رشد برق‌آسای صنعت گازی قطر، این امیرنشین کوچک را به اولین صادرکنندۀ گاز طبیعی در جهان تبدیل کرده است.

قطر که نزدیک به 15% از منابع گاز جهان را در اختیار دارد و اولین صادرکنندۀ گاز نیز هست، از کشف میدان جدید گازی در شمال این کشور خبر داد. به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ اقتصادی لزاکو، قطر، سومین دارندۀ منابع گاز طبیعی در جهان، میدان گازی جدیدی با ظرفیت 2.5 تریلیون فوت مکعب در حاشیه‌های شمالی این کشور و به عمق 70 متر خبر کشف کرده است. این اطلاعات از سوی محمد السدا، وزیر انرژی قطر منتشر شد؛ وی می‌گوید: برای کشف این میدان گازی 4 سال زمان صرف شده است و برای قطر از اهمیت زیادی برخوردار است. گفتنی است میدان جدید گازی توسط شرکت دولتی قطر پترولیوم، به همراه شرکتهای خارجی وینترشال آلمان(Wintershall) و میتسویی(Mitsui) ژاپن کشف شده است. میدان گازی شمال که میدان جدید کشف‌شده در حاشیه‌های آن قرار دارد، در سال 1971 کشف و نزدیک به 900 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی دارد.
قطر با در اختیار داشتن 15% از منابع گاز طبیعی جهان، سومین کشور دارندۀ گاز بعد از روسیه و ایران است. این کشور ظرفیت تولید گاز مایع طبیعی به حجم 77 میلیون تن در سال را دارد. گفتنی است رشد برق‌آسای صنعت گازی قطر از دهۀ 1990 متعاقب حجم وسیع سرمایه‌گذاری در بخش گاز مایع، این امیرنشین کوچک را به اولین صادرکنندۀ گاز طبیعی در جهان تبدیل کرده است.
نزدیک به 40 سال بود که قطر میدان جدید گازی کشف نکرده بود و این خبر برای مقامات این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامۀ فیگارو؛ پی‌یر ترزان، کارشناس انرژی در این باره می‌گوید: باید منتظر بود و دید که قطر می‌خواهد با توجه به رشد سایر کشورها از جمله ترکمنستان، چگونه از ظرفیت جدید بهره‌برداری کند. از سویی ذخایر گاز شیست که گفته می‌شود آمریکا و چین در حجم وسیعی در حال بهره‌برداری از هستند، تا چه میزان این معادله را تغییر خواهد داد. گفتنی است حجم تولید گاز شیست، در حوزۀ ماوراء آتلانتیک تقریباً یک چهارم تولید گاز جهان را تشکیل می‌دهد؛ رقمی که هر ساله در حال افزایش است.
از سویی مقامات چین نیز اعلام کرده‌اند که ذخایر گاز شیست به 25000 میلیارد مترمکعب- رقمی برابر با ذخایر آمریکا- رسیده است.
نقشۀ ذیل با رنگ‌های مختلف میزان ذخایر گاز موجود در کشورهای جهان را به تصویر کشیده است:

 

برای مشاهدۀ نقشه در ابعاد بزرگتر اینجا کلیک کنید

3152

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =