کنسرت گروه هومن جاوید طی دو شب در ایوان شمس برگزار شد.


فرزان صوفی:
درست 12 سال از زمانی که هومن جاوید به همراه گروه «راز شب» برای اولین‏بار به روی استیج رفت می‏گذرد.

در همین سالن که آن زمان «تالار حرکت» نامیده می‏شد، جاوید به عنوان خواننده در اولین کنسرت رسمی خودش به همراه رامین بهنا، فرزام رحیمی، آرش سبحانی و شهروز خواجه‌مولایی به روی صحنه رفت و شاید به همین دلیل باشد که در کنسرت مهرماه‌اش برای شروع به نوعی به گروه سابقش ادای دین کرد و آهنگ «راز شب» را گیتار‌به‌دست در حالی که بین صندلی‏های سالن حرکت می‏کرد زد و خواند که حرکت جالبی برای آغاز یک کنسرت بود و با استقبال زیاد مردم روبه‏رو شد.

فکر می‏کنم بزرگ‌ترین تفاوت این اجرا با اجرای قبلی جاوید نوازندگان آن بود که همگی جوان بودند و از نسل جدیدتر نسبت به گروه پیشین؛ و البته تنظیم‏های قطعات که به همان اندازه تفاوت کرده بود.

شاید بتوان گفت این اجرا (فارغ از خوب یا بد بودن) حال و هوای کنسرت قبلی را نداشت که البته بخشی از آن مربوط فضای صمیمی‏تر کاخ نیاوران و صدالبته مردمی می‏شد که در کنسرت اخیر انگار برای تماشای فیلم به سینما آمده بودند، اما گروه توانست به خوبی از عهده کار بربیاید. کسانی که از مخاطبین کارهای هومن هستند می‏دانند که اجراهای او همیشه با انرژی و اَکتِ زیادش روی صحنه همراه است که جاوید این انرژی را در شب‏های تمرین برای کنسرت-با وجود کوچک بودن محیط- با خود داشت، اما شب اجرا فقط در یکی، دو ترک انرژی و هیجانی که از او سراغ داشتیم را دیدیم.

البته این موضوع می‏تواند به نوع و سبک و سیاق قطعات هم برگردد و اجراهایی که پیش از این از هومن به خصوص در گروه‏هایی مثل «گروه دارکوب» که تماما پر است از ریتم و انرژی سراغ داشتیم. (علی‏الخصوص کنسرت آبان ماه سال 89‏اش در برج میلاد) و یا مقوله سن و سال که جدیدا وارد دهه چهارم زندگی خود شده و طبیعتا ممکن است دیدش نسبت به این موضوع تغییر کرده باشد. و یا حتی درگیری‏های مربوط به کنسرت که جاوید علاوه بر سرپرستی گروه و خواندن، نقش مدیریت هنری را هم خودش بر عهده داشت که طبیعتا فشارهای زیادی را قبل از این اجرا که به نوعی شروع دوباره‏اش هم بود باعث می‏شد.

به هر حال و با وجود تمام این حرف‏ها چشم ما به دیدن همان انرژی خاص روی صحنه که شاخصه اصلی اجراهای هومن جاوید است عادت کرده و منتظر همان انرژی در کنسرت‏های بعدی هستیم که اتفاقا قرار است سه ماه دیگر یعنی 26 و 27 دی در همان تالار ایوان شمس برگزار شود.

گروه جمع‌و‌جور هومن جاوید با نام (جِی-بند) را در این اجرا  سردار سرمست (کیبورد)، سیاوش امامی (الکتریک گیتار)، میرمهدی قاسمی (گیتار باس)، محمد ابراهیمیان (کلارینت و ساکسیفون) -که می‏توان گفت حضورش به نوعی جایگزین سازهای ایرانی شده و به واسطه او برای اولین‏بار از ساز بادی در کارهای هومن استفاده شده-، امین طاهری نوازنده درامز که از شاگردان عین‏الله کیوان‌شکوه (معروف به عینی) بوده است و با سولوی خوبی که در قطعه «رقص» با آن ریتم کردی نواخت، انرژی خوبی را درست در انتهای برنامه به مردم تزریق کرد. (از آخرین کنسرت جاوید در کاخ نیاوران پنج سال می‏گذرد که آن زمان «عینی کیوان‌شکوه» پس از چهار، پنج سال غیبت، به عنوان درامر گروه در کنار بابک ریاحی‏پور، شاهرخ پورمیامین و سردار سرمست روی استیج حاضر شده بود). امید مَحرم‏زاده هم نوازنده سینتی‌سایزر و به اصطلاح بخش الکترونیک کار بود که در قسمت نهایی اجرا با میکس قطعه «آهنگ صدا» از آلبوم «شاه‌ماهی» و قطعه «رقص» از کارهای قدیمی «زی‏بازی» با سبک و سیاق الکترونیک-آکوستیک به روی صحنه آمد و با استقبال خوبی هم مواجه شد تا آنجا که مردم درخواست اجرای دوباره آن را کردند.

جاوید در این کنسرت که می‏توان گفت بیشتر در سبک پاپ-راک برگزار شد، قطعاتی از آلبوم‏های «دار قالی»، «زی‏بازی»، «سایه خود» و «شاه‌ماهی» از جمله «حضور»، «دوست»، «مزرعه‏های قهوه»، «آتشفشان»، «شاه‌ماهی»، «شب و روز»، «پرواز» (مربوط به تیتراژ سریال «کمربندها را ببندیم») و... را اجرا کرد.

او یکی، دو ترک را هم به صورت انفرادی اجرا کرد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت. آهنگ «مزرعه‏های قهوه» که از اول کنسرت درخواست زیادی برای اجرای آن بود با همراهی یک آکاردئون که «سردار سرمست» آن را می‏نواخت اجرا شد که به خاطر ریتم والس و حس و حالش، این نوع اجرای خلوت و مود فرانسوی‏اش آن را دلنشین کرده بود. قطعه «شب و روز» هم که در آلبوم «شاه ماهی» به صورت الکترونیک-آکوستیک دوباره تنظیم شده بود در این برنامه با فرم اولیه خود اجرا شد.

در طول دو شب کنسرت هومن جاوید، هنرمندان زیادی هنرنمایی گروه را از نزدیک دیدند. از جمله مهراب قاسم‏خانی و همسرش شقایق دهقان به همراه پسرشان، پژمان جمشیدی، رضا یزدانی، حمیدرضا دیبازر، کیوان هنرمند، الناز شاکردوست، نیما رئیسی، یغما گلرویی، فرمان فتحعلیان و...

این برنامه به تهیه‏کنندگی افشین پیرهاشمی، نقاش و هنرمند بین‏المللی کشورمان و برنده دو رکورد نیم میلیون دلاری در حراج کریستی برگزار شد که سال پیش با تهیه‏کنندگی یک آلبوم موسیقی رسماً وارد این وادی شد.

عکس‌ها: عادل گودرزی

5858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    6 1
    پژمان جمشیدی؟
  • نازنین IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    2 0
    واقعا خجالت داره که ادم به فوتبالیست کشورش انقدر بی اهمیت باشه