عکس‌های برگزیده رقابت عکاسی دیجیتال المپیوس مجموعه‌ای بی‌نظیر و حیرت‌آور از موجودات زنده ریز است؛ مجموعه‌ای که از رویان خفاش گرفته تا لارو پشه را در بر می‌گیرد.

محمود حاج‌زمان: به گفته هیدنائو سوچیا، نایب رئیس و مدیر کل گروه تجهیزات علمی الیمپوس، تصاویر میکروسکوپی پیوندی شگفت‌آور میان علم و هنر ایجاد می‌کند. به گفته وی «رقابت عکاسی دیجیتال میکروسکوپی چشم‌اندازهای زیستی» با این هدف بنیان نهاده شده تا بر روی داستان‌های فریبنده‌ای که از دل آزمایشگاه‌های تحقیقاتی علمی امروزی بیرون می‌آید، تمرکز کند. هزاران تصویری که طی چند سال برگزاری این رقابت به اشتراک گذاشته شده است، بخشی از هیجان‌انگیزترین کارهایی را که در تحقیقات امروزی انجام می‌شود بازتاب می‌دهد؛ کارهایی که می‌تواند به روشن شدن جهان موجودات زنده کمک کند و در نهایت زندگی‌ها را نجات دهد. برندگان دهمین دوره این رقابت از میان بیش از 2000 عکس ارسالی از 62 کشور مختلف انتخاب شدند.

رتبه اول: ایگور سیوانوویچ، مزرعه تحقیقاتی جانلیا آمریکا
این عکس نشان دهنده تله باز نوعی گیاه گوشتخوار آبزی موسوم به بلدرورت کوهان‌دار (با نام علمی Utricularia gibba) است. این گیاه روی آب شناور می‌شود و منتظر می‌ماند تا طعمه مژک‌های محرک آن را لمس کند. به محض تماس طعمه با مژک‌ها، گیاه دهان خود را با چنان سرعتی باز می‌کند که مهره‌دار بدشانس را همراه با حجم زیادی آب به درون خود می‌مکد. پولک‌های کوچک زیبایی که در قسمت پایین تصویر دیده می‌شوند، جلبک‌هایی تک سلولی هستند که درون تله این گیاه زندگی می‌کنند.
تکنیک: عکاسی هم‌کانونی؛ بزرگنمایی 100 برابر

رتبه دوم: دریت هاکمن، دانشگاه آکسفورد انگلستان
این نمای جانبی از رویان خفاش بولداگ سیاه، جنین را در مرحله «قایم با شک» نشان می‌دهد؛ مرحله‌ای از رشد جنین که در آن بال‌ها رشد یافته‌اند و روی چشمان جنین را پوشانده‌اند. هم‌زمان که رشد جنین ادامه می‌یابد، انگشتان بلندتر شده و تیرک‌های مانورپذیر بال‌های آن را شکل می‌دهند.
تکنیک: استریو میکروسکوپی

رتبه سوم: ایگور سیوانوویچ، مزرعه تحقیقاتی جانلیا آمریکا
این عکس ترکیبی مجموعه‌ای از جلبک‌های تک سلولی آب شیرین به نام دسمید (Desmid) را نشان می‌دهد. دسمیدها از نظر اندازه تنوع گسترده‌ای دارند و از 10 میکرون تا 0.3 میلی‌متر وجود دارند. رنگ قرمز موجود در عکس ناشی از تابش فلورسانت ذاتی کلروفیل آن است.
تکنیک: ریزبینی هم‌کانونی؛ بزرگنمایی 400 برابر

رتبه چهارم: اسپایک واکر، استفوردشایر انگلستان
برشی عرضی از غنچه گل زنبق
تکنیک: نوردهی زمینه تاریک

رتبه پنجم: دیلان بورنته، موسسه ملی سلامت مریلند آمریکا
در این عکس از فیبروبلاست‌های رویان موش، رشته‌های اکتین به رنگ قرمز و دی‌ان‌ای به رنگ آبی دیده می‌شود. این عکس همچنین با استفاده از تزریق پروتئین سبزرنگ فلورسانت (GFP) بخشی از درون میتوکندری را به تصویر می‌کشد.
تکنیک: ریزبینی نوردهی ساختار یافته (SIM) فلورسانت؛ بزرگنمایی 60 برابر

رتبه ششم: کورت ویرز، مزرعه تحقیقاتی جانلیا آمریکا
این عکس با عنوان «برادران حشره»، دو حشره Gonocerus acuteangulatus را نشان می‌دهد که تنها 3 میلی‌متر قد دارند و از عمرشان تنها 2 ساعت می‌گذرد.

رتبه هفتم: چارلز کربز، واشنگتن آمریکا
این عکس لارو پشه ریزه شبح (با نام علمی Chaoborus) را نشان می‌دهد. ساختار عضلانی دهان این کرم که معمولا بی‌رنگ و شفاف است، با استفاده از روش نورپردازی ویژه‌ای به تصویر کشیده شده است.
تکنیک: نور قطبیده؛ بزرگنمایی 100 برابر

رتبه هشتم: یارون فوشس، دانشگاه راکفلر نیویورک آمریکا
سلول‌های بنیادی فولیکول مو دم موش با استفاده از نشانگر K15 (رنگ سبز) علامت‌گذاری شده است، و نشانگر Ki67 (رنگ قرمز) نیز سلول‌های تکثیر شده را نشان می‌دهد. هسته سلول‌ها با استفاده از نشانگر DAPI (رنگ آبی) نشان‌گذاری شده است.
تکنیک: عکاسی هم‌کانونی

رتبه نهم: فابریس پارایز، موسسه DREAL فرانسه
این عکس سر و بخشی از پاهای لارو پشه جگن (Caddisfly) را نشان می دهد؛ نوعی حشره بومی اروپا و آمریکای شمالی که لارو آنها در میان شن و ماسه‌های آب شیرین زندگی می‌کند. این لارو با استفاده از دانه‌های ماسه قفسی می‌سازد تا از بدن نرمش محافطت کند. از آنجایی‌که لارو این حشرات به آلودگی زیستی حساس هستند و در صورت کثیف بودن آب می‌میرند، از آنها برای پایش بیومتریک آب شیرین استفاده می‌شود.
تکنیک: استریو میکروسکوپی؛ بزرگنمایی 15 برابر

رتبه دهم: رالف گریم، کوئینزلند استرالیا
این عکس که در اصل به شکل ویدئویی کوتاه ارائه شده است، حرکت مژک‌ها و انقباض واکوئل‌های پارامزیوم (Paramecium) را نشان می‌دهد. پارامزیوم‌ها ساکن آب شیرین هستند و حرکات جارویی مژک‌های آنها به حرکت این جاندار تک سلولی کمک می‌کند.
تکنیک: تقابل (کنتراست) تداخلی افتراقی؛ بزرگنمایی 350 تا 1000 برابر

53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    16 2
    جل الخالق
  • هادی IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    17 2
    الله اکبر.........
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    11 0
    عالي بود
  • mojtaba IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    22 2
    خدا بزرگتر ازآنست كه وصف شودو ما انسانها چقدر نادانيم كه دست بسوي بندگان خدا دراز مي كنيم.
  • saiid-sharif A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    12 0
    جالب بود. ممنون محمود جان...
  • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    14 0
    تصاویر جالب و زیبایی بود اما هیجان انگیز نه!
  • بی نام IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    2 0
    نیستی ناب
  • کورباطن A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    8 3
    ببخشید ما چه جوری هیجان میکوسکوپی خودمونو نشون بدیم. خیلی هیجان زده شده ام ولی نمی دونم چی کار کنم. لطفا راهنمایی کنید و خانواده ای را از نگرانی به در آورید.
  • من النا سیزده سال دارم A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    بد نبود ولی کاش یکم بیشتر بود