سریال‌سازی در ایران چندان هم آسان نیست، چرا که تعدادی از سریال‌ها در حین پخش با اعتراضاتی از سوی مردم یا مسئولان مواجه می‌شوند.

بهناز شیربانی: معمولا طی سال‌های اخیر هر سریالی که از شبکه‌های کشورمان روی آنتن می‌رود گروهی مخالف وموافق دارد، برخی از انتقادات به موضوعات مطرح شده در این سریال‌ها در حد اظهار نظرهایی کوتاه و گله‌مندی از سوی مردم و مدیران باقی می‌ماند و برخی دیگر باعث شکل گیری اعتراضاتی وسیع مانند آنچه در مورد سریال «سرزمین کهن» اتفاق افتاد می‌شود.

سریال «سرزمین کهن» چند هفته‌ای است روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود. با توجه به طولانی بودن مدت پخش آن، قسمت‌های ابتدایی آن روی آنتن رفته و قرار است این سریال در دو فاز دیگر هم ادامه داشته باشد، اما درهمین مدت کوتاه مردم شهرهای ایذه، اهواز، الیگودرز، دزفول و مسجد سلیمان دست به اعتراض زدند و به سبب آنچه توهین به قوم بختیاری در این سریال عنوان شده، به پخش آن اعتراض کرده‎اند. آن‌ها برخی از سکانس‎های «سرزمین کهن» را بدنمایی علیه بختیاری‎‌ها دانسته‎اند. تجمع‌کنندگان در بخشی از شعارهای خود خواستار توقف پخش سریال «سرزمین کهن» و استعفای رئیس سازمان صداوسیما شده‌اند.

پس از این اعتراضات عزت الله ضرغامی هم نسبت به صحبت‌های پیش آمده درباره این سریال واکنش نشان داد.

این اولین بارنیست که کمال تبریزی در ساخت سریالش با انتقاداتی مواجه می‌شود. این کارگردان که با ساخت آثار سینمایی‌اش مثل فیلم سینمایی«مارمولک» هم سر و صدا زیادی به پا کرد و فیلم‌های دیگرش چون «پاداش»، «خیابان‌های آرام» درتوقیف به سر می‌برند، در زمان پخش سریال «لیلی با من است» هم با برخورد سلیقه‌ای برخی افراد مواجه شد و یا زمان پخش سریال «شهریار» مریم بهجت‌ تبریزی، فرزند این شاعر در واکنش به تصویر زندگی پدرش دراین سریال اعلام کرد: «آنچه به عنوان سریال «شهریار» از شبکه دو پخش شده، ارتباطی با زندگی شاعر بلند‌آوازه ایرانی، شهریار نداشته است. این سریال دارای صحنه‌ها و سکانس‌هایی غیرواقعی و توهین آمیز به شخصیت استاد شهریار بوده که نه تنها با واقعیت‌های حیات آن بزرگوار همخوانی نداشته و ندارد، بلکه با تحریف و تغییراتی همراه بوده است که نهایتا به مسخ شخصیت حقیقی و اجتماعی و ادبی پدرم که محبوب‌ترین شاعر ایران در قرن حاضر است منجر می‌شود.»

صدا و سیما معمولا در مواجه با چنین اتقاداتی تصمیمات متفاوتی می‌گیرد، گاهی با مصلحت‌اندیشی خللی در روند پخش سریال ایجاد نمی‌شود و گاهی سریال دچار سانسور می‌شود. در مورد اعتراض اخیر برخی نسبت به عدم پخش سریال «سرزمین کهن» مدیران صدا‌و‌سیما فعلا ترجیح داده‌اند پخش سریال متوقف شود.

برخی از سریال‌هایی که در مدت پخششان با اعتراض مواجه شدند:

نام سریال

نام کارگردان

اعتراضات

«اغما»

سیروس مقدم

این سریال با اعتراض جمعی از پرستاران و پزشکان مواجه شد ویکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به پخش این سریال گفت:«سریال تلویزیونی«اغما» خرافه پرستی را در جامعه ترویج می‌کند وپخش آن باید متوقف شود. ما در جامعه پزشکی و به خصوص در عمل‌های جراحی با حالت‌های غیب‌گویی سر و کار نداریم، عمل جراحی یک کار علمی و دقیق است که بر اساس پروتکل مشخص گام به گام آن از ابتدا و حتی مراحل قبل از عمل تا انتها و حتی مراقبت‌های بعد از عمل تعریف مشخص دارد و هر گونه عمل خارج از آن بازی کردن با جان مردم است.»

«بچه های نسبتا بد»

سیروس مقدم

پرستاران بیمارستان هاشمی نژاد نسبت به بخشی از سریال «بچه های نسبتاً بد» واکنش نشان دادند ومعتقد بودند این سریال  پرستاری را نشان می دهد که تحت عنوان نرس در حالی که دوربین فیلمبرداری در دست دارد، از اتاق زایمان خارج می شود و به رغم امتناع اولیه در برابر تقاضای آقایی برای دیدن فیلم نوزاد تازه متولد شده، پس از دریافت رشوه قبول می کند، تقاضای فرد را انجام دهد. آنچه از صدا و سیما پخش می‌شود در ذهنیت مردم تأثیر دارد و روا نیست، تمام تلاش ها و زحمات قشر خدوم و ایثارگر پرستاری، به راحتی با یک دیالوگ ناشایست یا یک رفتار نامناسب مانند دریافت رشوه که اصلاً جایی در صنف پرستاری ندارد، زیر سوال رفته و مخدوش می شود.

«پایتخت 2»

سیروس مقدم

احمدعلی مقیمی (نماینده شرق مازندران) در واکنش به پخش سریال گفت:«تمسخر منکری است که بارها قرآن کریم ما را از آن نهی کرده است و این نوع تولیدات در واقع امر به منکر است.سریال بی محتوای «پایتخت»نمونه بارز چنین نگاه توهین آمیزی به اقوام ایرانی است.به نظر می رسید پس از فتوای صریح مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن تمسخر اقوام مختلف،لا اقل در صدا و سیما شاهد پایان یافتن این نوع تولیدات غیر هنری و غیر اخلاقی باشیم،اما گویا استعداد تولیدکنندگان این آثار آنقدر ته کشیده است که برای پر کردن دقایق قرارداهای خود از هیچ توهینی ابایی ندارند.»

«پژمان»

سروش صحت

خداداد عزیزی، نیما نکیسا وعلی انصاریان از جمله فوتبالیست هایی بودند که نسبت به  تصویر کردن زندگی یک فوتبالیست در این سریال معترض بودند. خداداد عزیزی در گفت و گوی درباره موضوع مطرح شده در سریال گفت:«فکر می‌کنم شرایط فوتبالیست‌ها اینجوری که سریال پژمان نشان می‌دهد، نیست. این سریال کمدی است و وضعیت فوتبالیست‌ها به این فضاحت نیست. فکر نمی‌کنم فوتبالیست‌ها اینقدر بی‌سواد و تابلو باشند! پژمان جمشیدی بازیکن ملی بوده و وقتی چنین سریالی بازی می‌کند، یعنی دوست دارد او را اینطوری نشان بدهند که مدام پس‌گردنی بخورد وقتی خودش این شرایط را دوست دارد، من چه بگویم اما خودم هیچ‌وقت اجازه نمی‌دهم راجع به من چنین سریالی بسازند.

«پنج کیلومتر تا بهشت»

علیرضا افخمی

بعد از پخش این سریال، کودکی تصمیم گرفت تبدیل به یک روح شود و به مکان‌های مورد علاقه‌اش سر بزند. این کودک به میله بارفیکس خانگی یک روسری را قلاب کرد و سرش را داخل آن قرار داد و ناگهان حلق آویز شد. چند ثانیه بعد هم روی زمین افتاد و از هوش رفت و در نهایت دچار مرگ مغزی شد.این اتفاق بازتاب گسترده و اعتراض هایی را در پی داشت.

«خداحافظ بچه»

منوچهر هادی

این سریال مورد انتقاد بهزیستی قرار گرفت و این افراد از نحوه اتفاقاتی که در فیلم در مورد چگوتگی گرفتن بچه از بهزیستی اعتراض کردند.

«در مسیر زاینده رود»

حسن فتحی

پخش این مجموعه تلویزیونی اعتراض‌های فراوانی نسبت به لهجه اصفهانی به کار رفته در این مجموعه شکل گرفت. عده‌ای معتقد بودند این لهجه مردم اصفهان نبوده و آن‌را لهجه مردم حواشی اصفهان دانستند. محمدتقی رهبر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تذکر نسبت به رئیس صدا و سیما این مجموعه را توهین به مردم اصفهان قلمداد نمود. استاندار اصفهان نیز خواستار توقف پخش این مجموعه شد.

«ساعت شنی»

بهرام بهرامیان

زمانی که این سریال روی آنتن رفت موضوع جدیدی را در جامعه مطرح می‌کرد. این سریال درباره خانم دکتری که بچه دار نمی شد  بود .او تصمیم می گیرد یک رحم واسط (اجاره ای) پیدا کند و بچه دار شود و آن زن حامل، عاشق فرزندش می شد.این موضوع اعتراض بسیاری از جمله دکتر الهام، سخنگوی دولت وقت و وزیر دادگستری در خصوص موضوع این سریال گفت:«برخی سریال های تلویزیونی از جمله سریال ساعت شنی به قدری قبیح است که به راحتی نمی توان در خصوص جنبه های زشت آن سخن گفت. به تصویر کشیدن این موارد بدون تردید اثر مثبت و بازدارنده ای نخواهد داشت بلکه اثری ترویجی ایجاد می کند و قبح بسیاری از مسائل را از بین می‌برد.

«مختار نامه»

داود میرباقری

عمده مراجع تقلید شیعه نسبت به احتمال نمایش چهره عباس بن علی نظر نامساعدی داشتند و از میان آنها آیت‌الله حسین وحید خراسانی واکنش شدیدی نشان داد و در این راستا قسمت به کشته شدن عباس پسر علی(ع)از مجموعه مختارنامه سانسور شد.همچنین علاوه بر وهابیون، گروهی از اهل سنت ساکن ایران نیز نسبت به توهین وارده به یکی از صحابه پیامبر اسلام به نام عبدالله بن زبیر در این سریال اعتراض کردند.

«مرد هزار چهره»

مهران مدیری

در پی پخش سریال «مرد هزار چهره» ثبت احوال استان فارس خواستار اعاده حیثیت و دریافت ۲۱ میلیارد ریال به عنوان خسارت معنوی وارد شده به مجموعه ثبت احوال شیراز شده‌است. در این دادخواست مواردی به عنوان دلایل و مستندات توهین بیان شده‌است از جمله: انتصاب شخصیت اصلی داستان به عنوان شخص کلاهبردار شیاد و متقلب در مجموعه ثبت احوال شیراز، ارائه فضای بی‌نظم و خارج از شان اداری در ثبت احوال شیراز و القای سوءاستفاده از موقعیت شغلی توسط کارکنان اداره کل ثبت احوال شیراز شد.

«بزنگاه»

رضا عطاران

در ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ نامه‌ای از سوی شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به مدیریت این سازمان فرستاده شد که در آن، دستور توقف پخش این مجموعهٔ تلویزیونی بود. دلیل این دستور هم در همین نامه، انتقادات شدید مردم و هنجارشکنی‌های «بزنگاه»اعلام شد.

 

58247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 87
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    کلا راجع به برره فیلم بسازیم... وگرنه بالاخره هر کسی که تو ایرانه یه قومیتی یه شغلی یه مذهبی و یه لهجه ای داره...
    • رضا A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      تازه برره رو هم یه سری به خودشون گرفته بودن!!!!
    • محمد IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      خیلی خوبه ولی کو مهران مدیری عزیزو هنرمند
    • یک رفیق قدیمی IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      مهران جانت رفته کلیدآپارتمان هایی که به خلایق قول داده بود را بده
    • رکسانا IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      55 7
      برای برره هم فسایی ها و نماینده فسا در مجلس معترض شدند. و بعدش نماینده های مجلس به کاراکتر یاور طغرل گیر دادند که منظورتون مثبت جلوه دادن در رابطه با فلان شخصیت بوده و....!
    • ف ا US ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      46 17
      متاسفم براتون که اصلا تحقیق نمیکنید ببینید که هموطنتون از چی ناراحته. بحث نام خانوادگی نیست، که اتفاقا با نشون دادن عکس سردار اسعد بختیاری (قسمت سوم) به عنوان پدربزرگ این خانواده، منظور سازندگان به قوم بختیاری حتمیست. خانواده ای که سازنده بزرگ تا کوچیکش رو خبیث و پلید تصویر کرده. مشکل اصلی مردم تحریف تاریخ ایران و توهین در ادامه همون سریال کذایی کلاه پهلوی هست. رسما به یکی از قهرمانان و سردار مشروطه توهین و فحاشی شده. سردار اسعد از قوم بختیاری هست ولی مربوط به همه ملت ایران میشه. آیا اگر به ستار خان فحاشی میشد فقط تبریزی ها ناراحت میشدن؟ و بقیه میگفتن "طوری نیست بابا!!"؟؟
    • محمد IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      15 14
      رفیق قدیمی قول ماشین رو مهران جان نداده ، نهیه کننده گفته اند که او بگو در ضمن مگه بقیه گل قول و وعده دادند به اون عمل کردند
    • شاهین US ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      21 32
      عزیز من! این در یک سریال مثلا تاریخی هست و نه طنز. فقط هم بحث قوم بختیاری نیست. تکان دهنده تر و شرم آورتر از اون در داستان از زبان قهرمان داستان چهره فرقه دموکرات آذربایجان و پیشه وری (تجزیه طلبان وابسته به شوروی دهه20) تطهیر و میهن دوستی تقبیح شده. این رو چی میگی؟
  • همایون زندی IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    خیلی جالبه !! همه ی این سریال ها در زمان ریاست آقای ضرغامی اتفاق افتاده !!
  • رضا IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    دوستان باید درباره موجودات فضایی سریال بسازن تا به هیچ قوم و سازمان و نهادی بر نخوره، ظرفیت هیچی نداریم اونوقت داد و فریادم میکنیم که چرا تو صدا و سیما اینقدر سانسور هست
    • بنده خدا IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
      9 20
      سزیال مسافران واسه همین ساخته شد! اما منظوش تفاوت های کشورهای پیشرفته با یه کشور جهان سوم بود!
  • شیرین IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    آخه بدبختی اینجاست که وقتی راجع به برره هم سریال ساخته شد مهران مدیری را متهم کردن به فراماسونر بودن مثلا گفتن اون میدان بز نشون دهنده شیطان پرستیه
  • فرزاد A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    خدایا... پس ما مردم کی میخوایم یاد بگیریم که نقد بشیم.. که اینا سریاله ..که وقتی درباره یه قومیتی صحبت میشه الزاما همه اون قومیت اینجوری نیستن.. بقول دوستمون فقط میشه راجع به برره فیلم و سریال ساخت... تازه برره هم مردم فسا گفتند که چرا برره همسایه ماست؟؟ خدایا به قول فردوسی پور میخوام سرمو بکوبم به این میز..
    • بی نام US ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      36 24
      اینجا اصلا بحث نقدپذیری و نقد نیست که آستانه تحمل مطرح باشه.مساله "قومی" هست نه سیاسی و عقیدتی! مگر قومیت هزاران هزار آدم رو که باش بدنیا میان میشه نقد کرد؟ تازه اینجا فحاشی شده نه نقد. انگار هنوز دو زاری بعضی نیفتاده که به قومیت و نژاد هیچکس نباید و نمیشود کوچکترینی توهین کرد.ضمنا مطمئن باشید اونها که روزانه صدها جک توهین امیز میشنون آستانه تحملشون از بقیه بالاتره. ولی دیگه تحمل تحریف تاریخشون رو ندارن.
    • بی نام A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      36 8
      زمانی که اون کاریکاتور طنز روزنامه ایران سال 85 مطرح شد فقط بخاطر یک کلمه "نمنه" ترک ها و آذربایجانی ها اعتراض کردن و همه رسانه ها اومدن و ازشون حمایت کردن. حتی در اخبار همین صداوسیما محکوم میشد. کاریکاتوریست رو زندانی هم کردن! بعد معلوم شد اصلا هیچ منظوری به آذری ها نداشته. ولی حالا به این وضوح فحاشی و توهین شده به سردار اسعد بختیاری و بختیاری ها همه میگن طوری نیست منظوری نبوده؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      28 17
      متاسفانه مسائل شرم آور تر و تکان دهنده تر از توهین به بختیاری در این سریال هست. در چند جا از زبان قهرمان و شخصیت اول داستان سفارشی اقای ض..، جریان فرقه دموکرات آذربایجان و پیشه وری (تجزیه طلبان وابسته به شوروی دهه20) به نوعی تطهیر و حمایت میشه و همزمان دیدگاههای ملی گرایانه و میهن دوستی (که از زبان معلم خبیث و فاسد داستان بیان میشه) تقبیح و حتی تمسخر میشه. متاسفانه به این موضوع اصلا توجه نشد که یکی از عوامل مهم تحریک بختیاری ها بود که زمانی که تجزیه طلبان تطهیر میشن به اونا فحاشی هم میشه!
  • هادی A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    یک سریالی هم بود به اسم "مرگ تدریجی رویا" که متاسفانه هیچکذوم از نمایندگان مجلس و مردم بهش اعتراضی نداشتن، اما توهین آشکار به روشنفکران بود
    • معصومه A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      45 23
      مشکل از طرز فکر شماست که این سریال را توهین به قشر روشنفکرها میدونید. شما هم یکی از همین افرادی هستید که تو سریالها دنبال یه جایی واسه اعتراض میگردن؟!؟!
    • مهدی A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      12 18
      اینو خیلی خوب اودی.
    • روشنفکر؟ A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      38 12
      کشوری که سرنه مطالعه آن برای هر نفرکمتراز1 دقیقه ست-موندم بعضیا دم از روشنفکری میزنن!
    • بی نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      16 13
      کارگردان این سریال خودش یه روشنفکر بود عزیز !!!
    • بی نام US ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      27 38
      توهین نبود،بلکه حقیقت رو بیان کرده بود و می دانیم که حقیقت تلخ است و....
  • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    86 8
    در ايران نميشود كار كرد، در ايران در مورد هر موضوع ومسئله اي بخواهي كار كني در نهايت به كسي يا سازماني ويا نهادي ويا قومي برميخورد،همان بهتر كه اصلا كار نشود
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    139 7
    بطور كل بي خيال ساخت فيلم وسريال شويم از پدربزرگها و مادربزرگها بخواهيم براي ما قصه بگويند
  • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    112 7
    تا وقتی یکسری فرق بین سریال طنز و سریال جدی رو ندونن این انتقادها خواهد بود ، بعضی از این سریالها مثل پایتخت ، مرد هزار چهره و پژمان در زمان پخششان کاروبار کانالهای ماهواره ای رو کساد کرده بودن .
  • نویان A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    الان ما در قرن 21 هستیم همه باید ظرفیتشونو ببرن بالا من خودم شیرازیم وقتی که سریال مرد هزار چهره پخش شد و مسعود شصت چی یه کلاه بردار شیرازی بود اصلا بهم برنخورد چون وقتی در مورد یک فردی سریال ساخته میشه که کارهای نادرست انجام میده این به این معنا نیس که همه آدمهای اون دیار بدن.همه باید قبول کنیم که در هر شهری هر قومیتی هر شغلی هم آدم خوب وجود داره و هم آدم بد.کاش کارگردانان بیان شیراز سریال بسازن بازیگرا هم با لهجه شیرازی حرف بزنن.اصلا هم برام مهم نیس که بعضی از این شخصیتهای سریالشون منفی باشن.تازه خوشحالم میشم در شیراز فیلم و سریال بسازن.مثلا در سریال سرزمین کهن اون خانواده که نام فامیلشون بختیاری بود و منفی بودن من یه لحظه هم به ذهنم خطور نکرد که همه بختیاریها بدن.قطعا بختیاری خوب داریم.
    • بی نام US ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      38 3
      آقای همساده هم لهجه اش شیرازی بود و خیلی هم بد شانس بود والا به ما برنخورد
    • اهورا RO ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      40 4
      من که کرمانشاهی هستم و شیرازی نیستم.شیراز و شیرازیها را هم خیلی دوست دارم.سریال مرد هزار چهره را هم از اول تا آخرش دیدم الان که شما گفتی و خوندم ثبت و احوال شیراز اعتراض کرده من متوجه شدم که موضوع از شیراز و ثبت احوال شیراز شروع شده چون اصلا موضوع سریال این چیزها نبود یه نفر که بصورت تصادفی میقته تو یه جاهائی و مجبورش میکنن که تو فلان کسی.اتفاقا ایراد از بقیه هست که حتی اگر نفر بگه من هنرمند نیستم میگن نه هستی.نه اینکه ایراد به نفر مثلا حالا قسمت اول گفته شیرازیم.بابا بیخیال ما تو صف تخم مرغ همدیگرو له میکنیم غیرت کیلوئی چند؟
    • p A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
      14 21
      مسله اینه ک بختیاریها غیرت دارن و این غیرت و تعصبشون نمیزاره ک اونا را به مسخرگی بگیرند عزیز
  • کیوون A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    53 22
    نه خیر اتفاقا تنها در سریال برره بود که به مردم فسا اشاره شد وهیچ فسایی اعتراض و اعلام ناراحتی نکرد.خوشحال هم شدند.......بقیه ظاهرا جنبه ندارند. هر اشتباهی در مدیریت کلان اتفاق بیفتد مهم نیست فقط در فیلمها اسم واشاره ای به شغل یا قومیت یا زبان یاگویش یا.......نشود.بشینن به همدیگر نگاه کنن.اونهم نه طور خاصی که شائبه ای ایجاد نشه..... خدا انشاالله اصلشو درست کنه بقیه اش شعرهست .
    • محمد A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      20 1
      لیلون تو فسا درس میخوند این کجاش توهین آمیز بود؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    38 5
    ای بابا بعضی از فیلمها درسته نگسد که رشوه تو ایران نیست نگید که جرم و بی محبتی نیست نگید دزدی نیست باید یه جوری زشت و زیبا رو کنار هم چید تا فیلم و برنامه ساخته شده از جنس خودمون باشه واقعا شور همه چی رو در آوردن اگه نقدر هست باید دانش و پیشنهاد راه کار درست باشه و تو یه برنامه ای حضور پیدا کنن و نقد ها گفته بشه و پیشنهاد ها داده بشه
  • آرمان A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    خانه از پایبست ویران است
    • بی نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      66 11
      مدتهاست
  • سلام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    45 49
    بين سريال طنز.................تا سريال تاريخي ...........و بين شوخي ......... تا توهين فاصله هست . لطفا در اظهار نظرها دقت شود
  • شهلا IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    اگه به طایفه شما میگفتن سگ کاسه لیس انگلیس چیکار میکردی ؟؟؟؟اخه این نقده یا توهین این حرکت اگاهانه و تعمدی بوده
    • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      واقعا منظورتون چیه که دیالوگی که توی دعوا از دهن یه توده ای کمونشست خازج شده رو به جای مانیفست فیلم جا بزنید؟!!؟؟ پس الان تمام مردم یزد و اردکان هم که به مذهبی بودن شهره اند هم باید راه بیافتن تو خیابون که گفتن اردکانی ها توده ای هستن!!!!
    • بی نام A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      19 3
      ما هم مثل مردم همه کشورها و ملت ها هم فرهنگ خوب و هم بد داریم
    • همبستگی US ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      8 13
      بینام اول. هرکس سریال رو دیده باشه و ذره ای از ساختار درام و داستان اطلاع داشته باشه متوجه میشه متاسفانه شخصیت خاکستری توده ای در مقابل شخصیت سیاه و پلید خانوداه بختیاری بسیار مثبت تر و به عنوان پدری دلسوز و روشنفکر و زحمت کش تصویر شده. به اینکار میگن تبلیغ خاکستری و خیلی هم تاثیرگذاره.
  • رضا الیگودرزی IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    شمایی که اینجا اومدید و دم از جنبه میزنید و میگید باید ظرفیت داشته باشیم فکر کنم یا فیلم رو اصلا ندیدید یا نمیدونید ظرفیت معنیش چیه یا اینکه شاید خودتون انقدر بی رگ باشید که بهتون بگن کاسه لیس انگلیس جیکتون درنیاد
    • فرزاد A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      98 41
      خب مگه به شماگفته؟؟ نگفته (بلا نسبت البته) رضا الیگودرزی... که!! گفته بختیاری. تازه ااون بیچاره ها هم فامیلشون بختیاری بوده... رگ و غیرت به این حرفا نیست عزیز من. توی این همه سریال فامیل تهرانی بوده . چه نقش مثبت چه نقش منفی. این همه داد و بیداد بوده. ؟؟ به خدا خیلی حیفه که بخاطر تند روی بعضی دوستان بختیاری سریال با کیفیتی مثل سرزمین کهن قطع بشه.... اینو بدونید همیشه باید از خودمون شروع کنیم. بایذ تحملمونو ببریم بالا... سریع بهمون بر نخوره... یخورده تمرین تحمل پذیری داشته باشیم...
    • بی نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      47 35
      آقای فرزاد اگر خود را به خواب نزده ای می توانی با یک جستجوی ساده بفهمی داری درباره چه چیزی و با چه کسانی صحبت می کنی. نمی فهمی طرف صحبتت کیست. برای اینکه به عظمت این ملت پی ببری باید بدانی یکی از فرزندان رشید اینها دکتر محمد مصدق می باشد که بزرگ مرد مبارزه با استغمار پیر انگلستان می باشد. وقوف بر ابعاد تاریخی قضیه و نقش بی بدیل تبار لر و قوم بختیاری در دفاع از مرزهای میهنمان بهت کمک می کند ساده لوحانه اظهار نظر نکنی.
    • امیر A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      9 11
      دمت گرم
    • بختياري آريايي اصيل و فقط و فقط ايراني A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      28 27
      فرزاد ، انصافا اگه توي اون سريالهايي كه فاميليشون تهراني بوده ميگفتن تهراني كاسه ليس ، بي تربيتي و بي تدبيري نبود .
  • بی نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    آقا بدین به این دوستان اخراجی و معراجی و... هرچی بسازن هیچ کس حق اعتراض نداره. تموم شد رفت.
    • بی ربط A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      29 64
      چه ربطی داشت
  • امین IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    64 6
    انقدر این اعتراضات رو کردن که برادران قاسمخانی مجبور شدن درباره گروهی فیلم بسازین که صنفی نداشته باشن که بتونن اعتراض کنن. دزدها !!! در سریال دزد و پلیس
  • masood A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    35 10
    نشون ميده چقدر مشكل داريم كه هركي هرچي ميگه چون خودشون دارن ناراحت ميشن ولي خدايي فيلم ثريا و ساعت شني خيلي افتضاح بود
  • فرشید A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    الحق که جهان سومی هستیم
  • مرتضی جعفری پور A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    67 18
    کلا فیلم و سریالهای ایرانی پخش نکنید ماهواره بهتره
  • خان A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    91 22
    زنده باد سردار اسعد بختیاری
  • بی نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    79 20
    من كه موقعي كه فيلم رو ميديدم و اين جمله رو گفت فقط به معني فاميلي اون خانواده برداشت كردم نه قوم بختياري شما هم اگه با دقت ميدي احتمالا همين برداشتو ميكردي
  • بی نام A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    4 13
    همشون هم در وهله اول به شعور مخاطب توهین میکنند.
  • بی نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    10 22
    ما که کلاسریالهای ایرانی رونمیبینیم فقط ترکیه.........
  • بی نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    16 7
    خبر یه جمع بندی کن نظر و استدلال موافق ها و مخالف ها رو... خدا وکیلی خیلیا که راه افتادن سینه میزنن که توهین شد و ..اگه واقعا در جریان اصل داستان باشن...یه دیالوگ میشه نطر سازنده فیلم؟! چرا فهم و درک خودتون رو زیر سوال میبرین؟!؟
  • بی نام A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    27 31
    این همه پول بیت المااااللل! بابا به خدا اعتراض هم از حد بگذره دیگه بی معنی میشه! اعتراض کردید، تهیه کننده سریال عذر خواهی کرد، توضیح داد اگر قسمت های بعدی رو ببینید میفهمید اصلا قهرمان فیلم یه بختیاری اصیله! صبر هم خوب چیزیه! والله من تا قبل از این اعتراضا اصلا متوجه این توهین نشدم- تازه اگر توهینی شده باشه- یه دیالوگ بود از دهن یه آدم کمونیست!! سیما داشت یه سریال خوب و تمیز نشون میداد اونم از ما گرفتید!
    • محمد از تبریز سربلند A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      13 7
      عجب . اینا که میگن این فقط فامیلیشونه . پس بختیاری اصیل چیه؟؟؟ دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس رو .دوستان هم دم از جنبه نزنن. این که یه کار طنز نیسیت .تو هین تو یه سریال صراحتا توهین کرده. از این بعد پس ما مجازیم هر گونه توهین نثار مردم کنیم بعد بگیم منظور ....توهین به هر قومیتی محکومه
  • بهروز A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    21 3
    وقتی روزانه هزاران جوک درباره لرها ترکها رشتی ها قزوینیها و دیگر اقوام ایرانی ساخته میشه و همه برای هم اس ام اس میکنند آستانه تحمل همه میاد پایین مشکل اینجاست که ما ایرانی ها خودمون داریم تیشه به ریشه همدیگه میزنیم بعد تقصیرو میاندازیم گردن مثلا آمریکا و اسراییل
  • حسن آسترکی A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    24 11
    لطفا اگر اطلاعاتی ندارید ، سخن نگید . تو این فیلم عکس سردار اسعد بختیاری رو بعنوان پدر این خانواده نشون داد . کسی که بختیاری ها اون رو اسطوره ی خودشون میدونن . فاتح اصفهان و تهران در زمان مشروطه . مبارز بزرگ با استبداد صغیر . این خشم بختیاری رو برانگیخت . وگرنه منم اول فکر میکردم فقط نام خانوادگیه . اما بعد متوجه شدم کارگردان با زیرکی میخواد توهین کنه که نتونست . اگرچه عذرخواهی هم که کرد به درد بخور نبود .
    • بی نام A1 ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      14 10
      شما مثل اینکه فرق دیالوگی که توی یه فیلم درام در متن یه دعوا بین دو نفر با حب و بغض سیاسی و خانوادگی رد و بدل میشه رو با بیانیه متوجه نمیشین!!! واقعا فهمیدنش اینقدر سخته؟!؟ بابا داری فیلم میبینی ..هنوز کلیش هم مونده!!! مثل اینه که توی سریال یوسف که زلیخا به یوسف گفته دروغگو و اینکه به من نظر داشته و اینها فرداش یه عده راه بیفتن توی خیابون بگن به پیغمبر خدا توهین شده!!!!
  • بی نام US ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    27 10
    پیشنهاد میکنم در مورد یک سری موجود تخیلی بی هویت که در ناکجا آباد زندگی میکنند فیلم بسازید.ضمنا این افراد شغل هم نباید داشته باشند.
  • زهرا IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    18 4
    كلا تو ايران اينقدر مردم بهشون زود بر ميخوره .به نظر من اول بايد يك فيلمي ساخته بشه كه مردم رو نسبت به اينجور دلخوريها آگاه بكنه بعد فيلمهاي اينجوري ساخته بشه . عجيبه كه مسئولين ما نسبت به واكنش مردم در اين مواقع سريع فيلم يا سريال رو توقيف مي كنند ولي راجع به نظرهاي ديگر همين مردم بي تفاوتند چرا ؟ نميدونم !اگه كسي ميدونه جواب بده
  • علی FI ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    15 4
    بحث مسخره کردن یا توهین کردن نیست. خیلی وقتا بحث سر اینه که کسایی که سریال می سازن اینقدر به خودشون زحمت نمیدن با یک متخصص واقعی در اون زمینه مشورت کنن. مثلا سریال هوش سیاه. در این سریال علم آی تی و کامپیوتر به تمام معنا به سخره گرفته شده بود. یک حرفهای بی معنا و غیر علمی به طرزی بسیار ناشیانه توسط بازیگران گفته می شد که واقعاً حال آدم بهم میخورد. خوب این مسلماً در دید عمومی تاثیر میگزارد. وگرنه کسی با اینکه نقد شود مشکل ندارد
  • بی نام A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    11 15
    توهین به اصل و نسب و قوم و تاریخ چندمیلیون نفر رودر یه سریال جدی تاریخی با سریال پژمان و مرد هزارچهره مقایسه میکنید؟؟
  • نوید A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    31 21
    من خودم بختیاری ام ولی یه سوال دارم یعنی همه ی ما بختیاری ها ادم های خوبی هستیم پدران ما یادشون نرفته خان هایی که از خود ما بودند و چه بلاهایی سر بختیاری ها دراوردند فک کنم دو روز دیگه مردم اردکان هم اعتراض کنن دلیل اعتراضشون هم اینه باشه که به ما گفتن توده ای
  • نیلوفر IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    14 15
    باتوجه به غیرت وتعصب زیاد قوم بختیاری و اینکه نمیشه مردمای قدیمی اونجارو با خودمون مقایسه کرد که الحق والانصاف برای این کشور زحمت زیاد کشیدن،شایسته نبود توی فیلم تاریخی این حرف زده بشه....
  • بی نام NL ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    11 5
    وقتی در فیلمها وسریالها و برنامه های مختلف از قومهای مختلف در نقش عادی یا مثبت خبری نیست ولی یکدفعه در یک سریال از یک قوم در نقش منفی استفاده میشه خوب به یک عده برمیخوره. راهش اینه که توی سریالها بیشتر از نقشهای نماینده اقوام مختلف در شخصیتهای مختلف استفاده بشه.
  • بی نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    3 55
    در سریال در چشم باد هم به قوم قشقایی توهین شده بود اما مردم فهیم قشقایی آن را به حساب کم اطلاعی دست اندرکاران صداوسیما گذاشتند.
  • میلاد A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    22 13
    دم هرچی گیلک و گیلانی گرم که بیشترین فیلم و سریال درباره اونا ساخته شده و لی هیچوقت اونا رو توهین به خودشون نگرفتن...
    • کیانـمهر A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
      3 1
      هموطن عزیز لطفا بدون اطلاع کامل مقایسه نکن. هیچگاه چنین توهینی به هیچ یک از اقوام نشده. اگه مثلا توی یک سریال جدی گفته بشه میرزا کوچک خان و یارانش کاسه لیس شوروی بودن بازم گیلانی ها ناراحتی نمیشن؟؟ اونم نه از دهن یک شخصیت بد داستان.
  • امین IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    12 5
    طنزی که اعتراضی نباشه طنز نیست ... مسخرس ...
  • بی نام US ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    27 10
    دوستان اولا جستجو کنید ببینید دلایل ناراحتی بختیاری ها چیه بعد قضاوت کنید متاسفانه توی مطالب سایت اصلا اشاره درستی نشده. ضمنا از سریال های فرمایشی و سفارشی صداو سیما حمایت نکنید. خصوصا اگه که مشاور تاریخیش هم عباس سلیمی نمین باشه! این سریال ادامه پروژه تحریف تاریخ معاصر هست و ادامه روند داستان کلاه پهلوی. این پول مردم هست که اینجور حیف و میل سریال های مزخرف میشه.
  • غــزلــ6 IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    22 15
    مطمئن باشید اگه سریال جنبه ی طنز داشت..هرچقدرم با بختیاریا شوخی میکرد..نه تنها ناراحت نمیشدیم بلکه همراه بقیه میخندیدیم..ولی"سرزمین کهن"یه سریال تاریخی وکاملا جدی هستش..منظور هرچی که بود این جمله ی"....ها کاسه لیس انگیلیسیا بودن" یه جمله ی کاملا توهین آمیزه و مطمئنا قصد وغرضی پشت این جمله بوده...هیچکس جای بختیاریا نیست پس لطفا نظر بدون منطق ندید..هر کس دیگه هم بود بدتر از اینا واکنش نشون میداد!!
  • ایرانی A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    24 10
    بنازمتون که اینهمه فیلم توهالیوود وشبکه های خارجی ...... برعلیه ایران وایرانی درست وپخش میکنند نه تنها هیچ کدومتون حرف نمیزنید بلکه با به به و چه چه وباخانواده نگاه هم میکنید رگ غیرتتون هم تکون نمی خوره ..........؟!؟!؟!؟!
  • مهندس A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    12 22
    اي بابا بس اين كاركردان بدبخت جيكار بايد بكنه حالا كه كاركردان اومده يه فيلم هم خارج نهران بساطه براش حرف دراوردن ميكم كلا فيلما رو درمورد مردم تهران كلا بسازيد جون خيلي با جنبه هستيم
  • ایرانی A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    10 8
    بابا یکی نیست بگه که این اسمش دیگه روشه "فیلم" ... قرار نیست که توی فیلم لهجه ای نباشه و شخصیتی نباشه و اتفاقی نیفته ...
  • بی نام IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    13 6
    هدف زدن ریشه سردار اسعد بختیاری بود که با بیداری قوم لر این توطئه نقش بر اب شد.
  • وحید IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    10 20
    جالبه که ملت یه تشابه اسمی رو توهین میدونن اما این همه بی احترامی درمورد یارانه و سبد کالا رو توهین نمیدونن !
  • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    7 5
    آقا یه دفه فیلم نسازین خلاص!
  • seyyed ahmad IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    6 5
    کلا ما ایرانیها هیدروژن هستیم . تک ظرفیتی !!!
  • مریم A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    6 3
    سلام دوستان.خیلیها تو این قضیه دارن خلط مبحث میکنند! این سریال یک جریان تاریخی رو داره به نمایش میذاره و طنز یا داستان نیستش.در ضمن مگه هر کس تو این مملکت قراره کار بکنه، یا باید خرابکاری کنه یا قهر کنه! من بختیاری نیستم!بلکه کرد هستم . ولی به عنوان یک ایرانی از مردم غیور بختیاری حمایت میکنم
  • ایرانی IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    6 5
    درود برشما متاسفانه این سریال به جای آنکه محبت وهمدلی را در کشور بیشتر کند تخم نفاق و کینه را می کارد واقعا اگر به نام شخص قهرمانی که دوستش میدارید فیلم اهانت آمیز همراه با تصویر بسازند شما غیرت ندارید و از کنارش به سادگی می گذرید ((اگر ایران زمین بختیاری نداشت گمانم از بخت یاری نداشت))
  • بی نام IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    9 4
    این همه روز وشب داره بهمون توهین میشه همین صداوسیما به طرق مختلف به مردم توهین میکنه ولی هیچ کس جیک نمیزنه فقط نشستیم ببینیم تو فلان فیلم چی از دهن بازیگر درمیاد رگ غیرتمون باد کنه . متاسفم برای خودم متاسفم.... خبر منتشرکن لطفا اعصاب ندارم...
  • بی نام US ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    9 1
    آقای ضرغامی و تبریزی و سلیمی نمین! اینکه میگویید "قهرمان سریال سرزمین کهن یک بختیاری ست" در تناقض با ادعای قبلی سازندگان هست که قبلا اعلام کردید "بختیاری" صرفا نام خانوادگی ست! با این دروغگویی و فریبکاری انتظار نداشته باشید مردم باقی حرفهای شما رو قبول کنن. دوما قهرمان صرفا ژنتیکی! بختیاری داستان کذایی پسر یتیمی ست که چون هیچگاه تحت تربیت و تاثیر خانواده و فرهنگ بختیاری نبوده قهرمان داستان شما و دوستان شده است! پس منت نگذارید و بیش از این نمک بر زخم نپاشید. ما نیازی به قهرمان ساختگی و بی هویت شما نداریم. فقط به قهرمان واقعی و ملی ایران سردار اسعد بختیاری توهین نکنید. همین بس!
  • بی نام A1 ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    3 4
    آیا 300 هزار شهید در دفاع از خاک ایران دادیم برای اینکه رسما در سریال تلویزیون دولتی کشور چهره تجزیه طلبان فرقه دموکرات آذربایجان و پیشه وری و کمونیست ها تطهیر بشه؟؟ و یک قوم شریف کشور رو تخریب کنن و 7 میلیارد پول بیت المال هم خرج این ننگ بکنن؟؟ بخدا قسم اگر ذره ای شرف داریم این ننگ قلب و روح هر ایرانی یه آتش میکشه.
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    1 0
    مگه هرچی تو فیلم نشون میدن رنگی از واقعیت دارن.
  • امید A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 1
    کمال تاسف رو دارم برای ایرانِ عزیز. هنرمندی کلی وقت می گذارد, کلی زحمت می‌کشد و در آخر ان‌طور زمین میزنندش که توان بلندشدن ندارد. چرا در دید اول آنقدر سریع قضاوت می کنیم ؟ منتقدانی هستند که هیچ نمی دانند و نقد می کنند و این یعنی بزرگترین ضربه به هنر کشور ما نظیر "مجموعه طنز کرکره" را می خواهیم و بس ما سریال های شبکه جم را می خواهیم و بس بیایید کمی به خود بیاییم و این بی تفکری ها را کنار بگذاریم.