سه هلدینگ بزرگ اقتصادی کشور بحش مهمی از پروژه های عمرانی و بازرگانی اقتصاد ایران را برعهده گرفته اند.

احمد کشاورز: این سه هلدینگ بزرگ اقتصاد ایران بخش مهمی از فعالیت های عمرانی، مالی و نفتی کشور را برعهده دارند. مدیران هر سه هلدینگ تاکنون بارها اعلام کرده اند به رقابت با بخش خصوصی نمی پردازند. به تازگی نیز فتاح مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه از دیدار با معاون اول رئیس جمهور خبر داده است. فتاح اعتقاد دارد، اجرای پروژه های بزرگ توسط «بچه های حزب الهی» برای اقتصاد ایران فرصتی کم نظیر است.

بنیاد تعاون ناجا

بنیاد تعاون ناجا یکی از بزرگترین هلدینگ های اقتصادی کشور را در اختیار دارد. مدیرعامل سابق این بنیاد در گفت و گویی که چندی پیش از هفته نامه تجارت فردا، انجام داد پیش بینی کرد میزان دارایی های این بنیاد تا پایان سال 93 به 6 هزار میلیارد تومان می رسد. براساس اطلاعاتی که در سایت رسمی بنیاد تعاون ناجا آمده، این موسسه اقتصادی بزرگترین مجموعه سوپرمارکتی تهران را افتتاح کرده است. هایپرمارکت مگامال 11 هزار متر مساحت دارد و به نوشته سایت رسمی بنیاد تعاون ناجا از هم افزاییی فروشگاه نجم خاورمیانه و گروه بازرگانی و تجارت بنیاد تعاون ایجاد شده است. این مجموعه شش پردیس سینمایی نیز در دل خود جای داده است. براساس گفته مسولان این مجموعه برای اولین بار در ایران سالن طلایی سینما در دل مگامال ایجاد شده است. شهربازی سرپوشیده، پارکینگ سرپوشیده با گنجایش 2 هزار و 800 خودرو، فود کورت و فروشگاههای ارائه دهنده غذاهای بین المللی هم در لیست خدمات این مجموعه قرار گرفته است. خلاصه وضعیت سرمایه گذاری های بورسی بنیاد هم نشان می دهد این مجموعه در فضای بازار سرمایه نیز حضور جدی دارد.

 

( این نمودار خلاصه وضعیت سرمایه گذاری های بنیاد تعاون ناجا در بورس از گزارش های رسمی شرکت استخراج شده است.)

بنیاد تعاون سپاه

بنیاد تعاون سپاه اصلی ترین بخش فعالیت های خود را در زمینه های مالی و ساختمانی متمرکز کرده است. به تازگی فتاح مدیرعامل بنیاد اعلام کرد دیداری با معاون اول رئیس جمهور داشته است. بنیاد تعاون در فعالیت های نفتی نیز حضوری جدی دارد. فتاح مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه نیز چندی پیش اعلام کرد:« توسعه فازهای پارس جنوبی به دست بچه حزب الهی ها افتخاری است.» او گفته بنیاد فقط جای خارجی ها را در اقتصاد ایران تنگ کرده است. فتاح حتی از دیدارش با جهانگیری معاون اول دولت پرده برداشت و خبر داد به جهانگیری گفته است، بنیاد تعاون سپاه هیچگاه مانع دولت نخواهد بود. با این حال بنیاد تعاون در حال حاضر یکی از اصلی ترین نهادهای اقتصادی کشور به شمارمی آید که بخش مهمی از گردش مالی در صنایع مخابراتی تا نفتی را برعهده دارد. بنیاد تعاون سپاه در حال حاضر یکی از 5 هلدینگ بزرگ اقتصادی ایران به شمار می آید.

 

آستان قدس رضوی

آستان قدس و همچنین سازمان اقتصادی رضوی در دسته قدرتمندترین هلدینگ های کشور جایی می گیرند. این هلدینگ در زمینه های مختلف ساختمانی تا دامداری فعالیت دارد.

 

توضیحات:

جدول اول: اطلاعات آماری این جدول از سایت رسمی بنیاد تعاون ناجا و همچنین گفت و گوی مدیرعامل سابق بنیاد با هفته نامه تجارت فردا استخراج شده است.
جدول دوم: اطلاعات این جدول از سایت رسمی بنیاد تعاون سپاه و همچنین گفت و گوهای پرویزفتاح مدیرعامل بنیاد استخراج شده است.
جدول سوم: تمامی آمارهای موجود در این گزارش از سایت رسمی هلدینگ اقتصادی رضوی جمع آوری شده است.

 

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    272 6
    اطلس مال و پدیده و خیلی از شهرک سازیها واسه کیه پس؟ در مورد نفت گاز هم میگم چرا وضعمون اینچوریه
    • بی نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      21 1
      کاشکی در مورد بنیاد تعاون بسیج هم می نوشتید تا گزارشتون کاملتر بشه.
  • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    39 3
    دقيقا"‌مخالف وصيت حضرت امام ، هيچ بهانه اي هم پذيرفته نيست ، اوضاع بد اقتصاد كشور و نا امني مرزها معلوم مي شود كه در هر دو كار نا موفق بوده اند ، نيروهاي مسلح اگر هنر داشته باشند بايد به وظايف نظامي خود برسند .
  • سعید IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    31 5
    حرم امام رضا انگار واسه بعضی ها خوب نون داشته , اینکه درآمد حرم امام رضا و موقوفات مردم خرج خرید کارخونه و ساخت و ساز بشه , چه توجیحی داره ؟
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    9 9
    سبك رفتار اقتصادي آستان با دو تاي بقيه زمين تا آسمان است آستان رقابت را مي پذيرد ولي بقيه نه
  • بی نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    17 4
    وقتی اقای روحانی حضور نهاد های نظامی را در اقتصاد تایید و تمجید می کنند هلدینگ های اینچنینی و بزرگتر از اینها هم به وجود خواهد آمد.
  • بی نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    5 18
    مرگ بر استکبار جهانی
  • صادق IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    18 3
    هیچی دیگه ، بهتره بگیم تمام اقتصاد کشور ما شامل این سه هلدینگ اقتصادیست
  • بی نام IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    12 1
    اگر هدف معرفي هلدينگهاي مربوط به نهاده ها است که نبايد هلدينگهاي بنيادها را از قلم انداخت
  • بی نام IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    15 3
    مگر از بخش خصوصی چیزی هم باقیمانده که بخواهد با اینها رقابت کند. استخوان خورد کرده های بخش خصوصی باید از دستهای سوم و چهارم خورده پروژه ها را از اینها بگیرند.
  • ايراني IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    19 0
    لطفا در مورد نحوه پرداخت ماليات و بيمه مفاصا حساب از سوي اين بنگاه‌ها و ديگر بنگاه‌ها و نهادهاي مشابه و نيز امكان نظارت نهادهاي بازرسي و نظارتي كشور بر آن نيز اطلاع رساني نماييد. ممنون از توجه شما.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    17 3
    با اين شرايط بخش خصوصي واقعي كه ديگر جز تقلا كردن و به در وديوار زدن و نهايتا رو به مرگ دراز كشيدن كاري ندارد
  • محمد A1 ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    10 1
    جای خارجی ها را تنگ کرده؟ این حرف جناب فتاح نشون میده که ما علاقه ای به سرمایه گذاری خارجی نداریم.