شهریور سال 93 با 25 روز هوای سالم درمقابل 17 روز سالم شهریور 92 در مجموع توانسته است تابستان امسال را برای تهرانی ها پاک تر و سالم تر از سال گذشته کند

طهورا شهبازی: تهران امسال تابستان سالم تری را نسبت سال 1392 تجربه کرد. تابستان سالمی که بیش از پیش مدیون حذف بنزین پتروشیمی هاست.

پایتخت نشینان در تابستان امسال 40 روز هوای سالم را استشمام کرده اند و این درحالی است که سال گذشته تنها 32 روز هوای سالم به ریه های آنها رسیده است. عمده دلیل آلوده شدن تابستان 93 هم حضور گرد و غبار بوده است؛ یا محلی یا سوغات بیابان های کشورهای عربی.

بر اساس آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در مرداد ماه سال 1393 و سال 1392 پایتخت روزهای نخست را در شرایط ناسالم آغاز کرده اند. در تعداد روزهای سالم و ناسالم در این دو ماه باهم برابر بوده اند؛ هر دو 15 روز سالم و 16 روز ناسالم داشتند.

اما در شهریور ماه اوضاع متفاوت تر است؛ شهریور سال جاری با 25 روز هوای سالم درمقابل 17 روز سالم شهریور 1392.

آنچه در ادامه می آید مقایسه وضعیت هوای تهران در مرداد ماه و شهریور ماه 1392 و 1393است که شرح آنها زیر 6 نمودار آمده؛


نمودار شماره یک 

توضیح نمودار: البته در مرداد ماه 2 سال اخیر یک روز هم هوای تهران پاک نبوده است. در مرداد ماه سال 10 ،92 روز اول به جز یک روز هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشته است. این در حالی است که در سال 93 از 10 روز، تهران 3 روز هوای سالم را تجربه کرده است. همچنین در روزهای ششم هفتم و هشتم مرداد 93 گرد و خاک شدید وجود داشته است.

 

نمودار شماره دو

توضیح نمودار: در 10 روز دوم مرداد ماه سال 92 تنها 4روز هوای سالم در تهران وجود داشته است. این درحالی است که در 10 روز دوم مرداد ماه سال 93 در مقایسه با وضعیت سال قبل تهرانی ها 2روز بیشتر هوای سالم را تجربه کرده اند. توضیح اینکه با توجه به گزارش سازمان هواشناسی، در روزهای اول، پنجم، هفتم، شانزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم و بیست و هشتم مرداد 93 هوای تهران تحت تاثیر غبار محلی بوده است.

 

نمودار شماره سه 



توضیح نمودار: مرداد ماه سال 92 همانطور که اولین روز ماه را با هوای ناسالم آغاز کرده بود با هوای ناسالم هم به پایان می برد اما وضعیت در مرداد ماه 93 فرق دارد زیرا در سال 93 با وجود آغاز ماه با روز ناسالم اما روز آخر ماه هوا سالم بوده است. در دهه آخر مرداد 92 به جز یک روز بقیه روزها هوای سالم در سطح شهر تنفس می شده است. اما در سال 93 تنها 6 روز از این دهه هوا سالم بوده است.

 

نمودار شماره چهار

توضیح نمودار: مقایسه میان میزان وضعیت آلودگی هوای تهران در شهریور ماه 93 با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که شهریور ماه 93 از 31 روز تنها 6روز هوای ناسالم وجود داشته است و بقیه روزها سالم بوده است. اما در مدت مشابه سال قبل تهرانی ها 14روز هوای ناسالم را تجربه کرده بودند. این در حالی است که شهریور ماه 93 با هوای سالم آغاز شده است. در شهریورماه نیز مانند مرداد ماه روز پاک وجود نداشته است. در دهه اول شهریور سال 92 تنها 3روز ابتدایی ماه هوا ناسالم بوده است در حالی که در دهه اول سال 93 هر 10 روز هوای تهران در وضعیت سالم قرار داشته است.

 

نمودار شماره پنج



توضیح نمودار : بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دهه دوم شهریور سال 92 در حالی سپری شده است که نصف این دهه هوا سالم و روزهای دیگر هوا ناسالم بوده است. در مقابل در سال 93 در مدت مشابه تنها یک روز هوا ناسالم بوده است.

 

نمودار شماره شش

توضیح نمودار: روزهای آخر شهریور 2 سال اخیر با هوای ناسالم به پایان رسیده است این درحالی است که روزهای آخر شهریور در مقایسه با روزهای ابتدایی ماه هوای ناسالم بیشتری داشته است. در روزهای 14 ،23 و 28 شهریور غبار محلی آسمان تهران را فراگرفته بود. نگاهی به آمار نشان می دهد که از بین 6روز هوای ناسالم شهریور ماه 93، 5 روز سهم روزهای آخر بوده است و در سال 92 در دهه آخر شهریور تنها 5 روز هوای سالم وجود داشته است. با این وجود در دو سال اخیر با هوای ناسالم قدم به پاییز گذاشته ایم.

47233

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    1 2
    حالا اون دوستانی که می گن بنزین های جدید تاثیری نداشته و هوا همون هست که بوده کجان؟ از جمله اقای میرکاظمی منتظر محاکمه خائنین به جان و مال مردم هستیم. تو این فشار اقتصادی می دونید که بیماریهای ناشی از بی تدبیری و خیانت مسئولین سابق چقدر هزینه های مازاد برای مردم ما داشته؟ هزینه های بیماری و بیمارستان و دردسرهای اون
  • علی نوایی IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    3 3
    خبر آنلاین عزیز : این عکسی که زدی مربوط به قله دماوند در استان مازندران شهرستان آمل بخش لاریجانه. انصاف داشته باشید و هر چی که زیباست و نزدیک به استانه رو نچسبونید به استان تهران. من خودمم ساکن تهرانم ولی این کارتون درست نیست. بارها و بارها تو این رسانه به قول خودشون ملی گزارش پخش کردن و بخش هایی از مازندران مثل پلور و لاسم و گدوک و ... رو جزء تهران معرفی کردن آخه یعنی چی؟؟
    • بی نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      1 1
      عزیزم دماوند از شهرستانای استان تهرانه یکم بفهم