تهرانگردی این هفته به مناسبت روز پزشک به دیدار با پیشکسوتان جامعه پزشکی و بازدید از مراکز درمانی پایتخت اختصاص داشت. احمد مسجدجامعی به موزه ملی تاریخ علوم پزشکی، دانشکده پزشکی تهران به عنوان کهن‌ترین موسسه علوم پزشکی آکادمیک ایران، نخستین بیمارستان دولتی تهران و تحریریه نخستین روزنامه پزشکی رفت.

به گزارش ایسنا؛ در برنامه این هفته تهرانگردی دکتر مرتضی مصفا و دکتر محمد اسلامی از دندانپزشکان پیشکسوت، احمد مسجدجامعی را همراهی کردند. مسجدجامعی در ابتدای برنامه در موزه ملی تاریخ علوم پزشکی حاضر شد و با توضیحات پیشکسوتان علم دندانپزشکی از موزه بازدید کرد.

وی از بخش‌های کتب خطی و اسناد، بخش پرفسور یحیی عدل، داروخانه نظامی، دندانپزشکی، بخش دکتر قریب و بخش دیرین انسان شناسی که در آن جسد مومیایی طبیعی مربوط به زن 65 ساله با قدمت 750 تا 900 سال دیدن کرد.

 موزه ملی تاریخ علوم پزشکی واقع در منطقه امیرآباد تهران با مساحتی بیش از 9000 متر مربع، از بناهای بازمانده دوره قاجاریه است. این بنا به دستور امیرکبیر به عنوان اصطبل شاهی ساخته شد.

این موزه از سال 1380 با تلاش دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشارکت سازمان میراث فرهنگی کشور به منظور ارائه کامل و جامع پیشینه طب قدیم و پزشکی نوین ایران در زمینه های گوناگون و معرفی جایگاه آن در جهان پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد.

این موزه شامل بخش انسان دیرین شناسی است که در آن نمونه های انسانی مکشوفه از محوطه های باستانی متعلق به دوره های تاریخی و پیش از تاریخ قرار داشت.

جمجمه دختر 13 ساله مبتلا به هیدروسفالی که در هزاره پیش از میلاد به وسیله جراحی تراپانسیون درمان شده بود، یکی از اشیاء این قسمت است. در موزه بخش های دیگری چون مردم شناسی پزشکی، دامپزشکی و چشم پزشکی نیز وجود دارد.

مسجدجامعی در ادامه به بازدید سالن آناتومی واقع در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی که به مجموعه دستگاه ابن سینا معروف بود رفت و از بخش های مختلف دانشکده از جمله اتاق فیکساسیون، تشریح و کتابخانه مرکزی دانشکده پزشکی بازدید کرد.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران و تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان تهران است. این دانشگاه موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران را نیز اداره می‌کند. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران بازماندهٔ مدرسهٔ طب موسسه دارالفنون تهران است، و به این لحاظ از کهن‌ترین موسسات علوم پزشکی آکادمیک ایران محسوب می‌گردد.

مدرسه طب تا سال ۱۳۰۳ شمسی در دارالفنون دایر بود. در سال ۱۳۰۲ رئیس‌الوزرا عمارت مسعودیه را به مبلغ ۳۹ هزار تومان خریداری و برای تاسیس مدرسه علوم عالیه به وزارت معارف هدیه نمود. در سال ۱۳۰۳ پس از تعمیرات وزارت معارف بدان محل منتقل و شعب مدرسه طب و دوا سازی در حیاط‌های آن تشکیل شد.

در سال 1364 دانشکده‌های علوم پزشکی از دانشگاه تهران رسماً با بخشنامه جدید دولت جدا و مستقل گردیدند و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران را تشکیل دادند.

مسجدجامعی درباره طرح گسترش فضاهای دانشگاه تهران گفت: این مصوبه دولت هشتم بود تا این دانشگاه ساماندهی شود. در این طرح شهرداری و شورای شهر تهران نیز باید مشارکت کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت طرحی ارائه کند تا با کمک شهرداری و در این دوره این ساماندهی انجام شود چرا که در حال حاضر ناقص ماندن این طرح مشکلاتی را برای همسایگان دانشگاه تهران نیز به وجود آورده است.

مسجد جامعی در ادامه به بیمارستان سینا واقع در میدان حسن آباد به عنوان قدیمی ترین بیمارستان پایتخت رفت و از بخش های مختلف این بیمارستان بازدید کرد.

ببیمارستان سینا یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بیمارستان‌های ایران است که به عنوان یکی از بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از مراکز جراحی به ویژه در موارد تروما در ایران محسوب می‌شود. پس از گشایش دارالفنون، ناصرالدین شاه پس از مسافرتی که به اروپا کرد دستور داد که در تهران بیمارستانی به سبک اروپایی بسازند که نام آن را پس از اتمام بیمارستان دولتی گذاشتند. موسس آن ناظم‌الاطبا است. این همان ساختمان قدیمی بود که در نزدیکی چهارراه حسن‌آباد قرار دارد که پس از تغییر شکل و ساختن بناهای اضافی در اطراف آن امروزه بیمارستان سینا نامیده می‌شود.

گروه تهرانگردی کار خود را با بازدید از مقبره حاج شیخ هادی نجم‌آبادی از روحانیان بلندآوازه عصر ناصری و مظفری و بیمارستان وزیری نجم واقع در محله شیخ هادی ادامه داد.

و پس از آن مسجد جامعی به دفتر روزنامه های سپید و سلامت به عنوان نخستین روزنامه پزشکی کشور رفت.

وی در حاشیه بازدید از تحریریه روزنامه سپید ضمن تبریک روز پزشک گفت: امروز به دنبال ردپای علم و پزشکی در تهران که سابقه فرهنگی و علمی بسیاری دارد رفتیم؛ بی تردید از گذشته هایی که تهران روستای تهران بود یارعلی وجود داشته که علاوه بر درمان امراض جسمی و کمک به علم پزشکی ، شربتخانه ای هم داشته که مورد توجه و کمک مردم بود. همچنین در تهرانگردی این هفته موزه تاریخ علوم پزشکی دیدیم که قطعا کار بسیار خوب، ماندگار و ارزشمندی است البته باید بخش‌های دیگری نیز به آن اضافه شود.

۴۷۲۳۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    1 7
    که چی بشه...