باشگاه هواداران جمعیت امام علی، میزبان جشنواره‌ای از آثار کودکان و خانواده‌های تحت پوشش جمعیت امام علی(ع) بود که به همت خانه علم ایرانی فرحزاد برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، وارد ساختمان که می‌شوی، هزاران درنای کاغذی به استقبالت آمده‌اند؛ درناهایی که قرار است آرزوهای کودکانی از این سرزمین را برآورده سازند. اعضای داوطلب جمعیت، به سرعت آخرین کارهای مربوط به جشنواره را انجام می‌دهند و دقایقی بعد، خانواده‌ها و کودکان از راه می‌رسند؛ برقی از امید و هیجان در چشمان هرکدام پیداست. خانم‌ها به سرعت آماده کار شده و پشت میزهای خیاطی، سوزن‌دوزی، چرم‌دوزی، زیورآلات و تهیه پاکت‌های کاغذی مستقر می‌شوند.

در این بخش‌ها علاوه بر ارائه و فروش آثار هنری، به بازدیدکنندگان آموزش هم داده می‌شود تا تک تک این هنرها را با دستان خود نیز تجربه کنند. اما میز اصلی مربوط به نقاشی و سفال است که کودکان، بخش آموزش آن را برعهده دارند. «پروانه» با صبر و حوصله به مراجعین نقاشی یاد می‌دهد و «سعید» هم طراحی روی خشت‌های گلی را آموزش می‌دهد. این خشت‌ها قرار است تابلویی هفتاد تکه با مضمون صلح را تشکیل دهند. آثار نقاشی گروهی کودکان خانه ایرانی فرحزاد روی دیوارها خودنمایی می‌کند. معلم نقاشی بچه‌ها می‌گوید: "این نقاشی‌ها در بهار و تابستان کشیده شده‌اند. در کلاس‌های آموزش نقاشی خانه فرحزاد، هر ماه یک بار بچه ها -که معمولاً در رده سنی 5 تا 13 ساله هستند- به طور گروهی روی یک نقاشی کار می‌کنند که حاصل آن را در این جشنواره می‌بینیم."


مادری که در غرفه آموزش ساخت جعبه حضور دارد درباره تجربه چند روزه اش در جشنواره با ابراز رضایت از استقبال مردم و اشتیاق آن ها برای یادگیری می گوید که امروز حتی خستگی اش هم طعم شیرینی دارد.

در ادامه یکی دیگر از اعضای جمعیت امام علی می افزاید: «این جشنواره، نه فقط یک بازارچه بلکه محلی برای‌ آشنایی بیشتر مردم با جمعیت امام علی (ع) و فعالیت‌های آن است و همچنین فرصتی است که دنیای رنگی کودکان و خانواده‌هایشان را به تصویر می‌کشد.»
همزمان با برپایی نمایشگاه نقاشی و غرفه های هنری، تئاتر "کوچ جهانی" نیز که روایتگر زندگی مهاجری افغان به نام "جهان" بود در سانس های مختلف اجرا شد. در این نمایش که با سبکی تعاملی تماشاگران را به تفکر درباره زندگی خود و روابطشان با انسان ها دعوت می کرد، جمعی از کودکان فرحزاد نیز به عنوان پیام آوران صلح به هنرنمایی پرداختند.

کیانی، مسئول اجرایی این جشنواره درباره هدف این برنامه بیان کرد: "انگیزه اصلی از برگزاری چنین جشنواره ای ایجاد حس خودباوری در کودکان و مادران تحت پوشش و همچنین آگاهی بخشی به عموم مردم درباره شرایط زندگی این خانواده ها و نمایش توانمندی های آن ها بوده است که معمولا از طرف جامعه نادیده گرفته می شوند".

وی در ادامه افزود "از آنجا که بخش قابل توجهی از ساکنان محله فرحزاد را مهاجران افغان تشکیل می دهند که در پی جنگ و ناامنی ناچار به کوچ اجباری شده اند، شعار جشنواره «کوچ از مرز تن ها، راهی برای صلح جهانی» در نظر گرفته شد تا این پیام به مردم داده شود که برای برقراری صلح در دنیا راهی جز از بین بردن مرز میان انسان ها وجود ندارد".

خانه علم ایرانی فرحزاد، یکی از مراکز امدادرسانی جمعیت امام علی (ع) است که در محلات حاشیه، به ارائه خدمات آموزشی و امدادی رایگان به کودکان کار و محروم از تحصیل می‌پردازد.


304 42

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم DE ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    جشنواره خیلی خوب بود به خصوص تئاتر که بسیار زیبا مفاهیم انسانی را منتقل می‌کرد خداقوت به همه اعضا جمعیت که اینگونه زحمت می‌کشند