۰ نفر
۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۱

شرق نوشت: چند روز پیش بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در کنفرانس جهانی مقابله با گردوغبار که در تهران برگزار شد، به موضوع سدسازی در افغانستان و ترکیه اشاره و از این کار انتقاد کرد؛ انتقادی که ناظر به تبعات و آسیب‌های محیط‌زیستی این سدسازی‌ها بود؛ موضوعی که با واکنش دولت‌ها و رسانه‌های دو کشور مورد اشاره روحانی مواجه شد.

حالا و در جديدترين رويداد درباره اين مسئله بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه، با تأکيد بر اينکه مذاکرات ميان کابل و تهران بر سر مسئله آب آغاز شده ‌است، گفت: پس از سفر ظريف به کابل توافقاتي با آقاي اشرف غني، رئيس‌جمهور اين کشور و ساير مقامات افغانستان صورت گرفت و قرار شد پنج کميته تخصصي بررسي مسائل کار‌شناسي در روابط فيمابين بين دو کشور در حوزه‌هاي مختلف را آغاز کنند که يکي از اين کميته‌هاي پنج‌گانه، کميته آب است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در گفت‌وگويي با ايلنا با تأکيد بر اينکه در وزارت امور خارجه بحث‌هاي زيست‌محيطي داراي اهميت فراواني است، گفت: بي‌شک در هرکجا که نياز باشد و نسبت به هر موضوع ضروري در اين حوزه، در محيطي آکنده از مودت گفت‌وگو خواهيم کرد.

او ادامه داد: علاوه بر بحث مهم آب، مسائل بسيار ديگري هم در روابط دو کشور دوست و همسايه وجود داشته و دارد که بايد براي تمامي آنها در يک فرايند دوجانبه راه‌حل‌هاي مرضي‌الطرفيني يافت. مشکلات قاچاق موادمخدر از افغانستان به ايران، مسائل مرزي و مبارزه با تروريسم و ناامني در مرز‌ها، موضوع محيط‌زيست، مسائل اقتصادي و تعداد ديگري از موضوعات مطرح در روابط وجود دارد که بايد تماما حل‌وفصل شوند.

اين ديپلمات‌ عالي‌رتبه با بيان اينکه بي‌شک يکي از موضوعات مهم تهران و کابل موضوع آب است که از اهميت بالايي برخوردار است، اظهار كرد: دو کميته از کميته‌هاي پنج‌گانه در وزارت امور خارجه و زير نظر معاونت منطقه‌اي و معاونت حقوقي و بين‌المللي برگزار و کميته‌هايي نيز در وزارت کشور تشکيل و پيگيري مي‌شود. دور اول کميته‌هاي پنج‌گانه اخيرا در تهران برگزار شد و قرار است؛ دور دوم اين نشست در کابل انجام شود.

قاسمي گفت: مديريت تمامي کميته‌ها زير نظر وزارت امور خارجه خواهد بود و تمامي دستگاه‌ها امور تخصصي لازم را با حضور خود پيگيري می کنند و در نهايت طي هماهنگي با وزارت امور خارجه، امور را پيش خواهند برد. لازم است تمامي موضوعات به صورت جدي ميان دو کشور و در زمان کوتاه‌تري به انجام برسند. اميدوار هستيم در مدت شش‌ماه تفاهمات اوليه حاصل شود و بتوان به يک توافق و سند جامع همکاري رسيد.

قاسمي افزود: اميدواريم که به‌دور از احساسات و در يک محيط سازنده و آکنده از تفاهم، شاهد همکاري اين کشور همسايه خود باشيم، ايران هم نگاه بسيار سازنده و مثبتي به همسايگان خود و از جمله افغانستان دارد و در دهه‌هاي گذشته آنها شاهد اين نگاه مثبت و کمک‌هاي بي‌دريغ ايران بوده‌اند و انتظار مي‌رود در اين مذاکرات و همکاري‌ها، دو کشور الگو و مدل جديدي از تفاهم و همکاري سازنده و روابط مودت‌آميز را به نمايش بگذارند.سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: آنچه مشخص است اين است که برخي عناصر ثالث و کشور‌هاي به خصوص، علاقه‌اي به اين روابط برادرانه دو کشور ندارند و همواره سعي در ايجاد سوءتفاهم ميان دو کشور داشته‌اند و خوشبختانه با درايت مقامات افغانستاني آنها موفق نبوده‌اند، به‌‌هرحال بايد هوشياري و درايت لازم را بيش از پيش مدنظر داشت.

سخنگوي وزارت امور خارجه در رابطه با رايزني تهران و آنکارا درخصوص مسائل زيست‌محيطي و آب، با اشاره به اينکه همواره ما با توجه به اهميت ترکيه به‌عنوان يک کشور دوست و همسايه در تماس و رايزني با آنان در حوزه‌هاي مختلف روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌اي هستيم، يادآور شد: بي‌شک در هرکجا که نياز باشد و نسبت به هر موضوع ضروري در محيطي آکنده از مودت گفت‌وگو خواهيم کرد. قاسمي اضافه کرد: با توجه به اهميت مسائل مرزي، امنيت مرز‌ها، آب و مبارزه مشترک با تروريسم و قاچاق در هر شکل آن و مسائل زيست‌محيطي در صورت نياز رايزني خواهيم داشت، مهم آن است که دو کشور همواره از سياست گفت‌وگو و تعامل پيروي كنند و نگاهي سازنده در حل‌وفصل موانع و مشکلات داشته باشند و خواهند داشت.

او با تأکيد بر اينکه در وزارت امور خارجه بحث‌هاي زيست‌محيطي داراي اهميت فراواني است، عنوان کرد: مسائل زيست‌محيطي مي‌تواند بر روابط کشورهاي منطقه در جهت مثبت و منفي تأثيرگذار باشد و تلاش براي حل‌وفصل مسائل مربوط به تغييرات آب‌وهوايي، ريزگرد‌ها و بحران آب در حل معضلات بين‌المللي در سطح منطقه اثرگذار است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =