۰ نفر
۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸

نهمین همایش سالیانه انجمن علمی ایرانی روابط بین الملل با عنوان «دیپلماسی اقتصادی کارآفرین» سیزدهم آذرماه سال جاری در دانشگاه خوارزمی برگزار می شود.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر ضیاءالدین صبوری دبیر انجمن ایرانی روابط بین الملل با اعلام این خبر از صاحب نظران و انديشه ورزان و استادان دانشگاهي دعوت کرد در این همایش علمی مشاركت کنند.

دکتر صبوری در تبیین اهداف برگزاری این همایش، با اشاره به اینکه تحولات پساجنگ سرد از جمله جريان شتابان جهانی شدن، دیپلماسی سنتی را به ابزاری ناکافی برای پیشبرد اهداف و تأمین منافع ملی کشورها تبدیل كرده است، اظهار داشت: تطبیق با شرایط جدید و استفاده از شیوه‌های نو و ابزارهای کارآمدتر از جمله دیپلماسی اقتصادی که کارآفرین هم باشد، به عنوان بخشي از الزامات سیاست خارجی موفق در عصر جهانی شدن به ابزار موثر دولت ها و ديپلمات هاي جديد تبديل شده است.

دبیر انجمن ایرانی روابط بین الملل افزود: در فضاي كنوني جهان كه عصر سيطره ارتباطات و اطلاعات است، کوشش دولت‌ها برای دستیابی به موقعیت بهتر در اقتصاد جهانی مستلزم بهره‌گیری مناسب از فن دیپلماسی برای افزایش فرصت‌ها در زمینه جذب سرمایه‌های خارجی، انتقال تکنولوژی، صدور خدمات و گسترش تجارت خارجی است.

دکتر صبوری تأکید کرد: وجود پديده هایی چون ایجاد شبکه هاي تأمین، تولید و توزيع جهانی، فراگیر شدن شرکت های چندملیتی وظيفه بسيار حساسي را متوجه دستگاه دیپلماسی كشورها و رایزنی های اقتصادی مي كند تا در راستاي تحقق اهداف كلان اقتصادي، بتواند از تعاملات و مبادلات اقتصادی خارجی برای رفع خلاء های داخلی اقتصاد به بهترين وجه بهره برداري نموده و ضمن رونق بخشيدن به فضاي كسب و كار داخلي، عرصه و مجال مناسبي براي كارآفريني در عرصه هاي منطقه اي و بين المللي فراهم آورد.
وی ادامه داد: مسلماً جمهوری اسلامی ایران نیز ناگزیر از طراحی یک دیپلماسی اقتصادی نوین براساس درک تحولات جهانی است تا به طور همزمان هدف تركيبي ديپلماسي اقتصادي كارآفرين را تأمين و محقق نمايد.
دکتر صبوری اهداف دیپلماسی اقتصادي را در دسترسی به بازارهاي جهانی تولید، تجارت و کسب سهمی از آنها،‌ جذب سرمایه گذاري هاي مستقیم و غیرمستقیم خارجی و محافظت از اقتصاد ملی در مقابل چالش هاي اقتصاد جهانی خلاصه كرد و گفت: پرسش اساسي در خصوص چيستي الزامات، راهكارها، اقدامات و بايسته هاي ديپلماسي اقتصادي كارآفرين و چگونگي دستيابي و تحقق آن است که همایش ديپلماسي اقتصادي كارآفرين تلاش خواهد کرد تا به این پرسش ها پاسخ مناسب علمی و تخصصی فراهم کند .

دبیر انجمن ایرانی روابط بین الملل همچنین استفاده از مهارت و دانش ديپلماسي اقتصادي كارآفرين در فضای پسابرجام بسیار پراهمیت دانست و تأکیدکرد: در شرایط سالیان اخیر که تحریم های اقتصادي و محدودیت های صادراتی و وارداتی و مبادلات ارزی بر کشور اعمال شده، دیپلماسی اقتصادی در بی اثر کردن تحریم ها وگردش اقتصادی کشور بويژه گشايش مسير كارآفريني در عرصه هاي داخلي، منطقه اي و بين المللي موثر و نقش آفرين خواهد بود و نتايج چشمگيري را در اختيار تصميم سازان و فرصت سازان اقتصادي قرار خواهد داد.

دکتر صبوری در همین زمینه خاطرنشان کرد: انجمن ايراني روابط بين الملل براساس وظیفه ذاتی خود، هشتمين همايش ساليانه خود را به موضوع ديپلماسي اقتصادي كارآفرين اختصاص داده است تا از رهگذر هم انديشي ها و توليدات علمي اصحاب علم و انديشه بتواند پاسخي راهگشا و كارآمد براي پرسش هاي مطرح در اين عرصه بيابد لذا مجددا از تمامي صاحب نظران و انديشه ورزان و استادان دانشگاهي دعوت مي کنیم با مشاركت علمي در محورها و موضوعات همایش، در اين هدف و مسير با انجمن همگام شوند.

دکتر صیوری در پایان این گفتگو، تبیین نظری(مبانی و مفاهیم) ، مطالعات موردی (سازمانها و مناطق) و مباحث کاربردی (راهکارها و چشم اندازها) را از محورها و موضوعات اصلی همایش ديپلماسي اقتصادي كارآفرين ذکر کرد.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =