۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱

ایسنا گزارش داد: با توجه به اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز و تغییر روش تامین نیازهای ارزی، فعلا بانک مرکزی هیچ ارزی به بازار و صرافی‌ها تزریق نخواهد کرد.

از ۲۱ فروردین‌ماه سال جاری، سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز به مرحله اجرا درآمد و ضوابط و مقررات جدیدی بر بازار ارزی ایران حاکم شد و به گونه‌ای روال قبلی تغییر کرد. بر این اساس دلار که تا بیش از ٦٠٠٠ تومان هم در جریان نوسان بازار پیش رفته بود، به عنوان پرکاربردترین و رایج‌ترین ارز بازار و مورد استفاده کاربران با نرخ ۴۲۰۰ تومان و به منظور تامین نیازهای اصلی تک نرخی شد.

اما با تک نرخی شدن دلار و الزام برای اجرای ضوابط و مقررات جدید مربوطه یکی از بخش‌هایی  که به طور خاص تحت تاثیر این تصمیم قرار می‌گیرد، صرافی‌ها هستند.

از روز ابلاغ و اجرای سیاست‌سازی نرخ ارز که از هفته گذشته در دستور کار قرار گرفت دیگر صرافی‌ها روال معمول گذشته را نداشته و حتی خرید و فروش اسکناس ارزی توسط آن‌ها ممنوع شده است و نمی‌توانند در این مورد اقدام کنند، چراکه بانک‌ها ملزم به خرید و فروش اسکناس شده‌اند.

بر این اساس یکی از مسائلی که اتفاق می‌افتد این است که طبق اعلام مسولان بانک مرکزی دیگر این  بانک به روال گذشته به صرافی‌ها ارز تزریق  نخواهد کرد و این روند فعلا منتفی است چرا که قرار بر این است تا تامین نیازهای اصلی همه گروه‌های نیازمند به ارز به طور غیر مستقیم و یا از طریق سامانه‌های تعیین شده، تامین شود.

 این در حالی است که تا پیش از این روال بر این بود که بانک مرکزی به طور روزانه و یا چند روز در هفته و  بر اساس نیاز بازار ارز را از طریق صرافی بانک‌ها و یا صرافی‌های منتخب خود به بازار تزریق می‌کرد و صرافان مجاز و تحت نظارت بانک مرکزی می‌توانستند هر بار بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار ارز دریافت کرده و با اختلاف قیمت حدود ۱۰ تا ۱۵ تومان در بازار می‌فروختند و متقاضیان خریداری می‌کردند.

 

35223

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    2 0
    تک نرخی کردن ارز با پاک کردن صورت مسئله ینی پاک کردن کامل دخالت بازار در تعیین نرخ ارز. داداچ داری اشتباه میزنی این اسمش دولتی کردن ارزه نه تک نرخی کردن.
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    3 0
    میشه بپرسم کسی که میخواد بره سفر باید چکار کنه؟ صرافی که ارز نداره ، بانک که نهایتا 1000 تا میده ، صرافی که حواله ارزی هم نمیتونه بکنه، میشه بگید ریال رو با خودمون ببریم کدوم کشور خرج کنیم؟ فکر کردید ارزتون بین المللی یا برجام کامل اجرا شده ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    4 0
    الان کسی خرید خارج از کشوری داشته باشه. یکی بخواد بیشتر از یکبار بره خارج یکی هزینه امتحانی چیزی بخواد بده. چکار باید بکنه؟؟ در مورد اینها هم شفاف سازی کنید. اینطوری که باز هم دلار چند نرخی میشه. من نه وارد کننده هستم نه صادر کننده اما سمینار شرکت میکنم مسافرت میرم کارهای خودم رو دارم. من چطوری و از کجا باید ارز تهیه کنم؟
  • کیارش A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    0 3
    باید خیلی زودتر این کار انجام میشد تا وقتی بانکها هستند صرافی ها جز اخلال در نظام ارزی کاری انجام نمی دهند
  • بی نام DE ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    3 0
    مردم بيچاره چه كنند؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    3 0
    یک دلار هم از طرف مردم نه به بانکها فروخته میشه نه سپرده گذاری میشه اعتماد مردم به سیستم بانکی صفره
  • حیدریان A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    0 4
    خیلی زودتر باید تزریق ارز را متوقف می کردند. ارز فقط باید در بانک ها مبادله بشود. صرافی ها فقط عامل التهاب و افزایش قیمت ارز هستند. تعطلیلی صرافیها کمک بزرگی به ارامش بازار ارز و کل اقتصاد خواهد کرد.
  • بی نام EU ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    0 4
    کار خوبی میکنن. دست دلال کوتاه
  • تقی A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    3 0
    به موسسات اعتباری هم ارز بدهید تا حاللشو ببرند
  • حسام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    4 1
    دقبقا شده مثل وضعیت کشورهای کمونیستی در دهه‌‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی
  • علیرضا IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    3 1
    خب این یک نوع اعتراف به نداشتن ارز هست. شما بگید دلار ۱۰۰۰ تومن شده ولی وقتی در دسترس نباشه معنی نداره نرخ دادن. منم یه لامبورگینی دارم پرواز میکنه کی به کیه
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    0 0
    باور کنین همین سوریه هم ارزشش پولش از ما بیشتر هست هم دلار خرید و فروش میشه