۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۷
ما و پس‌لرزه‌های پساداعش؟!

آمریکا نمی‌خواهد ما از سرمایه‌گذاری مادی و معنوی خود در سوریه استفاده کنیم اما ایران باید با افزایش تحرکات دیپلماتیک خود در روندهای سیاسی حل بحران سوریه باید مشارکت جدی‌تری داشته باشند و بتواند با بازیگران بیشتری اعم از اتحادیه اروپا و کنشگران منطقه‌ای تعامل و رایزنی داشته باشد و سرنوشت خود در سوریه را به یک بازیگر گره نزد. آن زمانی که آمریکا و هم‌پیمانانش به‌دنبال سرنگونی اسد بودند فکر نمی‌کردند در این راه نه تنها موفق نمی‌شوند بلکه باید هزینه شرایط جدیدی در سوریه را نیز بپردازند. از هر منظر که به قضایای سوریه بنگریم سوریه ماقبل داعش و سوریه مابعد داعش مخصوصاً از جهت تولد نیروهای جدید و تعامل آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.

نصرت‌الله تاجیک با اشاره به بمباران پایگاه‌های نظامی در دو منطقه حلب و حماه گفت: اسرائیل نمی‌خواهد ایران از تبعات مثبت پساداعش در سوریه استفاده کند و درصدد سرگرم کردن و مشغول ساختن ایران با بحران‌سازی‌های پی در پی است.

حملات اسرائیل و غربی‌ها به سوریه پس‌زلزله‌های دوران پساداعش هستند
وی ادامه داد: ایران در هفت سال گذشته در سوریه سرمایه‌گذاری‌هایی در مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی داشته و در این چارچوب، از منافعی هم برخودار است اما امریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش نمی‌خواهند ایران از فرصت فراهم شده استفاده کند. در مجموع حملاتی که طی هفته‌های اخیر از سوی اسرائیل به سوریه گرفته و تجاوزی که از سوی امریکا و دو متحد غربی‌اش صورت گرفت را پس‌زلزله‌های دوران پساداعش می‌دانم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بمباران پایگاه‌های نظامی در حلب و حماه توسط اسرائیل یا امریکا و انگلیس را دو سناریو محتمل دانست و اظهار داشت: امریکا در شمال اردن و همچنین جنوب سوریه، پایگاه‌های نظامی برای آموزش مخالفان دولت دایر کرده است و از سوی دیگر، اسرائیلی هم ممکن است اقدام به انجام کار کرده باشند.

سناریوهای محتمل حمله به حلب و حماه از سوی امریکا و اسرائیل
تاجیک با بیان اینکه امریکا یا اسرائیل هر کدام این حملات را انجام داده باشند، هدف‌شان یکی است، تصریح کرد: با توجه به سفر مایک پمپئو، وزیر جدید امور خارجه امریکا به عربستان و سرزمین‌های اشغالی و مواضع او، احتمال دارد خود امریکایی‌ها این حملات را انجام داده باشند.

وی در تشریح سناریوهای رژیم صهیونیستی و امریکا در انجام این حمله خاطرنشان کرد: اگر اسرائیلی‌ها این حمله را انجام داده باشند، این تهاجم در ادامه حملاتی است که آنها به پایگاه نظامی تی۴ کردند و استراتژی‌شان حمله به هر محل تجمعی است که ایران و حزب‌الله در آن قرار دارند، است تا از این طریق، ایران را عصبانی و تحریک کنند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی افزود: اگر امریکا این حمله را انجام داده باشد، این تهاجم در تداوم حملاتی است که امریکا به همراه فرانسه و انگلیس به سوریه و حمله به پایگاه نظام شعایرات انجام داد، است.

امریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش فشارها را بر سیاست خارجی ایران افزایش داده‌اند
تاجیک با بیان اینکه امریکا به همراه متحدان منطقه‌ای‌اش فشارهای سیاسی - میدانی را بر سیاست خارجی ایران افزایش داده‌اند، ابراز داشت: این افزایش فشار می‌تواند در جهت فشل کردن و منفعل ساختن دستگاه دیپلماسی از یکسو و امتیازگیری بیشتر از سوی دیگر باشد. این فشارها برای این است که به همه بگویند ایران مسبب شرایط کنونی در منطقه است در حالی که ایران براساس یک علاقه‌مندی مثبت و یک سرمایه‌گذاری مشروع در چارچوب دعوت دولت قانونی سوریه با تروریسم بین‌الملل مبارزه کرده و هزینه پرداخته کرده است.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی کشورهایی که به دنبال فشار به بشار اسد هستند و گروه‌های تروریستی را حمایت مالی و لجستیکی کردند، می‌خواهند با این فشارها برنده شوند.

ایران روندهای سیاسی حل بحران سوریه را پیگیری بیشتری کند
سفیر اسبق کشورمان در اردن با بیان اینکه ایران باید طرح و برنامه‌ای برای جلوگیری از تزاید فشارها و عدم فشل‌سازی دستگاه دیپلماسی داشته باشد، عنوان کرد: این برنامه می‌تواند افزایش پیگیری روندهای سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه باشد. ما در روند میدانی در سوریه تنها هستیم. روس‌ها در سوریه تحفظات خاص خود را دارند و منافع خویش را دنبال می‌کنند - همانطور که ایران این کار را می‌کند - و تا حدی در مقابل اسرائیل و آمریکا قرار می‌گیرند.

تاجیک یادآور شد: ایران باید با افزایش تحرکات دیپلماتیک خود در روندهای سیاسی حل بحران سوریه  مشارکت جدی‌تری داشته باشد و بتواند با بازیگران بیشتری اعم از اتحادیه اروپا و کنشگران منطقه‌ای تعامل و رایزنی داشته باشد و سرنوشت خود در سوریه را به یک بازیگر گره نزد.

منبع: ایلنا مورخ 13.2.97 با عنوان ایران در روندهای سیاسی حل بحران سوریه بیشتر مشارکت کند/ حملات اسرائیل و غرب به سوریه پس‌زلزله‌های دوران پساداعش است

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 774510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =