۰ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸
سزارین‌های خاورمیانه پساداعشی؟!

سخنرانی ترامپ برای خروج آمریکا از برجام عبور از خط قرمز برای تغییر رژیم در ایران و اعلان جنگ و بیانات بعدی مسئولین آمریکایی ماله‌کشی این سخنان بود. اما ما نیز باید: ۱-مدل توسعه خود را بیش از حد به سیاست‌خارجی وصل نکرده و کمی به فکر داخل و مردم باشیم و همین منابع محدود را صرف اولویت‌های داخلی کنیم و ۲-از سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی گذشته خود در جهت افزایش اقتدار و قدرت ملی استفاده کنیم. خاورمیانه پساداعشی با درد زایش و سزارین‌های متعددی همراه خواهد بود و ما باید خود و سرمایه‌گذاری‌های‌مان را ایمن کنیم. در دوران ترامپ شرایط آرامی نخواهیم داشت و او نیز خود مشکلات فراوانی دارد. لذا ۱-کمی از فاز سیاست‌ خارجی خارج و به سیاست داخلی و مدیریت سیاسی اجتماعی کشور که رهاست بپردازیم تا ببینیم کی مشکلات، ترامپ را از پای درمی‌اورد؟ و ۲- با تقویت انسجام داخلی با مشکلات خارجی روبرو شویم و نه موشک‌پرانی!

تحلیلگر مسائل بین‌الملل سخنرانی ترامپ را تند، عقده‌گشایانه و خشونت‌آمیز و در حقیقت به نوعی اعلان جنگ به ایران خواند و با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: ما مدل توسعه خود را به ترامپ و امثال آن گره نزنیم.

نصرت‌الله تاجیک تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ و اتهاماتی که در سخنرانی سه‌شنبه خود به ایران نسبت داد، سخنرانی ترامپ را تند، عقده‌گشایانه و خشونت‌آمیز و در حقیقت به نوعی اعلان جنگ به ایران خواند و گفت: ترامپ از جهت سناریوهای محتمل، بدترین سناریو را انتخاب کرد. سناریوهای متعددی بین تحلیلگران مطرح بود و ایشان خروج از برجام و برقراری تحریم‌های هسته‌ای را به صورت یکجانبه در یک مرحله انجام داد.

وی افزود: واقعیت امر این است که ما باید یک استراتژی مشخصی را اتخاذ کرده و دنبال کنیم. من قبلا هم گفتم ما نباید مدل توسعه خود را به ترامپ و امثال ترامپ گره بزنیم. شأن ملت ایران این نیست که زندگی روزمره و در حقیقت مدل توسعه و رفاهشان در گرو خیمه شب‌بازی‌های افرادی چون نتانیاهو و عقده‌گشایی‌های امثال ترامپ باشد.

تاجیک عنوان کرد: ضمن غیرقابل پیش بینی بودن ترامپ معتقد بودم که در این مرحله از برجام خارج نخواهد شد و به وزیر خارجه تازه واردش مهلت داده و اجازه می‌دهد در ارتباط با همپیمانان اروپایی اقداماتی را برای به تفاهم رسیدن مراحل بعدی داشته باشد، ولی به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن ترامپ و نوع گفتاری که امشب داشت، شاهد این اظهارات سخیف و همراه با عقده نسبت به ملت و دولت و حکومت ایران و همچنین خروج این کشور از برجام بودیم.

وی اضافه کرد: این سخنان هم عبور از تغییر رژیم و هم اعلان جنگ بود. تصویری که ترامپ از ایران می‌سازد و ایران را مسبب همه مشکلات منطقه می‌داند، در حالی است که این آمریکاست که با دخالت‌های مختلف در کشورهای خاورمیانه و مقدرات مردم باعث این وضعیتی شده که در خاورمیانه (غرب آسیا) شاهدیم.

تاجیک گفت: الان رفتاری که ترامپ از خود بروز می‌دهد عکس العملی کردن ایران است که در حقیقت ایران، به یک اقدام این چنینی دست بزند، در حالی که مسئولان کشور نسبت به اوضاع واقفند.

وی ادامه داد: ما باید یک بلوک سازی و یارگیری جهانی از طریق فعالیت‌های دیپلماتیک داشته باشیم و هم با کشورهایی که حاضر هستند به صورت عملی و نه در حرف در کنار ما در قضیه برجام بمانند، همکاری کنیم و اگر آنها طرح‌های مکمل دارند بعد از نتایج عملی از برجام به طرح‌های مکمل برسیم، نه اینکه الان دوباره برجام را گروگان این طرح‌ها قرار دهیم.

سفیر اسبق ایران در اردن افزود: اگر ما از یک همکاری بین‌المللی نتیجه مثبت گرفتیم در آن صورت می‌توانیم به طرح‌های تکمیلی و برطرف کردن دغدغه‌های دو طرف فکر کنیم. یعنی اگر ماکرون رئیس جمهور فرانسه حرف از الحاقیه می‌زند و ما علاقه‌مندیم با فرانسوی‌ها همکاری داشته باشیم و دغدغه‌ها برطرف شود، زمانی است که از فواید برجام بهره‌مند شویم. ما نباید مدل توسعه و رفاه مردم را گروگان افرادی مثل ترامپ قرار بدهیم و باید ببینیم برجام اگر برای ما منافع و فوایدی دارد آن را حفظ کنیم، چه ترامپ در آن بماند چه نماند و اگر چنین نشد از آن خارج شویم.

وی خاطرنشان کرد: ما باید یک فعالیت دیپلماتیک وسیع در سازمان‌های بین‌المللی و در ارتباط با روابط دوجانبه با کشورهای موثر و 5 کشور عضو 1+5 داشته باشیم و این روش و گفتار ترامپ را به عنوان تلاش آمریکا برای تغییر رژیم مستند سازی کنیم، ما بعدا" به این اسناد نیاز داریم.

تاجیک همچنین گفت: ما باید با این 5 کشور راجع به مباحث برجام همکاری کرده و از سوی دیگر از آمریکا و نقض تعهداتش در قالب مکانیسم برجام شکایت کرده و بعد از آن مرحله باید تصمیم بگیریم که اگر این پنج کشور با ما در مورد مفاد برجام همکاری کنند، آن زمان با همکاری آنها می‌توانیم طرح‌هایی که می‌خواهیم اجرایی کنیم در قالب برجام دنبال کنیم. اگر مشکلی با اجرای مفاد برجام با این کشورها داریم باید ببینیم منافع ما در ادامه برجام هست یا نیست، اگر هست بمانیم و اگر نیست ما اهرم‌های زیادی برای برخورد با مشکلات بعدی خواهیم داشت.

وی یادآور شد: مشکل اصلی ما با آمریکا واقعا قضیه برجام نبوده و نیست و مشکل ما با آمریکا وترامپ بی اعتمادی بین دو کشور و بحث خاورمیانه است. آنها می‌خواهند ما را از صحنه خاورمیانه حذف کنند.

تاجیک بیان کرد: هم اکنون فقط 40 درصد مردم آمریکا اینگونه که ترامپ ما را خطری برای صلح و امنیت جهانی تلقی کرد، با این نظر موافقند.

وی بیان کرد: این اقدامات ترامپ وجاهتی در داخل آمریکا ندارد، ما باید از کانا‌هال حقوقی‌ و دیپلماتیک منافعمان را تامین کنیم، ما به سمت برجام رفتیم چون نمی‌خواستیم مدل کره شمالی را دنبال کنیم، ولی باید به سرعت صنعت هسته‌ای بومی سازی شده خود را دنبال کنیم.

تاجیک در پایان بر انسجام ملی برای مقابله با زیاده خواهی آمریکا تأکید کرد.

منبع: خبرگزاری فارس مورخ 19.2.97 تحت عنوان "مدل توسعه ایران نباید به ترامپ و امثال او گره بخورد" و اضافه کردن خلاصه (مصاحبه یاداشت)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =