ایرنا به نقل از پایگاه خبری «ساینس دیلی» آمریکا نوشت: پژوهشگران آمریکایی دریافتند یکی از عوامل آلاینده هوا، ژن‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک است.

 

در یک بررسی، 30 نوع ژن مقاوم برابر آنتی‌بیوتیک در 19 شهر جهان مانند سان‌فرانسیسکو، پکن و پاریس مطالعه شد.

مقاومت این ژن‌ها در برابر هفت نوع آنتی‌بیوتیک متداول اندازه‌گیری شد.

پکن با 18 زیرگونه مختلف، متنوع‌ترین ژن‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک را داشت و سان‌فرانسیسکو رکورد بالاترین میزان ژن‌های مقاوم موجود در هوا را به خود اختصاص داد.

بر اساس آمار مرکز کنترل و مقابله با بیماری‌های آمریکا، سالیانه دستکم 2 میلیون نفر با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک آلوده می‌شوند.

بر اساس این تحقیقات ژن‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک قادرند از یک باکتری به باکتری دیگر یا از باکتری به محیط اطراف منتقل شوند که انتقال ژن از طریق هوا یکی از عوامل شیوع بیماری‌های ناشی از باکتری است.

مقاومت ضد میکروبی*به مقاومت یک میکروارگانیسم (شامل باکتری، قارچ، ویروس و انگل) در برابر داروهای ضد میکروبی، برای درمان عفونت ناشی از آن گفته می‌شود.

زمانی که این میکروارگانیسم‌ها نسبت به داروهای ضد باکتری، ضد قارچ و ضدویروس مقاومت بیابند داروهای استاندارد بی‌اثر می‌شود، عفونت در بدن باقی می‌ماند و به‌راحتی منتقل می‌شود.

با کشف آنتی‌بیوتیک، مرگ ناشی از بیماری‌های عفونی کاهش قابل‌ملاحظه‌ای یافت اما با استفاده نابجای آنتی‌بیوتیک و ایجاد مقاومت در برابر آن، این بیماری‌ها در حال بازگشتند.

مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک یک معضل جهانی در بخش بهداشت و پزشکی است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Environmental Science & Technology منتشرشده است.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =