پنج شنبه 26 مهر 1397

دانشمندی، رضا

مدرس دانشگاه پیام نور مشهد
  • پیشنهاد پذیرفته‌نشدۀ امام حسین(ع) در کربلا

    - بازخوانی یک رویداد تاریخی بی‌شباهت به بازوبست کردن یک وسیلۀ مکانیکیِ پیچیده نیست، چرا که گاه در پایان کار، تعدادی پیچ و مهره و قطعه اضافه می‌آید، بخش‌هایی که نتوانسته‌ایم جای آن‌ها را بیابیم و به ناچار باید آن‌ها را از نظر دور گردانیم.

  • «فَست»سوگواری‌هایِ منهای روحانیت

    - سوگواری سیدالشهدا(ع) در تشیع آئینی معنوی/قدسی است که عرفا بر تحوّل‌آفرینی آن تأکید دارند.

  • روان‌کاوی بعضی از مسئولان

    - تصوّر کنید بعضی از مسئولانِ کشور روی کاناپۀ مطب «زیگموند فروید» دراز کشیده‌ و مشغول تداعی آزادند. «فروید» هم آرام و ساکت پشت سرشان نشسته و گوش می‌دهد.

  • نقش قانون‌گذاری در مقابله با تن‌فروشی

    - یکی از شیوه‌های نسبتاً جدید مقابله با فساد و فحشا و حفظ کرامت انسان‌ها، به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر، در جوامع توسعه‌یافته، تلاش برای کاهش تقاضا برای چنین اموری است.

  • حاکمانِ ناپارسا، جامعه را دچار سرکشی می‌کنند

    - دین‌گریزی در جوامع مختلف، علل متنوعی داشته و دارد. در متون دینی برای این پدیده عللی بیان شده است.

  • «فیاض» باهوش‌تر از «رحیم‌پور» است

    - گاهی از خودم می‌پرسم [بر اساس تبلیغات رسمی] آیا واقعاً «کیان» و فلان کتاب ضاله! به دین‌گریزی و عرفی‌شدن در ایران دامن زده و می‌زند یا انتشار رفتار چُنانی فلان آقازاده که پدرش از متولیان دین است؟ اکثریت مردم کدام‌یک را دیده و می‌بینند؟

  • درسی از «پاتایا»!

    - به نظر می‌رسد نوع و میزان شیوع «فساد» شاخص کاملی برای تشخیص اخلاق‌بودن/نبودنِ جوامع نیست. شاید میزان قاعده‌مندی یک جامعه، مبنای کارآمدتری برای چنین تمایزی باشد.

  • توئیت احمدی‌نژاد یعنی ترامپ! تو کاری کن!

    - در نخستین صفحۀ فرهنگ لغات علوم سیاسی آکسفورد*، ذیل حرف A، به ترتیب مطلق‌گرایی/حکومت استبدادی** و پاسخ‌گویی*** آمده است. همیشه این هم‌نشینی اتفاقی برایم معنادار بود که چگونه عدم «پاسخ‌گویی» به عنوان رکن دموکراسی، نظام سیاسی را به «فساد» و «استبداد» سوق می‌دهد.

  • آقای رشیدپور! به مردم بگویید مشکل از «قانون» است

    - بیش از ۲ دهه از تولد تعبیر مبهم و تفسیرپذیرِ «رابطۀ نامشروع» می‌گذرد و در این مدت، قانون با شدت و ضعف و بسته به مناسبت‌های سیاسی! اجرا شده و به نظر می‌رسد پیامد آن «دفع حداکثری» و تبدیل بی‌طرف به ناراضی بوده است.

  • آقای‌ شهاب مرادی! ماده ۶۳۷ قانون‌ مجازات‌ اسلامی را بخوانید

    - پوپولیسم یا همان عوام‌گرایی/فریبی نشانه‌هایی دارد، پوپولیست به‌رغم آگاهی از محدودیت‌ها و موانع، برای خوشایند مردم، لاف می‌زند و وعده می‌دهد.