دوشنبه 1 مرداد 1397

قره، حسین

متولد 1354/نمایشنامه نویس - روزنامه نگار سوابق مطبوعاتی (معاون سردبیر روزنامه همشهری عصر و بین الملل)، فعالیت در رادیو (کارشناس برنامه شبستانه )،فعالیت های تلویزیونی(نویسنده فیلمنامه موج و ماه ) ،سوابق نمایشی(نویسنده و کارگردان نمایش زوزه سگ)
  • خستگی ذات این زندگی است

    - آقای شکوهی کارمند دون‌پایه بازنشسته‌ای نیست که مورچه‌وار برای خودش چیزکی دست‌وپا کرده باشد تا زندگی کند. آقای شکوهی، شکست شکوه آدمی است که در سیستم ماشین‌وار خرد و خورده می‌شود.

  • لوور کوچک‌ در تهران؛ گفت‌وگو و جنگ تمدن‌ها در پاریس

    - شاید بتوان انتظار داشت که نوجوانی به موزه لوور بیاید و با ابوالهول مصری سلفی بگیرد اما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در سطح کلان هم همین نگاه گذرا به تاریخ ملت‌ها وجود داشته باشد. اگر ملت‌ها را آن‌چنان‌که هستند نپذیریم و انتظار داشته باشیم آن‌ها آن‌گونه باشند که ما می‌خواهیم، در جهان مدرن دچار اشتباه کلان می‌شویم.

  • سنمار؛ روایت حکیمی که ساخت، حاکمی که کشت

    - سنمار بیغوله‌ای را کاخ بلند ساخت به‌اندازه رؤیا خود، حال‌آنکه دیگران در کوته اندیشی خود راضی بودند. جدال همین است، نعمان وسوسه بلند‌ پروازانه‌ای دارد فراتر از آنچه هست؛ اما نمی‌خواهد به آن اندازه که لاف بزرگی می‌زند بزرگ و بزرگوار باشد.

  • خشونت، عشق و انتقال قدرت

    - در گرماگرم این خاک‌سپاری و نبش قبر و بر خاک ماندن جنازه، مسئله دیگری درمی‌گیرد؛ جانشینی. چه کسی وارث این جنگ بی‌پایان خواهد بود و ریاست این تشکیلات فساد را به دست می‌آورد. تنش جانشینی و انتقال قدرت در هر دو سو مطرح است. منازعه نیروهای هر دو گروه برای به دست آوردن قدرت در زیرپوست هر دو گنگ برای جانشینی در جریان است.

  • خواهران درد، مادران رنج

    - کارگردانی شهرام گیل‌آبادی اما تحسین‌برانگیز است، یک کارگردانی فنی و سلامت. اول اینکه من مخاطب را روی زمین سالن می‌نشاند تا فرصت نگاه از بالای من مخاطب به آدم‌های نمایشش که گورخواب هستند را بگیرد. من مخاطب مجبور باشم گردنم را بالا بگیرم تا آدم‌های نمایش را ببینم، این میزانسن حرکتی ستودنی در راستای هدف اثر است.

  • ظهر عاشورا و تغییر مؤلفه‌های قدرت

    - آن چه در اثر مطرح می شود این است قدرت تحول محتوایی یافته است و دیگر نیزه برای حکومت پاسخگو نیست. با قتل و حبس و زندان مخالفان هیچ‌ قدرتی نمی‌تواند برقرار بماند. قدرت در اقناع اجتماعی است. نمادهای اقناعی می‌توانند هنجار یا ناهنجاری قدرت باشند. باید این درس تاریخ را صاحبان قدرت بپذیرند؛ اما شمر و عبیدالله و ... درکی از این مفهوم قدرت ندارند و تنها به جانشینی از سر لذت و خودخواهی می‌اندیشند.

  • روال عادی یک زندگی غیرعادی

    - نمایش «روال عادی» نوشته «ژان کلود کاری‌یر» به کارگردانی «دکتر محمدرضا خاکی» در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر به روی صحنه است و «مسعود دلخواه» و «کورش سلیمانی» بازیگران این اثر هستند.

آرشیو ماهانه