شنبه 28 مهر 1397

کریمی، محمود

متولد 1354/ دانش‌آموخته مهندسی صنایع و مدیریت اجرایی از دانشگاه علم و صنعت/ پژوهشگر و مدرس متدولوژی‌های نوآوری نظام‌یافته و تکنیک‌های خلاقیت برای کشف و حل مساله/ نایب‌رییس پیشین موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران، نماینده انجمن TRIZ اروپا در ایران/ دارای تجربه‌های مطبوعاتی از 1372 و برنامه‌سازی مرتبط با مباحث مدیریتی، ترویج تفکر خلاقانه و نوآوری برای رادیو و تلویزیون/ پدیدآورنده کتاب‌های «40 اصل؛ شاه‌کلیدهای تریز برای نوآوری» و «بهبود بی‌تردید» و مقاله‌های ارایه شده در نشریات تخصصی و کنفرانس‌ها
  • به ایران خوش آمدید

    - توریست، پیشران کلیدی توسعه بخش مهمی از خدمات کشورها است. این یادداشت نگاهی دارد به تاثیر حضور توریست در کشور ما ایران.

  • دولت پرکار و دولت بی‌کار!

    - امیدواریم آرزوی بی‌کاری دولت، روزی برآورده شود. این یادداشت درباره تصوری دور از ذهن است. نگاهی دارد به این که دولت خوب، چگونه دولتی است؛ پرکار یا بی‌کار؟

  • خانم‌ها! آقایان! ما باردار شده‌ایم!

    - فرض کنیم زوج جوانی تصمیم به فرزنددار شدن گرفته‌اند. برخی از مساله‌هایی که روی میز می‌آورند و بدان فکر می‌کنند بهانه این یادداشت است.

  • شباهت موش و موتورسوار

    - پدیده موش و موتورسوارهای تهران، با تفاوت‌های بسیاری که می‌شود برایشان برشمرد، به هم شباهت‌های زیادی دارند. دردی کهنه و تلنگری ساده، حین قدم زدن در تهران بهانه این یادداشت شد.

  • نو یا کهنه اما کارآمد؛ مساله این است

    - دیروز صبح در مراسمی، جایزه‌های کیفیت را به تعدادی از سازمان‌ها تقدیم کردند. واکنش تعجب‌برانگیز تعدادی از همکارانم پس از شنیدن نام برگزیدگان، بهانه این یادداشت شد. می‌گفتند: مثلا چطور ایران‌خودرو می‌تواند جایزه کیفیت ببرد وقتی که نمونه‌های مختلف ایراد کیفی در محصولات آن دیده شده است؟ سایپا چطور ممکن است کیفی باشد وقتی پراید، همین پرایدی است که می‌بینیم؟ و همین‌طور از شرکت‌های دیگر ایرانی و فرنگی مثال می‌آوردند.

  • چه شباهتی بین مردمان تصادف اسکانیا و تریلی زباله وجود دارد؟

    - آخر خبر و بالای عکس‌های دلخراش آمده: «... داماد به علت شدت جراحت در سر دچار مرگ مغزی شد اما عروس آسیب چندانی ندید.» نه به ماشین گران‌قیمت عروسی و نه مسیر سفر ایشان کار دارم.

  • آیا وزیر یا مدیر ارشد یک دستگاه بزرگ، سوپرمن است؟

    - در تجربه تاریخی عمرمان و حتا بدون استناد به منابع تاریخی قبل از دوره حضور عاقلانه و عالمانه‌مان در جامعه، بارها دیده‌ایم که کسی بر صندلی بالاترین مقام اجرایی و تصمیم‌گیر یک سازمان نشسته و گفته‌اند که با آمدن او، چنین و چنان می‌شود و فلان و بهمان نمی‌شود.

  • هر ساعت جلسه، چند؟

    - بارها وقتی که رادیو را گوش کرده‌ام یا درباره تصمیمی از مجلس و دولت و مدیران شنیده‌ام، به این فکر افتاده‌ام که «چند؟».

  • بی‌تفاوتی یا متفاوت بودن نسبت به جاده 30 کیلومتری جنازه‌ها

    - انگار «جان» یکی از ارزان‌ترین‌های این سرزمین است! سه سال است که نمی‌خواهم این یادداشت را جایی بنویسم. سال‌ها است که دوست ندارم عدد و رقم و آمار مربوط به تلفات جاده‌ای را هضم و تحلیل کنم. نگاهی ساده به خانواده و نزدیکان و اطراف‌مان که بیندازیم، حتما چند مورد عزیز از دست رفته خردسال و جوان و پیر سراغ داریم که در تصادف رانندگی از دست رفته باشند.

  • 15 فرمان برای از دست ندادن فرمان

    - این یادداشت به مساله‌ای پرتکرارو بنا به شواهد، بسیار مورد غفلت واقع شده و خطرناک در زندگی شهری مربوط است: رانندگی در خیابان‌های کلان‌شهری مانند تهران و دربردارنده فهرستی است از چیزهایی که باید هنگام رانندگی در ایران و به ویژه تهران، مراقبشان باشیم. برای همه این موارد نیز سند و مدرک تصویری وجود دارد. برای از دست ندادن فرمان، مراقب این‌ 15 فرمان باشیم.

آرشیو ماهانه