جمعه 31 فروردین 1397

اسعدی، محمود

دکتری مدیریت رسانه از دانشکاه تهران / طراح و سردبیر چهرهای ماندگار / عضو کمیته ارتباطات کمیسیون یونسکو / نویسنده ادبیات داستانی و نقد ادبی/ پژوهشگر فرهنگی / کارگردان برنامه‌های مستند / استاد مدیریت وروزنامه نگاری و ارتباطات در مقطع کاشناسی ارشد و دکتری
  • «خدمات» و مسئله «احترام» در ایران

    - خدمت نوعی تولید است که معمولاً در ایران چندان جدی تلقی نمی‌شود. توجه به مخاطب و مشتری در همه ابعاد و کمک به ارتقا روحیه و توان او «خدمت» محسوب می‌شود بسیاری از فعالیت‌های سازمان‌ها، افراد و نهادها در دایره خدمت قرار دارد. از منزل که خارج می‌شوید از تاکسی و اتوبوس تا رستوران‌ها و مراکز آموزشی و خدمات پزشکی همه در این حوزه‌اند.

  • بهار و یاد یار

    - زایش و رویش، سرشت بهار و زندگی است و در آغاز سال نو همراه با عزیزان و هم‌راهانمان، قدردانی از خادمان مردم که اغلب بی‌صدا و چشم‌داشت دیگران، به «خدمت» مشغولند، ستودنی است؛ کسانی که عمری در راه اعتلای علم و فرهنگ تلاش کردند.

  • مدیریت رسانه و ارتباطات مکمل یکدیگرند

    - علی‌رغم توسعه کمی و کیفی رسانه‌ها در جهان معاصر و گشایش مقوله‌های تازه در عرصه ارتباطات، هنوز نگرش تازه بین اهالی رسانه و ارتباطات کشور پدید نیامده است. مشاهده برخی ملاحظات و جدال‌های قلمی و لفظی درخصوص ضرورت و اهمیت رشته «مدیریت رسانه» و تناسب یا افتراق آن با رشته ارتباطات، نشان از عدم شناخت کافی از ۲ رشته فوق دارد.

  • رسانه‌ها و بدترین نوع دروغ

    - برچسب زدن به افراد همواره در جوامع بشری مطرح بوده است. اکنون بخشی از عملکرد برخی از رسانه‌ها ناظر به همین موضوع است.

  • نخبگان و دولت

    - در ارتباطات انسانی نحوه سخن گفتن، شرایط و مقتضیات خاص دارد، به‌خصوص در کشوری که فرهنگ و ادبیاتِ مشحون از کنایه ، استعاره، تشبیه و در قالب طنز و هجو پیچیده شده است. اگر این ارتباط با واسطه «رسانه» انجام شود مسئله بغرنج‌تر و پیچیده‌تر می‌شود، کلمات و واژه‌ها حرمت دارند، نباید «وقت» آن‌ها را بی‌جا گرفت. در عین حال راحت حرف زدن خود هنری است که برخی مسئولان از آن بی‌بهره یا کم‌بهره‌اند.

  • خبر اثربخش و مدیریت رسانه

    - تغییرات مدیریتی در حوزه اطلاع‌رسانی دولت و برگزاری نشست‌ها و همایش‌های خبررسانی از سوی خبرگزاری‌ها و منابع عمده خبری کشور نشان از تحولات در نظام رسانه‌ای دارد که اگر به‌طور شایسته عملی شود می‌تواند به رفع برخی معضلات بینجامد.

  • هر خبرنگار یک شهروند!

    - تولید خبر و اطلاع‌رسانی چون دیگر امور، شرایط و مقتضیات خاص خودش را دارد. اما حالا این شبکه‌های اجتماعی‌اند که جولانگاه همه حقایق و واقعیات جهان تلقی می‌شوند بنابراین هر کسی از منزل و محل کار یا رختخواب خود می‌تواند هر چه را دیده، شنیده یا توهم کرده بنویسد و هم‌زمان به تمام جهان ارائه کند. هر شهروند، یک خبرنگار! در این میان، چیزی که اصلا مهم نیست وضع روح و روان مخاطب است. اساس این است که اقبال عمومی بیشتر شود و تعداد مراجعین با هر ترفندی اضافه گردد.

  • بی‌بی‌سی و فیس‌بوک

    - قریب به ۲ میلیارد نفر عضو فیس‌بوک هستند اثرات این شبکه اجتماعی آن‌قدر وسیع و گسترده بوده است که حالا غول رسانه‌ای جهان که بیش از ۱۰۰ سال سابقه رسانه‌ای دارد در مذمت آن چندین مستند اجتماعی ساخته و مرتب پخش می‌کند. این سوال پرسیدنی است، چرا بی‌بی‌سی به مقابله با فیس‌بوک می‌پردازد؟

  • افزایش «عوارض» نبود گفت‌وگو

    - بدون هماهنگی، هیچ برنامه‌ای به بار نمی‌نشیند، به‌خصوص وقتی «طرحی» در سطح ملی مطرح باشد. حالا روشن شده است تقریباً هیچ‌کس با افزایش پیشنهادی عوارض خروج از کشور دولت موافق نیست. حتی نهادهایی چون سازمان میراث فرهنگی که از قبل آن متنفع می‌شوند.

  • نوبل اسلامی!

    - با وجود مخالفت چندین شخصیت و نهاد علمی کشور با شرایط، شیوه و چگونگی اعطاء جایزه ۵۰۰ هزار دلاری موصوف به مصطفی، دومین دوره آن ۱۱ آذرماه برگزار می‌شود.

آرشیو ماهانه
x