چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397

زعفرانلو، شهرام

متولد 1349 تهران- کارشناس و فعال حوزه‌ی فرهنگ و هنر
  • تحلیلی بر نقاشی: اجرای حکم اعدام بانو جین گرِی

    - داستان و موضوع اثر متعلق است به بانو جین گری، که بعد از ادوارد ششم در 10 جولای 1553 ملکه انگلستان شد. او را ملکه نه روزه لقب دادند.

  • مد مکس، داعش و الیناسیون بشری

    - نگاه نامعمول فیلم مکس دیوانه به تقابل خیر و شر، به گونه‌ای است که نمی‌توان مابین آن دو خط‌کشی و تفکیک آشکاری قائل شد. آدم‌های خوب و بد داستان همه در پی کسب قدرتند و معیار خاصی برای خوب و بد تلقی کردن آدم‌ها وجود ندارد.

  • تحلیل عکس «امید به زندگی جدید» (Hope for a New Life)

    - عکسی که از لحظاتی فرّار، غیرقابل تکرار، خطرناک و دردآور شکار می‌شود، جسارت عکاسی را نمایان می‌سازد که با حضور در دل سهمگین‌ترین شرایط خود را متعهد و موظف می‌داند تا هم ثانیه‌ها را به زیباترین شکل تثبیت کند و هم وضعیت خاصی را از دل طبیعت و یا زندگی انسانی به نمایش بگذارد. عکس برگزیده برای تحلیل در این مقاله، تصویری است از انتقال نوزادی توسط یک زن و مرد از لابلای سیم‌های خاردار در منطقه عبور پناهجویان سوری.

  • زنان حاضر و غایب در فیلم‌های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر سال 1394

    - زنان یا دارای نقش های اصلی آثار هستند و به عنوان قهرمان داستان به حساب می‌آیند و یا دارای نقش‌های مکمل.

  • پناهجویان، کوزت، گاز اشک‌آور و بنکسی

    - گفته می‌شود گرافیتی جدید بنکسی که در خیابانی در نزدیکی سفارت فرانسه در لندن کشیده شده، اشاره به اتفاقی دارد که پلیس در مقابل پناهجویان در کمپ مهاجران در کاله فرانسه معروف به کمپ "جنگل" از گاز اشک آور استفاده کرده است.

  • ادبیات داستانی و ژانر نوآر - Noir

    - تاکنون شخصیت‌های اصلی سینمای نوآر ثابت کرده‌اند که حاضرند رنگ عوض کنند ولی اجازه نمی‌دهند رقیبان ادبی و سینمایی‌شان به راحتی آنها را کنار بزنند.

  • تحلیلی بر نقاشی شکارچیان در برف (1565) Hunters in the snow

    - بروگل با آثاری از این دست برخلاف رنسانسی‌های مدعی در فلورانس ایتالیا، به جای انتخاب سوژه‌های شگفت‌آور و پرطمطراق؛ بی‌ادعا و بی‌تکلف، اما هنرمندانه و با مرارت فراوان، روستاییان و آدم‌های معمولی را سوژه‌ی هنر نقاشی خود می‌کند و از ایشان به شکل اجتماعی زنده و پرتحرک‌، شخصیت‌هایی ماندگار می‌سازد.

  • منتقد: شرّ لازم

    - نقد نیش دارد و تلخ است. منتقد هم آدم گوشت‌تلخی است

  • سینما و روانکاوی فروید (2)

    - تحلیلی بر نخستین فیلم روانکاوانه سینما: اسرار یک روح - 1926 (Geheimnisse einer Seele - The Secrets of a Soul)

  • سینما و روانکاوی فروید (1)

    - سینما به دلیل توانایی در تاثیرگذاری بر ضمیر ناخودآگاه آدمی، به شیوه‌ای انکارناپذیر و به مدد تمهیدات هنری، از متدهای روانکاوانه برای دست‌کاری و یا اثرگذاری بر ضمیر ناخودآگاه مخاطب بهره‌ها برد.