۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲
وزیر فرهنگ: تولید کاغذ به ۱۳۰ هزار تن می‌رسد

محمدمهدی اسماعیلی در جریان سخنان پیش‌ از خطبه‌های نماز جمعه تهران بر خودکفایی کاغذ، بالا رفتن استقبال مردم از نمایشگاه کتاب و رونق بالای جشنواره‌های فجر تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ به منظور برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و تقارن با دهه کرامت به عنوان پیش‌خطبه‌های نماز جمعه تهران حضور پیدا کرد، به این نکته اشاره کرد: این میعادگاه دانشگاه تهران همیشه حضور شخصیت‌های بزرگ را درک کرده و والاتر از همه حضور خورشید انقلاب در مقاطع انقلاب در همین جایگاه مقدس درخشش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه دهه کرامت که منشأ خیر و برکت و علم و دانش است، گفت: ایام دهه کرامت را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. دهه ویژه‌ای که با ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) شروع شده و با تجلیل از امامزادگان واجب‌التعظیم نظیر احمدبن موسی(ع) شاهچراغ و دیگر امامزاده تا روز یازدهم ذی‌القعده روز ولادت امام رضا(ع) امتداد دارد. این شجره طیبه در طول هزاره اخیر در کشور ما منشأ خیر و برکت، علم و دانش، چراغ‌های فروزان و مشعل‌های هدایت و راهبری بوده‌اند.

هجرت تاریخ‌ساز امام رضا(ع)

وزیر فرهنگ با اشاره به هجرت تاریخی امام رضا(ع) افزود: در قرن معاصر یکی از فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) از کنار مضجع نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) پرچم نهضت اسلامی را بلند کرد؛ حضرت آیت‌الله العظمی امام سید روح‌الله الموسوی الخمینی؛ با قیام امام راحل نهضت بزرگ انقلاب اسلامی آغاز شد و با مرارت‌ها و رنج‌ها و تلاش‌ها و مجاهدت‌ها به پیروزی رسید. امروز به دست یکی دیگر از سادات عزیز و جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله العظمی حسینی خامنه‌ای؛ حضور امام رضا(ع) در قرن سوم و دقیقاً سال ۲۰۰ هجری خلیفه عباسی از حضور امام رضا(ع) در مرو (خراسان) حضور پیدا کرد. این هجرت تاریخ‌ساز بعد از هجرت پیامبر دومین هجرت تاریخ‌ساز به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد: امام رضا(ع) با حضورشان در خراسان و در ایران تمدن جدیدی با نام تمدن رضوی بنیان نهادند. این دقیقاً در زمانه‌ای بود که خلفای عباسی در نیمه قرن دوم با راه‌اندازی بیت‌الحکمه تلاش داشتند تا فلسفه غرب و یونان در جهان اسلام گسترش بدهند و امام رئوف عالم با حضور در مرو و استفاده از فرصتی که فراهم شده بود با سلاح اغنا، استدلال و با دانش گسترده الهی خود به مناظره با رقبا پرداخت. و فضای نوینی از تفکر و اندیشه را در این خطه بنیان نهاد.

دنیا شخصیتی همچون رهبر حکیم ما سراغ ندارد

اسماعیلی با اشاره به ساحت فرهنگی و تمدنی، افزود: اگر اوج تمدن اسلامی با میدان‌داری ایرانی‌های محب اهل‌بیت از قرن سوم به بعد آغاز شده؛ از فارابی، فردوسی، ابن سینا، ابوریحان، همه این‌ها آغازش این هجرت تاریخ‌ساز بوده و ما خدا را شاکریم در پناه عدالت، عقلانیت و معنویتی که مکتب اهل‌بیت برای ما به یادگار و میراث گذاشته، بنای مدنی انقلاب اسلامی را بنا گذاشتیم. در این ساحت فرهنگی و تمدنی، همه دستاوردهای فرهنگی امکان رشد و تعالی پیدا می‌کند. انقلاب اسلامی ما ذاتاً یک انقلاب فرهنگی است. رهبران اقنلابی خود اندیشمندان بزرگ و کم‌نظیر و در برخی حوزه‌ها بی‌نظیرند. دنیا و رهبران دنیا شخصیتی همچون رهبر حکیم ما با این میزان تسلط در حوزه فرهنگی پرچمدار همه اتفاقات مهم فرهنگی در کشور، منطقه و جهان باشد، سراغ ندارد.

فتنه فرهنگی و جنگ ترکیبی راه انداختند تا فرهنگ و هنر را از انقلاب دور کنند

وزیر فرهنگ با تأکید بر این نکته که فتنه فرهنگی و جنگ ترکیبی راه انداختند تا حوزه فرهنگ و هنر را از فضای انقلاب دور کنند، خاطرنشان کرد: یکی از این بزرگترین مظاهر فرهنگی جامعه ما، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. این نمایشگاه از سال ۱۳۶۶ با تدبیر و هدایت رهبر عزیز انقلاب که آن ایام در کسوت ریاست جمهوری بودند آغاز شد. امروز در حال برگزاری سی و پنحمین دوره آن هستیم. در فتنه فرهنگی و جنگ ترکیبی، دشمن تلاش داشت رونق فرهنگی را از کشور ما بگیرد برخی چهره‌های وابسته، مزدور تلاش می‌کردند حوزه فرهنگ و هنر را از فضای انقلاب دور کنند، اتفاقات ناگواری که در دهه ۹۰ رخ داده بود به این مسئله کمک می‌کرد توان حاکمیت دینی در حوزه فرهنگ در طی سال‌های اخیر، به شدت کاهش پیدا کرده بود.

در ابتدای راه خلع سلاح‌مان کردند اما امروز خودکفاییم

وی با اشاره به خلع سلاح کردن حاکمیت در حوزه فرهنگ، گفت: در سال ۱۳۸۴ اقتصاد کتاب ۲۵۰ میلیارد تومان بود وزارت فرهنگ ۸۰ میلیارد برای مدیریت حوزه کتاب در اختیار داشت.

اسماعیلی گفت: سال ۱۴۰۰ که دولت مردمی کار را آغاز کرد و بنده مسئولیت وزارت فرهنگ را برعهده گرفتم اقتصاد کتاب نزدیک به ۹ هزار میلیارد و وزارت فرهنگ برای مدیریت عرصه کتاب چیزی نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان در اختیار داشت. این یعنی خلع سلاح کردن حاکمیت در حوزه فرهنگ؛ و یکی از مأموریت‌های مهم ما احیای فضای فرهنگی نهضت امام راحل بود.

وزیر فرهنگ در ادامه افزود: من آبان ۱۴۰۰ از همین سخنگاه مقدس با شما صحبت کردم در ایام هفته کتاب عرض کردم تولید کاغذ تحریر در کشور به عدد ناچیز ۵ هزار تنی و پایین‌تر رسیده است. نیاز کشور در کاغذ تحریر چیزی بالاتر از ۱۰۰ هزار تن است. من به شما قول دادم به نمایندگی از دولت مردمی در سال‌های پیش‌رو در کاغذ به خودکفایی خواهیم رسید. امروز که با شما صحبت می‌کنم تولید همان کارخانه‌ای زیر ۵ هزار تن رسیده به عدد ۵۵ هزار تن رسیده و مجموع تولیدات کاغذ ما به ۸۰ هزار تن رسیده است. خبر مسرت‌بخش دیگر به انتشار ۱۵۵ میلیون کتاب درسی برمی‌گردد که همگی با کاغذ ایرانی منتشر شده‌اند.

به خودکفایی کامل نزدیکیم

وی از خودکفایی کامل در کاغذ تحریر خبر داد و گفت: به زودی مجموعه‌ای دیگر افتتاح خواهد شد و تولید کاغذ تحریر در کشور به بالای ۱۳۰ هزار تن خواهد رسید؛ این یعنی خودکفایی کامل در کاغذ تحریر. ما در مکتب امام راحل یاد گرفتیم «ما می‌توانیم». روز گذشته رئیس جمهور کشورمان در مازندران به این کارخانه رفتند و جزو کارخانه‌هایی است در دولت مردمی احیاء شده؛ این حرکت پرشتاب را در همه فضاهای فرهنگی و هنری را در حال پیگیری هستیم.

دشمن به دنبال تعطیلی فرهنگ و هنر بود و امروز به پررونق‌ترین روزهایش رسیده‌ایم

اسماعیلی با اشاره به اینکه دشمن دنبال تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری بود اما به پررونق‌ترین روزهای آن رسیدیم، تأکید کرد: جشنواره فجر انقلاب اسلامی در دوره اخیر خودش بیش از ۲۵ فیلم در حوزه معرفی مفاخر و مشاهیر ایرانی و شهدای بزرگ و سرداران جنگ تحمیلی برای مردم ایران ارائه کرد. دشمن دنبال تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری بود و سال ۱۴۰۲ به پررونق‌ترین سال فرهنگ و هنر تبدیل شد. همه آمارها بیانگر این موفقیت بزرگ است.

ماجرای قرارگاه شهید آوینی و مردمی‌سازی فرهنگ و هنر

وی با اشاره به اینکه بنای ما مردمی‌سازی فرهنگ و هنر در کشور است، ادامه داد: دولت در حوزه مردمی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و هنری مطابق با عنوان دولت مردمی، مطابق با شعاری که امسال رهبری عزیز و حکیم انقلاب اسلامی اعلام فرمودند بنای ما مردمی‌سازی فرهنگ و هنر در کشور است. حاکمیت و حکمرانی و دولت در قالب تنظیم‌گر، هدایتگری، نظارت عمل می‌کند و کار در اختیار مردم است. گروه‌های مردمی، حلقه‌های میانی، جبهه فرهنگی انقلاب، انجمن‌های علمی و فرهنگی و هنری این‌ها بایستی میدان‌داران اصلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشند و این اتفاق در حال وقوع است.
اسماعیلی از راه‌اندازی قرارگاه شهید آوینی در وزارت فرهنگ خبر داد و تأکید کرد: من به شما مردم انقلابی و متدین که همیشه حضور گرم‌تان در صحنه‌های انقلاب پیش برنده بوده و انقلاب اسلامی را از همه گذرگاه‌های سخت عبور داده به شما عرض می کنم حوزه فرهنگ و هنر به یاری خدا در همین دوره با اقداماتی که آغاز شده ادامه پیدا کرده و در حال برنامه‌ریزی است به جایگاهی که مطلوب نظام دینی و مطالبات رهبر عزیز انقلاب است، ان‌شاءالله خواهد رسید. ما در حوزه فرهنگ و هنر تمام تشکیلات فرهنگی و هنری کشور را به ارائه خدمات مردمی موظف کردیم. قرارگاه شهید آوینی در وزارت ‎‌فرهنگ به همین منظور راه‌اندازی شده و میدان‌داران در این حوزه، شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها و شهرستان‌هاست که ریاست آن امام جمعه هر مرکز استان بر استان برعهده دارد.
وی در خاتمه افزود: حوزه فرهنگ حوزه‌ای است که بایستی بتواند مسائل خودش را اولویت‌های نظام امت و امامت مطابق با مطالبات امام امت تعیین کند و ما این وظیفه مهم را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می کنیم. ان‌شاءالله مدیریت فضای فرهنگی کشور در نمایشگاه کتاب اجرا کردیم و به همین ترتیب مخاطبان ما افزایش پیدا کرده و امروز به محلی برای نشان دادن طهارت، پاکی، و عفاف و حجاب جامعه اصیل ایرانی تبدیل شده است.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1907714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =