۱۷ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳
ترکیه رقیب F-35 را ساخت!/ عکس

«تمل کوتیل»، مدیر کل صنایع هوافضای ترکیه، ادعاهای جسورانه‌ای در خصوص جنگنده جدید «KAAN» مطرح کرده است؛ از جمله اینکه این جنگنده نسل پنجم ترکیه‌ای بهتر از F-۳۵ ساخت آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این بیانیه پس از دومین آزمایش پروازی مورد انتظار این جنگنده در اوایل ماه جاری در یک پایگاه نظامی در آنکارا صادر شد.

بنابر گفته کوتیل این جنگنده بهتر از F-۳۵ است چراکه F-۳۵ قابلیت حمل ۶ تن تسلیحات را دارا است که «KAAN» در مقابل آن توان حمل ۱۰ تن مهمات را دارد.

تمل کوتیل به خبرگزاری ترکیه گفت:« جنگنده ترکیه دو موتور دارد و در مقابل آن F-۳۵ آمریکا تک موتوره است. داشتن دو موتور به معنای انرژی بیشتر است.»

قرار گرفتن «KAAN» در مقابل F-۳۵ ممکن است ناشی از تصمیم ایالات متحده برای اخراج آنکارا از برنامه F-۳۵ پس از خرید یک سیستم دفاع هوایی روسی باشد. برنامه «KAAN» به عنوان بخشی از تلاش ترکیه برای توسعه هواپیمای جنگی خود آغاز شد، زیرا نتوانست مجوز خرید جت جنگنده ساخت لاکهید مارتین را دریافت کند.

کوتیل انتظار دارد که تقاضای بالایی در بازار برای جنگنده «KAAN» وجود داشته باشد. بنابر گفته او، صنایع هوافضای ترکیه انتظار دارد که تا سال ۲۰۲۸ نزدیک به ۲۰ فروند جنگنده جدید را تحویل دهد و بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۳ تعداد بسیار بیشتری از این جنگنده در فهرست تحویل باشد. قرار است «KAAN» بخش عظیمی از ناوگان جنگنده نیروی هوایی ترکیه را شامل شود.

طبق گزارش ها، «KAAN» مجهز به تسلیحات پیشرفته، قادر به درگیر شدن در نبرد هوا به هوا و انجام حملات مافوق صوت دقیق است.

در ۶ می، یک خلبان آزمایشی صنایع هوافضای ترکیه یک نمونه اولیه «KAAN» را تا ارتفاع ۳۰۴۸ متری به مدت بیش از ۱۴ دقیقه پرواز داد؛ این اتفاق تقریباً سه ماه پس از انجام اولین پرواز این جنگنده در ۲۱ فوریه رخ داد. در طول این پرواز آزمایشی یک جت F-۱۶ به عنوان تعقیب کننده عمل کرد.

رقیب F-35 آمریکایی از آسیا بلند می‌شود؟/ راستی آزمایی ادعای مدیر کل صنایع هوافضای ترکیه

مقایسه F-35 با جنگنده KAAN

برای درک بهتر ادعای مدیر کل صنایع هوافضای ترکیه در ادامه به بررسی جنگنده F-35 پرداختیم. F-35 لایتنینگ یک جنگنده چندمنظوره پنهانکار است که برای ماموریت‌های برتری هوایی و حمله ساخته شده است. تمرکز اصلی در ساخت این جنگنده بر روی کاهش قابلیت شناسایی آن با استفاده از رادار است. رادار با بازتاب امواج از هواپیما و بازگشت به منبع عمل می‌کند، بنابراین یک هواپیمای پنهانکار برای به حداقل رساندن این بازتاب طراحی شده است.

جنگنده‌های پنهانکار معمولاً دارای سطوح صاف و لبه‌های تیز هستند. این طراحی به منحرف کردن امواج رادار از گیرنده کمک می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود جنگنده کمتر روی صفحه رادار دیده شود. F-35 دارای سطوح صاف و ترکیبی، لبه‌های اره‌ای و زوایای داخلی تیز است که همگی برای به حداقل رساندن بازتاب راداری طراحی شده‌اند. تسلیحات آن نیز به جای اینکه به صورت خارجی آویزان شوند، به صورت داخلی ذخیره می‌شوند تا ردیابی بیشتر را به حداقل برساند. در مقابل جنگنده «KAAN» یک جنگنده رادار گریز است؛ در توضیحات آمده است که این جنگنده با سطح مقطع راداری کم ساخته شده است.

یکی دیگر از نقاط قوت جنگنده F-35 دوربین‌های مادون قرمزی است که در اطراف جنگنده قرار گرفته‌اند؛ این دوربین‌ها در جهت‌های مختلف مستقر شده‌اند و در نهایت یک ویدیو ۳۶۰ درجه را در اختیار خلبان قرار می‌دهند تا از طریق کلاه منحصربه‌فرد خود مشاهده کند. وجود این ویژگی سبب افزایش آگاهی محیطی خلبان می‌شود. همچنین تماشای ویدئو مشکلی برای خلبان ایجاد نمی‌کند؛ زیرا می‌تواند تمامی داده‌های مربوط به جنگنده را همراه با تماشای بخش‌های مختلف داشته باشد.

داده‌های مورد نیاز پرواز نیز روی یک صفحه لمسی نمایش داده می‌شوند که قابلیت شخصی‌سازی بالایی دارد. در واقع هر خلبان می‌تواند بر اساس تمایل خود تغییراتی را در سیستم نمایش داده‌های مربوط به ارزیابی میدان نبرد ایجاد کند. سیستم‌عامل استفاده شده در این جنگنده پیچیدگی بسیار بالایی دارد و می‌تواند بهترین گزینه‌ها را در موقعیت‌های مختلف ارائه کند. تا به امروز اما هیچ آماری مبنی بر دارا بودن قابلیت‌های مشابه در جنگنده «KAAN» ترکیه‌ای منتشر نشده‌ است.

منبع: thedefensepost

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1908109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 97
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • احسان یکتا IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    ترکیه تا بحال در مورد تسلیحات خود دروغ نگفته از کیفیت بالای پهبادهای بیرقدار مشخص است این جنگنده بسیار عالی طراحی و ساخته شده است
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      64 71
      ساخت فناوری های بالا مخصوصا نظامی نیازمند زیرساخت قوی هست! کشوری می تونه ادعای قدرت نظامی کنه که بتونه تقریبا ۱۰۰ درصد قطعات ابزارهای نظامیش رو خودش بسازه! ترکیه نمی تونه پردازنده بسازه! نمی تونه سنسورهای حساس و مختلف درست کنه! ترکیه نمی تونه بوردتخصصی بسازه! اکثرا توسط چین و روسیه تامین میشه! در واقع بخش عمده ای از قطعات رو می تونه ترکیه بسازه ولی قطعات کلیدی رو هنوز وابسته هست! به همین خاطر عموما ترکیه نمی تونه جنگنده ای بسازه که مقابل جنگنده های امریکا، روسیه و چین مقاومت کنه! ترکیه خیلی زیاد بودجه داره میذاره تو حوزه رسانه که کشورش رو خوب و مرفه و غیره نشون بده که بتونه از توریسم درامد داشته باشه!
    • کیوان IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      56 29
      البته جسارت ترکیه در ورود به ساخت جنگنده قابل تحسینه البته این مسئله را نباید از نظر دور داشت که ترکیه عضو ناتو است و همه اعضای ناتو باید از نظر نظامی خود را به سطح استاندارد ناتو برسانند لذا بین همه اعضاء یک همکاری ویژه در ساخت و بهره مندی از توانمندی های یکدیگر وجود دارد و ترکیه هم می تواند از امکانات و توانمندی دیگر اعضا در ساخت و برخورداری از تجهیزات نظامی بهره مند شود. اما اینکه هواپیمای « کان» از « اف ۳۵ » بهتره یک بلوف بیشتر نیست. کشوری که تازه وارد ساخت هواپیمای نظامی شده و اولین محصولش را ساخته نمی تونه ادعای برتری نسبت به کشوری را داشته باشد که حداقل ۱۱۰ سال در صنعت هواپیماسازی سابقه دارد.
    • NO ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      59 71
      اگر ترکیه صنعت هوایی داشت گدایی قطعات یدکی اف 16 پنجاه سال قبل رو نمیکرد. فعلا بایراقدارش هم که شد اوراقدار خخخ. تو اوکراین در عرض یکروز کل 40 اوراقدار شکار شدند
    • محمد IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      29 19
      پهباد رو با هواپیمای جنگنده یکی میکنی ؟ این کجا و آن کجا
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      25 25
      مثل لامبورگینی افغانی ها هست .جمعش کنید
    • کارشناس نظامی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      12 15
      یاد جنگنده قاهر ۳۱۳ خودمون افتادم
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    71 29
    با ظهور و پیشرفت تکنولوژیهای جدیدی مثل هوش مصنوعی مطمئن باشین تا چند سال دیگه جنگنده ای مثل اف ۳۵ قدیمی شده و کشورهای زیادی به تکنولوژی ساخت هواپیماهای نسل شش و بالاتر چه با سرنشین چه بی سرنشین دست پیدا کردن.
  • ازاد IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    یاشاسین
  • فریدون IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    92 55
    موتور اش آمریکا سیستم رادار آمریکا دیگه چی مانده لاستیگ چین آن هم اگر بتوانند در جلو آمریکا را داریم
    • samad IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      11 2
      یاشاسین آذربایجان، یاشاسین تورک 🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️💐💐💐
  • تری IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    49 27
    کپی برابر اصل اف ۳۵ فقط این دو موتوره است که البته توان بیشتر حمل مهمات بخاطر موتور اضافی هستش ولی مطمئنن سوخت بیشتری نسبت یه اف۳۵ مصرف خواهد کرد در کل بنظر از سوخو ۳۵ و ۵۷ بهتر بنظر میاد ولی از اف ۳۵ فکر نکنم ایا کان ترکیه هم مثل اف ۳۵ قادر به اشتراک گذاری اطلاعات با سایر جنگنده های اسکادرانش هست قدرت عمود پروازی داره و خیلی چیزهای دیگه
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      4 7
      چقدر ساده ای که این خزئبلات رو باور میکنید
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    16 37
    دیز
  • نویان اصلانی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    83 32
    قرار بود که بیش از هزار قطعه 35f در ترکیه تولید شود این یعنی ترکیه توانایی ساخت هواپیما را دارد
  • فرید US ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    79 39
    یاشاسین
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    48 10
    یه جوری دارن نظر میدن مثل اینکه ده سال اف سی و پنج روندن دو سال کان ترکیه! دوستان با لبه تکنولوژی آشنا هستند فقط....
  • عبدالله موحد IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    50 90
    موقع وزمانی برای ما مسرت بخش وامیدوار کننده است که "ایران وایرانی" درهمه امور وابعاددرجهان موفق وسربلندباشند. ترکیه عثمانی برای ما هیچ اهمیتی نداشته ونخواهد داشت. "ا. ی. ر. ا. ن، ایران، iran"
    • حنیف IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      12 2
      آقای "همه امور" فعلن برو وضعیت تورم مردم ایران را دبهبود بده، موفقیت همه امور پیشکش
    • کیوان IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
      3 1
      آقای حنیف! بهتره یه نگاهی هم به تورم و ارزش پول ترکیه در این چند سال بندازی.
  • محمدرضا IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    34 46
    چرا ترکیه داشته باشه ولی ما جنگنده نسل پنجم نداشته باشیم؟! خدا کنه با تلاش علمی ما نصیب ما بشه
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      93 11
      چون ما بین تعطیلی پنج شنبه و شنبه گیر کردیم
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    فقط این نیست،،بهترین هلیکوپتر وتجهیزات نظامی را تولید میکنند،موشک هم در حال توسعه است،،قطعات بنز و اتومبیل برقی و و ودر عرض ۲۰ سال یک حزب این همه پیشرفت در تمام سطوح تحسین دنیا را دارد، ماشالله مسلمانان تورک ،قرن طلای تورکها در حال شکل گرفتن است،،دشمنان آنها له میشوند سلام بر اردوغان
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      22 78
      بخاطر نوکری وسر تعظیم وارده شدن در مقابل صهیونیسم وسر سپردگی وعواقب بد برای ملت ترکیه اینها را بدست آورده که هیچ ارزشی ندارد بخاطر اینکه بمحض مخالفت ودر خطر قرار دادن منافع صهیونیزم وآمریکا تنبیه میشن وبختیاری از خود ندارند ونوکری بیش نیستند .وآنها راحت میفروشندشان.وسلام .شما استقلال ایران را با ترکیه مزدور غرب وصهیون یکی میدونی.
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      30 72
      رویای تشکیل توران با خود به گور خواهید برد .
    • افشین IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      34 22
      چین دومین کشور بعد از آمریکاست که بیشترین هزینه دفاعی رو داره..داری میبینی در ساخت هر وسیله ای هم بعد آمریکا داره حرکت میکنه جنگنده پنهانکار کشتی هواپیمابر فضانورد هم داره ...آمریکا از ترس گوشی هواوی رو تحریم کرده..از نظر جمعیت هم همه ترک ها رو روی هم بزاری اندازه چین جمعیت ندارن...با این‌حال همه میدونن تکنولوژی نظامی چین در برابر آمریکا هیچ هست..
    • CA ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      10 16
      تو متوهم هستی
    • م IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      27 39
      هیچی حالیت نیست از صنایع نظامی چرت و پرت میگی ترکیه بره جلو بوق بزن برو عقب شیپور بزن برای همینه گدایی اف ۱۶ از آمریکا میکنه سازنده رقیب اف ۳۵ نه
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      24 22
      اگر فکر می کنید با این جنگنده میتونید آذربایجان رو از ایران جدا کنید کور خوندید . پیشه وری با استالین نتونست کاری کنه . شما میخواید این کار رو با اردوغان بکنید ؟
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      0 4
      ترکیه یه مسواک نمیتونه درست تولید کنه. بهترین تجهیزات نظامی؟ همه قطعاتش مال یه گوشه از جهانه. دفعه ی دیگه خواستی جوک بگی اینطوری نگو.
    • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
      0 0
      دوست عزیز ترکها در بهترین حالت فقط ادعایه دوستی با مارو داشتند بیش از سیصد سال با ایدان درجنگ بودند وفجایعی مثل چالدران رو رقم زدن کمی نگیم مرغ همسایه رو عشق است ایرانی فقط به تاریخ وتمدن وهعلمش بایده افتخار کنه
  • ت IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    40 44
    مقایسه پراید با جنسیس......چنتا ازش تولید کردین ۳تا یا ۲تا؟؟؟کل ارتش آمریکا اف ۳۵ عمود پروازه بعد یه هواپیمای نمادین که ۲ دونه ازش ساختین گزاشتین موزه رو با ۳۵ مقایسه میکنی؟؟اصلا نمیدونم کشورای خاورمیانه چرا انقد بلوفن....
  • سعید IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    72 54
    ترکیه بی نظیره بی نظیر از همه نظر
    • کیوان IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      15 23
      بی نظیر در نژاد پرستی بی نظیر در ترویج فساد و فحشا در بین مسلمین با ساختن بدترین سریالهای خیانت جنسی بی نظیر در نفاق و دورویی و نوکری امریکا و اسراییل واقعا بی نظیره
    • یاشار US ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      20 8
      در جواب کیوان باید گفت فیلمفارسی و نوکری چین و روسیه و....یادت نره
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      8 7
      بی نظیر در پرورش داعش بی نظیر در کمک رسانی به اسراییل
    • M IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      0 0
      روسیه بهترین کشور
  • وی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    50 55
    اینم مثل خودروی ملی!!!شون ساخت ایتالیاست؟ آمریکا با بیش از ۱۲۰ سال سابقه تو صنعت هوایی رسیده به f35 اینا از راه نرسیده ادعای ساخت جنگنده نسل ۵ دارن کره جنوبی با اون برتری تکنولوژیکی نسبت به ترکیه نتونست نسل ۵ بسازه و در نهایت به یه جنگنده نسل ۴++ قناعت کرد اینا که دیگه ولمعطلن.
  • عماد US ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    41 26
    چرا ما از ترکیه خرید نکنیم با مشارکت در تولید و سرمایه گذاریبدهیم
    • رضا IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      7 12
      چون اولا عمده‌ی قطعات این جنگنده از موتور و ایونیک گرفته تا لاستیک و رادار ساخت آمریکا و چین هست و قیم اصلی اونا محسوب می‌شن و آمریکا هم اجازه صادراتش به ایرانو نمی‌ده و ثانیا اینکه این بیشتر یه جنگنده نمادینه تا کاربردی ترکیه هنوز توی صنعت پهپادی هم با وجود هزاران قطعه اروپایی لنگ می‌زنه و تو جنگ اوکراین کارایی اقتصادی هیچکدوم از محصولاتش حتی به اندازه شاهد 136 ایران تازه وارد نبود(دقت کنید منظور از کارایی اقتصادی کارایی به نسبت هزینه‌ست برای همین هم هست که سلاحی مثل ak47 بسیار موفق تر از سلاحی مثل mp5 در تاریخ ظاهر شد) همین یکی از دلایلی بود که اوکراین رو به سمت ساخت کوادکوپتر ها و پهپادای بومی سوق داد تا خرید پهپادای گران قیمت و کم فایده ترک کره جنوبی با اون حد از تکنولوژی و ارتباطات گسترده با آمریکا و اروپا هنوز که هنوزه با اطمینان سراغ تولید یه جنگنده نسل پنج نرفته در کل به نظر می‌رسه که رونمایی از این هواپیما بیشتر جنبه ی تبلیغاتی و روانی برای کابینه اردوغان برای افزایش محبوبیت عمومی داره تا کاربرد واقعی
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    12 24
    فعلا که معلوم نیست به تولید انبوه برسه. یه وقت دیدی مثل تانک آلتای فراموش شد. ضمنا این جنگنده اگر قرار بود رقیبی برای اف 35 باشد قطعا آمریکا فکری به حال این موضوع میکرد و از فروش اف 35 به ترکیه هرچند که به دلایل دیگری بود جلوگیری نمی کرد. تجهیزات اصلی این جنگنده هم عمدتا وارداتی هست و برای همینه که میگم ممکنه مثل آلتای بشه. همین الانش هم میگن پرواز هاش رو ممکنه بدون برخی سیستم های اصلی انجام بده.
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      0 0
      تانک آلتای در حال تولید انبوه هست، دلیل اینکه تورکیه دنبال تولید جنگده کان هست اینه که آمریکای خائن تورکیه رو از پروژه اف ۳۵ اخراج کرد و حتی از فروش اف۳۵ جلوگیری کرد تورکیه هم با توجه به زیر ساخت قوی که داره رفت دنبال تولید جنگنده خودش
  • ابطحی IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    24 38
    ترکیه بلوف زن😂
  • کسرا IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    21 31
    ترکیه شاید منتاژکار خوبی باشه ولی بدون کمک اروپا و آمریکا هیچ حرفی برای گفتن نداره دقیقا مثل پهپادهاش که آخرش گندش در اومد تبلیغات دروغ بودن توی جنگ اکراین ریس جمهور اکراین بارها گفت پهپادها کارایی خوبی نداشتند الان یه سری میگن اینطور نیست
  • علی IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    9 15
    هراشی اش نمیشه کباب تا کباب هست
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    16 36
    مورچه چیه تا کله پاچه داشته باشه. قرار بود آمریکا هواپیما f35 به ترکیه بده که نداد. حالا داره دروغ میگه.روسیه اگه میگفت از هواپیمای اف 35 بهتر درست کرده بود حالا یه حرف دیگه بود.🤣🤣🤣🤣
  • میثم IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    14 35
    اگر تحت انواع و اقسام تحریمها مثل ما بود یه فرغون هم نساخته بود.....پیشرفتی که ما داریم بنا بر اذعان سازمانها تو دنیا اول هستیم......البته ما همیشه مرغ همسایه برامون غازه....
  • افشین IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    14 27
    جوک گفته..مگه حمل بار مهمه..خر و گاو هم از انسان خیلی بیشتر بار حمل میکنن...مهم اینه که برای هر هدفی ساخته شده باشه اون هدف رو تامین کنه..اگر جنگنده و رهگیر هست نیاز به پنهانکاری و داشتن رادار پیشرفته و موشک های رهگیر توانمند..سیستم الکترونیک پیشرفته و سیستم عامل بروز...حالا اگر موتورش آمریکایی سیستم هتی الکترونیکی خارچی موشک های آمریکایی یا فرانسوی رو حمل کنه میشه آش شعله قلمکار ..آیا امکان داره یک هواپیمای کپی از هوا پیمای اصلی بهتر باشه.؟!!! بعید میدونم
  • روح الله IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    18 9
    به کجا رسیدن
  • reza IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    33 12
    ببینیم تورکها چیکار می کنند. فعلا اظهار نظر خیلی زوده.
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    53 24
    یاشاسین تورکیه وشخص اردوغان 🫶❤️🫡
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    16 5
    منابع نظامی اروپایی وآمریکایی تایید کنند مورد اعتبار است.
  • زند IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    10 37
    بسم الله الرحمن الرحیم ایران با ساخت موشکهای مافوق صوت ،ایالات متحده را هم ترسانده. عین الاسد را زدن ،ایالات متحده پاسخ نداد،اسرائیل را زدن ،باز هم ایالات متحده پاسخ نداد،ژحتمل در صورت حمله ایران به نیویورک و واشنگتن،ایالات متحده پاسخ دهد.
    • ح IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      23 3
      باشه حالا. موضوع بحث اصلا یه چی دیگست.
  • منصور IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    34 15
    آفرین به ترکیه
  • جوادو IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    15 6
    کاملا درست اصلا از F35چند شماره بالاتره
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    16 19
    اگر اروپا و آمریکا ناراحت بشن ترکیه قطعه کم می‌آورد و تازه با پادرمیانی اف ۱۶ هایش را نوسازی کرده تو چی میگی؟ چرا چرت مینویسی کدام کشور اسلامی تکنولوژی مادر دارد این داشته باشه؟ بعضیا از گمراهی خود و هضم دروغ لذت می‌برند.
  • م IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    17 32
    ترکیه بیخود کرد شو افه
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    12 22
    ترکیه کشور توهمی و بزرگ پندار میباشد و همیشه ازکاه کوه میسازد وآرزوی بزرگ شدن را دارد ولی توان این قضیه رابه دلیل مساحت کمش عدم داشتن منابع معدنی غنی و .... ندارد
  • مهدی IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    10 24
    اردوغان و بن سلمان مرزهای حماقت و توهم رو قرن ها جابجا کردن..... اف سی و پنج بالغ بر سه هزار میلیارد دلار هزینه برده تا الان... یک میلیارد و هفتصد میلیارد دلار فقط صرف طراحیش شده اونم توسط با تجربه ترین و نخبه ترین نوابغ عالم..... راستی چه خبر از بایراکدار. ...
  • احود NL ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    11 28
    ترکیه هیچی نمیتونه بسازه
  • نا اشنا IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    12 22
    خیلی ادعا داری -ارزش پولتو ۴ سال ثابت نگه دار -ساخت اف ۳۵ آمریکایی و نمونه اش پیشکش
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    1 7
    آقای خبر آنلاین، تبلیغی که در سایت شما هست، دارای کشف حجاب است!
  • داود IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    10 8
    این جنگنده از دو موتورجنرال الکتریک اف۱۱۰ ساخت شرکت جنرال داینامیکس بهره مند است همان موتورهایی که در جنگنده اف16 قرار داده شده یعنی سرعت حدودی دو ماخ را برای این جنگنده فراهم میکند آیرودینامیک و سازه هوایی این جنگنده توسط پاکستانی ها توسعه یافته این جنگنده از رادارپی جی-۶۶ یا ای پی جی-۶۸ بهره مند است همان راداری که در اف16تعبیه شده توانایی حمل موشک های هواپایه ایم-۹ سایدوایندر را دارا می‌باشد در کل یک کپی سنگین روی جنگنده اف16 به حساب میاد
    • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      9 11
      اگر چنگیز خان مغول بدرد دنیا خورد این ترکیه هم بدرد فرهنگ و علم و آداب بهتر در جهان میخوره
    • یاشار US ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      8 9
      چنگیز خان بزرگترین امپراتوری دنیا را ساخت و در هیچ جنگی شکست نخورد برعکس کوروش یهودی که توسط ملکه تومریس سر بریده شد . در سراسر امپراتوری مغول امنیت کاملی وجود داشت و تاجران در جاده ابریشم از چین تا اروپا به راحتی تردد داشتند و یک زن با جواهرات می‌توانست به تنهایی مسافرت کند بی آنکه کسی جرات کند مزاحم او شود همچنین عدم تعصب مذهبی مغولها باعث شد همه پیروان ادیان در کنار یکدیگر در آسایش زندگی کنند اما اگر تاریخ ایران کمبریج را بخوانید کوروش که با شیر سگ بزرگ شد و در جوانی راهزن بود هنگام رسیدن به قدرت هگمتانه را غارت کرد؛همچنین بابل را ویرانه کرد که در تورات هم آمده تمدن های ماد آشور و لیدیه را نابود میسازد
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      3 8
      در پاسخ به یاشار . اینکه افتخار میکنی پادشاه کشورت توسط یک ملکه خیالی سر بریده شده نشان از شست وشو مغزی زیاد تو هستش . اینکه بدون در کتاب تاریخ هرودت که دشمن و کینه توز با ایرانیان بوده است در کتاب هاش هرگز اشاره به ویرانی کشور ها تحت سلطه ایران نداشته . ملکه توموریس در آسیای میانه بوده و در قزاقستان امروزی . چه ربطی به قفقاز و آناتولی داره؟
  • علی IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    8 10
    سلام بدون مقدمه روسیه خودش قطعات در سو خو پیدا شده که آمریکایی هست بعد چطور ترکیه یک دفعه به هواپیمای درست کرده که اف 35 بالاتر
  • Hj IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    4 9
    تورکیه غلط کرد یک چیزبگم درباره ی عثمانی ها هرروز.انتظارمیکشن.که چندکامیون پراز.شمش طلا.ازایران.بخواد.بسمت ترکیه بروند.و.همه را.هاپولی کنند
  • samad US ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    12 9
    یاشاسین آذربایجان،❤️🇹🇷🇦🇿❤️💐💐💐
  • مصطفی US ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    9 2
    سلام دوستان گرامی تخصص بنده سیستم های هیدرولیک هستش و داخل بازار بزرگ هیدرولیک ایران فعالیت میکنم ترکیه طی سال‌های اخیر تونسته کارخانجات بزرگ هیدرولیک دنیا رو تحت لیسانس به کشور خودش بیاره و فناوری رو بدست بیاره و شروع به تولید قطعات پمپ هیدرولیک و پمپ های هیدرولیک و شیر های هیدرولیک همچون کاساپا ایتالیا دیوید برام انگلیس و پمپ هما انگلیس رو بدست بیاره فراموش نکنید هواپیماهای جنگنده دارای سیستم هیدرولیک و پنوماتیک هستند و وجود این فناوری خودش لازمه تولید یه جنگنده تمام عیار هستش و ما تازه اول راه تولید قطعات هیدرولیک هستیم ولی ما داریم از توان داخلی خودمون استفاده می‌کنیم که همین باعث کند شدن کار ما در سیستم تولید جنگنده شده
  • AU ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    8 10
    اینها خنده دار هستن. کشوری میاد در چند سال ادعا می‌کنه تمام پیشرفت‌های چند دهه آمریکا و روسیه در زمینه ساخت جنگنده رو پشت سر گذاشته!!! اینها یکبار هم رقیب تسلا رو به نام توگ در ترکیه ساختن ولی معلوم شد کیفیتشون اصلا قابل مقایسه نیست. ضمنا ساخت مهاباد به مراتب ساده تر هست و تکنولوژی ش به راحتی انتقال پیدا میکنه. ربطی به جنگنده نداره.
  • محمد IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    3 9
    امیدواریم همین طور باشد و مانند پهباد خفن ترکیه بیرقدار تو زرد از کار در نیاد البته تا قبل ورودپهباد شاهد ایران بیرقدار حرف واسه گفتن داشت آن هم واسه الهام باکو که فکرمیکرد بهترین پهباد دنیا رو دراختیار دارد
  • سعید ق IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    4 5
    آمریکا به ترکیه هواپیما میده و قطعات رو هم میده . بعد ترکیه تو مونتاژش مونده و هنوز نتونسته هواپیمای کامل بسازه و به تولید انبوه برسونه . دوستان ترکیه کشور قدرتمندی هست ولی با عضویت در ناتو و همپیمانی با آمریکا به اینجا رسیده . در هر صورت کشوری نیست که آمریکا رو شکست بده . شاید حتی هواپیمایی بسازه که از f35 آمریکا هم بهتر باشه ولی آمریکا چاره میکنه .
  • دانیال IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    2 9
    اگه پرواز آزمایشی شو دیده باشید متوجه میشید که نه تنها با f35قابل مقایسه نیست بلکه فقط کاریکاتوری از یک جنگنده است با لوازم جمع شده از کل دنیا
  • ح ن IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    2 3
    شما که میگی ترکیه نمیتونه پردازنده باشه نمیتونه سنسوربسازه وهزارتاچیزدیکه ایران قشنگ موشک و بهترین پهپادها رو میسازه
  • حمداله IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    2 0
    اخبار مایوس کننده است هواپیمای ،کان ترکیه یا امضاهای به ظاهر متحدین ایران پای سند ساختگی امارت در مورد سه جزایر ایران عجیبه که بشار اسد هم حاتم بخشی از ایران برای دریوزه گی خود از امارت می کند برادران اطلاعاتی بد نیست دریافتی متحدین را بداند که اینها خاک دیگر برادران خود را چند ارزیابی میکنند تا ماهم قیمت تایوان و مناطق کرد عراق و ادلب و کیف را بتوانیم پیش بینی کنیم
  • اس IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 5
    سلام یادتون رفته جنک عثما نیها
  • ناشناس IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    6 11
    پان ترکها باز تا اسم اردوغان و ترکیه رو دیدن واسه ما جوگیر شدن. جوری اردوغان اردوغان میکنن انگار ترکیه امثال اینارو آدم حساب میکنه. همین که مجبورید با زبون فارسی کامنت بذارین خودش کافیه براتون.
    • Kartal 🇦🇿 IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      12 2
      در دنیا تمام‌ دلخوشیتون همینه
  • نظر IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    3 0
    دوستان عزیز این جنگنده ترکیه با آف ۳۵ نباید مقایسه بشه که باید با رپتور‌مقایسه اش کرد آف ۳۵ مخصوص عملیات هوا به زمین ساخت شده و این جنگنده ترکی رو باید با آف ۲۲ رپتور مقایسه کنید
  • نظر IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    3 7
    عجب!! یعنی یه کشور مثل ترکیه همین جوری راحت تونست از آمریکا جلو بزنه؟؟؟؟؟ آخه این جنگنده ترکیه رادار گریز هست؟ آخه چرا این جنگنده رو با آف ۳۵ مقایسه می‌کنید؟ این جنگنده باید با آف ۲۲ رپتور مقایسه بشه. آخه سطح فکری شما چقدره؟ شما ترک ها اگه فکر با این جنگنده دوباره عثمانی رو می‌تونید احیا کنید کور خوندین
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    2 5
    مثل سمندى كه ما ميسازيم ميگيم از شورولت و كاديلاك هيچ چيز كم نداره حتى بهترتر هم ميباشد
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 5
    سوال مهم : حالا اگر 300 تا از این جنگنده ها بفرسته چند تاش به هدف می رسن ؟؟؟؟؟
  • ایرانی IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 4
    ترکیه😂 رقیب F34🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😜
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    3 0
    هر دو عضو ناتو هستند. یک رزمایش هوایی برگذار کنند. تا ادعای مدعیان مورد ارزیابی قرار گیرد. ترکیه به آمریکا می گوید من نیازی به هواپیمای تو ندارم و ناتو باید هواپیمای من را به عنوان سلاح رزمایش خود شناسایی کند. آمریکا ؟.
  • کریم IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 4
    جنگنده کان ترکیه به هیچ وجه نمی‌تواند هم ردیف آف ۳۵ باشد مگر در اسم که بگن نسل پنجمی است دانش هوا فضای آمریکا کجا ترکیه کجا جوک بی‌مزه بود
  • وفایی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 2
    همون خودروی که پارسال رونمایی کردند، قلابی از کار در آمد،هواپیمای جنگی؟اونهم رقیب f3 ؟
  • وفایی IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 2
    جوکه دیگه.خندیدیم.
  • کیان IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 4
    گزافه گوئی است، شعور خوانندگان این مطلب رو، یه جورایی قلقلک میده
  • منصوری IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 3
    آقایون نمیدانم این برنامه ها از کجا در میاد بیرون ....اصل واقعیت میخواهید به دانید ....ترکیه وفقط خوب بلده. ماکت هواپیما ..پهپاد بسازه اونم اگر درمزایده امریکابرده بشه.بعنوان پیمانکارشروع بکارشود
  • مهندس دکتر IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    0 3
    سلام.تمام قطعات این جنگنده ترکیه ساخت آمریکا و اروپا و...هست،فقط مونتاژکاری شده روی بدنه ای که از جنگنده آمریکایی اسکن شده،اگه امریکابخاطر بازار خودش از امروز نخواد به ترکیه قطعه بده تمام ادعاها برای تولید جنگنده ترکیه ای کاان بی اساس هست و متوقف خواهد شد.
  • فرزاد IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    0 3
    به نظر من یک ورقه حلبی است که به شکل اف ۳۵ در آوردن ..رادار گریز بودن به شکل هواپیما و مخفی کردن تسلیحات نیست .به جنس رویه بدنه است ..و اون هم مستلزم دانش و فناوری بالای است و همچنین تکنولوژی دیجیتالی که ترکیه و حتی جهان سومیها که فاقد اون هستن .این بیشتر جنگ روانی است تا آمریکا بترسه و به اون اف ۳۵ بفروشه ..روسیه هم نتونسته با سخو ۵۷به گرد اف ۳۵ و اف ۲۲ برسن .چین هم با جی بیست نتوانسته ترکیه هم نمیتونه ..
  • موسوی IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    0 1
    ترکیه 100 تا 100 کیت کامل و موتور اف 16 از آمریکا گرفت رویه قرار دادش تو خرید اف 16 ها هم جداگانه ، بعد چپوند تو بدنه ایی که اسمش را گذاشتن جنگندهٔ (کان) هست. این بدنه هم از اونجا بدست اومد که تو ساخت بخش هایی از بدنه اف 35 شراکت داشتن و ...
  • مظلومان تامین اجتماعی IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 0
    ما خودمونو کارشناس نمیدونم ولی یک چیز حالیمونه و مثل بعضی ها عشق ترکیه نیستیم و ما ترک خراسانیم ولی ترکیه کار بزرگی کرده ولی جنگندش در برابر جنگنده غرب اسباب بازیه ولی برا شروع خیلیم عالی بوده بعدم خیلیا که کامنت مثبت برا تحریف کردن از ترکیه میذارن اگه ترکیه اینقد خوب بود چرا اف شانزده خرید بعدم روهمین کان چه موتوری میذاره روسیه بااین صنعت جنگتده سازیش نتونسته هنوز موتورهای جنگنده سوخو۵۷ رو بسازه چی بعد ترکیه بسازه نمیگم کار کوچیکی کرده ولی حالا حالا ها باید بدوه تا به صنعت هواپیما سازی غرب برسه که اونام عمرا بزارن چین بااون صنعت نتونسته دستگاه تراشه الکتریکی ده نانو متری بسازه خواست از هلند بخره مهندسی معکوس کنه آمریکا اجازه نداد همین الانم پهپاد های ترکیه هشتاد درصد قطعاتش از اروپا و چین خریده میشه همین پهپاد ترکیه رو کلی اسرائیل و اروپا کمکش کردن مگه غرب فناوری به کسی میده پس ترکیه عالیه ولی مقایسه جنگندش با اف سیوپنج خنده داره ژاپن و کره که اینقدر از ترکیه جلوترن تازه یک جنگنده ساختن بعد دیدن نه نمی‌ارزه و خیلی گرون در میاد همون اف سیوپنجو خریدن ترکیه ام همینکا
  • مظلومان تامین اجتماعی IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 0
    پسر خوب این رقیبه اگه رقیب بود ترکیه چرا اف شانزده خرید نمیگم کار کوچیکی کرد ترکیه ولی رقیب نگو ترکیه اگه اینو ساخت من اسممو عوض میکنم فقط خواسته تبلیغات نوابغ کشورشو بکنه و بگه مام میتونیم وگرنه اینم مثل کره و ژاپن که ساختن بعد دیدن هر جنگنده اش میفته سیصد چهارصد میلیون رفتن سراغ همون جنگنده آمریکا چون بخوای تازه شروع کنی و بسازی خیلی در میاد خود آمریکا همه چیز داره خط تولید داره باز شریک گرفت ولی بازم دمشگرم
  • M IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    0 0
    شاید قیافتا قشنگ باشد، اینکه چقدر کارآمد است مهم است زیر فشار در میدان واقعی مشخص می شود، قدرت موتور،، مانور بالا،، رادار قوی سلاح قوی مناسب، همه ی اینها 4تا موشک تومحفظه دارد،، درصحنه واقعی سوخو35و57ساطان آسمان است بشدت مسلح مانور پذیر ودهها امتیاز دیگر در جنگ صابت میگردد دوازده ساقط روسیه 630اوکراین مشخص جنگنده مدرن روس بهتر است