هشدار یک امام جمعه به نمایندگان: در عزل و نصب‌ها دخالت نکنید /گلایه امام جمعه تبریز از کم کاری بانک ها در اعطای وام به زوج های جوان

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: نمایندگان مجلس باید گام های اساسی برای مردمی سازی اقتصاد، مبارزه برای جلوگیری از تبعیض و فساد بردارند و تغییر در روندها را از همین نقطه آغاز انجام دهند تا جواب اعتماد مردم را بدهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم»، در خطبه های این هفته نماز جمعه تبریز با بیان اینکه این دوره مجلس شورای اسلامی باید انقلابی بوده و انقلابی بماند، اظهار کرد: در این دوره از مجلس، ۱۷۴ نفر از نمایندگان تازه نفس هستند و برخی دیگر از آنها سابقه نمایندگی دارند و نخستین و مهمترین وظیفه آنها، آشنایی عمیق با قوانین، وظایف نمایندگی، اسناد بالادستی کشور و گفتمان امام راحل و رهبر معظم انقلاب است.

بنابر روایت ایرنا، وی همچنین تاکید کرد: مسئولان از حالا به فکر بسترسازی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باشند.

وی یاداور شد: زیبایی های مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت انتخابات اخیر فراوان بود.

آیت الله آل هاشم گفت: نمایندگان مجلس در ابتدای هر دوره باید با گفتمان ولایت به معنای واقعی آشنا شوند و این مسیر را دنبال کنند و بر اساس جانمایی واقعی، به دور از احساس و هیجان و تخصص و نیاز جامعه در کمیسیون های مجلس حضور یابند.

پیروزی های جبهه مقاومت در امتداد فتح خرمشهر است

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس باید به مطالبات رهبر معظم انقلاب در تحقق جهش تولید با مشارکت مردمی توجه کنند، یادآور شد: پیروزی های جبهه مقاومت در امتداد فتح خرمشهر است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: عملیات آزادسازی خرمشهر مظهر بزرگی از نصرت آشکار خداوند نسبت به مومنان و مجاهدان حزب الله است.

آیت الله آل هاشم، ادامه داد: این عملیات افتخاری جاودانه است و باید این روز و عملیات بیت‌ المقدس برای همیشه زنده نگه داشته شود چون که فتح خرمشهر فقط آزادسازی یک جغرافیا نبود بلکه عملیاتی بزرگ و تقویت کننده اعتماد ملی بود.

وی اظهار کرد: این عملیات به عنوان الگو و زنجیره پیروزی ها در کشور بود که در زمان کنونی در قالب جبهه مقاومت گسترش یافته و درخشش ملت ایران در کارزار دفاع مقدس است.

امام جمعه تبریز با اشاره به نقش آذربایجان در آزادسازی خرمشهر، گفت: در تبیین نقش این منطقه در این عملیات کم کاری شده و باید این نقش برجسته شود.

آیت الله آل هاشم، افزود: دفاع مقدس نمونه بارز و آشکار از اهمیت مردم تبریز و منطقه آذربایجان نسبت به تمامیت ارضی کشور است و پیروزی‌های کم نظیر جبهه مقاومت در امتداد فتح خرمشهر و با الگوگیری از این حماسه بزرگ شکل گرفته است.

گلایه نماینده ولی فقیه در آذبایجان شرقی از کم کاری بانک ها در اعطای وام به زوج های جوان

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با گلایه مندی از کم کاری بانک ها در عمل به دستورات هیات دولت در ارتباط با افزایش جمعیت و اعطای وام به افرادی که قصد ازدواج دارند، گفت: هیات دولت در رابطه با افزایش جمعیت به بانک‌ ها و بانک مرکزی دستورات لازم را صادر کردند اما بانک ‌ها در این زمینه کم‌ کاری می‌کنند.

آیت الله آل هاشم، ادامه داد: بانک‌ ها آنچنان که باید در این زمینه به میدان نمی آیند و با طولانی کردن این روند موجب می شوند افرادی که قصد ازدواج و دریافت وام دارند، پشیمان شوند.

وی اظهار کرد: مسوولان بانک ها باید به دستورات دولت توجه کنند و موضوع اعطای وام در این زمینه را جدی بگیرند تا جوانانی که قصد ازدواج دارند از این امتیاز استفاده کنند.

مطالبه جدی امام جمعه تبریز از متولیان جمعیت برای پرهیز از برنامه های تشریفاتی در خصوص جمعیت و فرزندآوری امام جمعه تبریز از مسوولان و متولیان جمعیت خواست، از اجرای برنامه تشریفاتی در خصوص جمعیت و فرزندآوری پرهیز کرده و این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

آیت الله آل هاشم، با بیان اینکه موضوع جمعیت و فرزندآوری تک بعدی نبوده بلکه چند بعدی است، افزود: باید در این زمینه مسایل مختلف اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و پزشکی مدنظر قرار گیرد و عالمانه با این مسایل برخورد کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای حل این موضوع شعار کافی نیست بلکه دستگاه های متولی باید با آن درست و علمی برخورد کنند، یادآور شد: جامعه باید نسبت به فرزندآوری اقناع شود در غیر اینصورت برگزاری سمینار و همایش ها کمکی به حل این موضوع نمی کند.

امام جمعه تبریز گفت: باید در جامعه در خصوص افزایش جمعیت و فرزندآوری روشنگری شود و با گفتمان سازی و فرهنگ سازی زمینه تحکیم خانواده، ترویج ازدواج های آسان، اصلاح بینش جامعه و ترویج فرهنگ ازدواج در جامعه فراهم شود.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه در این زمینه باید طرح های نظام سلطه برای کاهش جمعیت جهان افشا شود، ادامه داد: در خصوص موضوع جمعیت و فرزندآوری باید به پیام های قرآنی توجه شود تا از خطر پیش رو (پیری جمعیت) جلوگیری کرد.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: دستگاه های متولی باید زمینه را برای افزایش نرخ باروری و تقویت بنیان خانواده فراهم کنند زیرا جمعیت موهبت عظیم و مغفول مانده است که استقلال و امنیت ملی را تضمین می کند.

امام جمعه کرمان: منتخبان مردم در مجلس در عزل و نصب ها دخالت نکنند

همچنین بنابر روایت مهر، حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمان، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر کرمان گفت: نمایندگان حق نظارت دارند، اما حق ندارند در شهر خود در عزل و نصب‌ها دخالت کنند و رهبری به صراحت در مجلس قبل تاکید کردند در عزل و نصب‌ها دخالت نکنید.

وی با بیان اینکه نمایندگان منتخب به مصالح ملی کشور و مصالح منطقه‌ای توجه داشته باشند و هر نماینده‌ای در برابر کل ملت مسئول است افزود: شما نماینده کسانی که رأی دادند و ندادند هستید و برای پیشرفت حوزه انتخابیه خودتان باید تلاش و کار کنید؛ البته به مصالح ملی کشور هم توجه داشته باشید.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهید در این مأموریت پیروز شوید در درجه اول نباید اختلاف داشته باشید که این اختلافات بعضی از حوزه‌های انتخابیه را با رکود مواجه و توان شما را کم می‌کند.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی، با اشاره به سالروز فتح خرمشهر افزود: سقوط خرمشهر برای مردم ما بسیار دردناک بود، ولی فتح و پیروزی در جنگ، آن هم در خرمشهر برای مردم بسیار شیرین بود.

امام جمعه کرمان اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب تاکنون، کوچک‌ترین گلوله‌ای به سمت دشمنان شلیک نکردیم و زمانی شلیک کردیم که آنها (دشمنان) به ما حمله کردند از این‌رو ما جنگ تحمیلی را آغاز نکردیم بلکه از کشورمان دفاع کردیم.

وی همچنین با اشاره به روز ملی جمعیت گفت: جمعیت جوان فعال و تحصیلکرده از مؤلفه‌های قدرت در کشور است که در رابطه با آن باید همه توده‌های مردم و مسؤولان امر بسترهای فرهنگی و اقتصادی را برای افزایش جمعیت فراهم کنند.

حجت‌الاسلام علیدادی سلیمانی، افزود: کمی و پیری جمعیت برای هر کشوری بحران درست می‌کند، از این‌رو شعار زندگی بهتر با فرزند کمتر شعار بسیار اشتباهی بود، زیرا جمعیت برای هر کشوری قدرت اقتصادی می‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه جمعیت برای یک کشور امنیت و آسایش می‌آورد، افزود: جمعیت، اقتصاد را پویا می‌کند و چرخ‌های فعالیت یک کشور، جمعیت فعال آن است.

امام جمعه اصفهان: برای نگهداری آثار تاریخی شهر اصفهان هزینه لازم انجام نمی‌شود

همچنین بنابر روایت مهر، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان اظهار کرد: فلسفه تأسیس سازمان ملل به منظور ایجاد صلح و حمایت مظلوم بود، اما امروز با توجه به شهادت بیش از ۱۵ هزار کودک در فلسطین هنوز سازمان ملل در تشخیص ظالم و جنایتکار مردد است؛ همچنین امروز شاهدیم که برخی کشورهای اسلامی خبری از اسلام ندارند، زیرا درحال مشاهده جنایت‌ها هستند، اما در مقابل جنایات سکوت کرده‌اند.

وی ادامه داد: امروزه در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی به فارسی «مرگ بر اسرائیل» می‌گویند، زیرا به خوبی می‌دانند منشأ مقابله با رژیم صهیونیستی، ایران است؛ امروز دانشجویان بیش از ۲۰۰ دانشگاه در آمریکا دست به اعتراض علیه رژیم صهیونیستی زدند و موجب بر ملأ شدن چهره واقعی مدعیان آزادی و دموکراسی شدند، در این راستا طرفداران حقوق بشر بیش از ۲ هزار دانشجو و استاد را دستگیر کرده‌اند.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: در واقعه کربلا زمانی که یکی از اصحاب به شهادت رسید، نوبت به پسرش رسید، اما امام حسین (ع) فرمودند که پیش از میدان رفتن از مادرت اجازه بگیر، جایگاه مادر در تربیت انسان بسیار رفیع است، عزت امروزمان را مدیون مادرانی هستیم که فرزندان خود را تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به سالگرد اولین تحریم‌های اقتصادی آمریکا تصریح کرد: اوایل خرداد سال ۵۹ اولین تحریم‌های آمریکا علیه ایران وضع شد، امام خمینی (ره) فرمودند اگر این حصر اقتصادی آمریکا ادامه پیدا کند موجب خواهد شد خود را پیدا کنیم، در این راستا امروز شاهدیم اگر تحریم‌های اقتصادی وجود نداشت امروز به این امکانات و تجهیزات قدرتمند دست پیدا نمی‌کردیم.

وی ادامه داد: همان تجهیزاتی که وعده صادق را رقم زد و موجب اقتدار ایران و شیعه در کل جهان شد؛ عملیات وعده صادق مانند آزادی خرمشهر صحنه جنگ را تغییر داد. فتح خرمشهر موجب شد که هیچ‌کدام از کشورهای منطقه جرأت رودررویی با ایران را نداشته باشند؛ عملیات وعده صادق، حاصل زحمات جوانان ایرانی بود که بعد از جنگ تحمیلی با تلاش فراوان و خوداتکایی به این فناوری دست یافتند.

وی افزود: اصفهان منبع میراث فرهنگی است، اما متأسفانه در نگهداری آثار این شهر هزینه‌های لازم درنظر گرفته نمی‌شود، در این راستا ضرورت دارد از این میراث گران بهای شهر مراقبت کنیم. همچنین ضرورت دارد متولی میراث فرهنگی اصفهان از مباحث مربوط به صنایع دستی حمایت داشته باشند.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به دهه کرامت ادامه داد: باید دهه کرامت گرامی داریم، زیرا یکی از الطافی که خداوند به ایرانیان داشته است، حضور امام رضا (ع) و خواهر و برادر بزرگوار ایشان در ایران است؛ پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند که در آینده پاره تن من در زمین خراسان دفن می‌شود و هرکس زیارت فرزند من را انجام دهد خداوند گناهانش را می‌بخشد و گرفتاری‌هایش را حل خواهد شد، ۲۰۰ سال بعد امام رضا (ع) در خراسان به شهادت رسیدند. امام رضا (ع) می‌فرمایند هرکس من را با آگاهی زیارت کند و از دستورات خداوند اطاعت کند در آخرت شفاعت او را خواهیم کرد.

وی با اشاره به راه‌های اصلاح انسان تصریح کرد: در اولین قدم برای اصلاح، لازم است انسان نسبت به خود محاسبه نفس و مراقبت داشته باشد، امام رضا (ع) در این رابطه می‌فرمایند که از ما نیستند کسانی که حساب نفس خود را نداشته باشند، همچنین پیامبر اکرم می‌فرمایند بسیار دقیق نسبت به نفس خود حسابگری داشته باشید، در این رابطه ضرورت دارد بعد از محاسبه نفس مراقبت از خود را مدنظر داشته باشیم.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1907715

برچسب‌ها