نخستین هواپیمای خریداری شده پسابرجام لحظاتی پیش در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، 4 روز که بگذرد، توافق برجام یک‌ساله می‌شود. یکی از دستاوردهای توافق برجام، خرید هواپیما از غول‌های هواپیماسازی دنیا از جمله ایرباس و بوئینگ بود که تقریبا در سالروز این توافق، اولین هواپیمای خریداری شده در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

اوایل دی‌ماه امسال شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) قرارداد نهایی خرید 100 هواپیمای میان‌برد و دوربرد را با شرکت ایرباس به صورت اجاره به شرط تملیک منعقد کرد؛ این اقدام در کنار خرید 80 فروند هواپیمای بویینگ، تاریخی‌ترین اقدام در تاریخ صنعت هوانوردی و از آن فراتر، اقتصاد ملی ایران بود. این قراردادها پس از 23 سال بین «هما» و  ایرباس  و 41 سال بین بوئینگ و «هما»  امضا شدند.

در مراسم تحویل این هواپیما، وزیر راه و شهرسازی، مقاماتی از کمپانی ایرباس و تعدادی از اعضای هیات دولت حضور داشتند.
ایرباس A۳۲۱، خانواده‌ای از هواپیماهای لاغر پیكر از هواپیمای مسافربری ساخته شركت ایرباس است. ساخت ایرباس A۳۲۱ از سال ۱۹۸۴ آغاز شد و نخستین بار در ۲۲ فوریه ۱۹۸۷۷ در تولوز فرانسه به پرواز درآمد و در ژوئیه سال بعد در اختیار شركت هواپیمایی ایرفرانس قرار گرفت.

ایرباس A۳۲۱ امکان آن را خواهد داشت که به طور همزمان در پروازهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد. این هواپیما که جزو هواپیماهای با بدنه باریک و از نظر ظرفیت پرواز در حوزه کوتاه‌برد و میان‌برد قرار می‌گیرد، یکی از پرطرفدارترین هواپیمای ایرباس در طول سال‌های گذشته بوده است.

این هواپیما به ایران‌ایر اعلام کرده ظرفیت مسافرپذیری‌اش حدود ۱۹۵ نفر است در صورت حذف کردن برخی کلاس‌های پروازی توانایی آن را دارد که تا پیش از ۲۳۰ مسافر را در خود جای دهد.

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    63 6
    عزا عزا است امروز روز عزا است امروز دلواپس متحجر صاحب عزاست امروز
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    44 1
    پس از ۳۷ سال خدا رو شكر
  • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    43 2
    قابل توجه دلواپسان از خدا بیخبری که با سؤاستفاده ار تحریمها بابت واسطه گری در خرید هواپیماهای قراضه و قطعات یدکی میلیاردها دلار حق مردم ایران را ناسزاوارانه به جیب زدند و هم اکنون بخاطر قطع منافعشان عزا گرفته اند و با انتقادهای کور عملکرد موفقیت آمیز دولت و برجام را زیر سوال میبرند شرمتان باد
  • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    38 2
    چرا در اخبار رسانه ای نشد؟
    • بی نام A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
      19 2
      چون سيما در اختيار دلواپسان است و فعاليتهاي موفقيت آميز دولت روحاني را منعكس نمي كنند خوشحالم كه اينستا و تلگرام هست . ضمنا ماهواره هم دارم
  • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    53 1
    به این میگن هواپیما نه اون هواپیما های در پیتی روسی
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    4 1
    الان اون‌هواپیما چه حالی میکنم کاش جای اون من بودم
  • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    16 4
    دلواپس دلواپس ننگ به نیرنگ تو
  • محمدرضامیرابی A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    13 1
    باسلام وعرض ادب واحترام خدمت دوستان.یکی ازدستاوردهای برجام رفع تحریم هواپیماست٬که کشورما به شدت به ان نیازداشت.یه پیامی هم برای برخی دلواپسان دارم که موفقیتهارو هم ببینند ومنصفانه نقد کنند.باتشکر