پروفسور صفوی: نباید بگذاریم تحصیل کرده هایمان از کشور خارج شوند

پروفسور یونس اسمعیلی صفوی از نخبگان علمی کشور و جهان می باشد که سالیان دراز در آمریکا به تحقیق و پژوهش در شاخه های مدیریتی روانشناسی علوم سیاسی ، حقوق و... پرداخته و با کوله باری از تجربه و دانش برای انتقال آن به نسل جوان به وطن برگشته است به این بهانه مصاحبه ای با ایشان ترتیب داده ایم

اشکان خوش سرور - خبرآنلاین :سلام لطفا خودتان را معرفی کنید؟

سید یونس صفوی از طرف مادر گیلانی وآستارایی و قریب به 35 سال در آمریکا زندگی تحصیل، پژوهش و فعالیت های اجرایی داشته ام پیش از انقلاب قائم مقام بانک کورش و استاد دانشکده افسری بوده ام در سال 1353 بعد از عزیمت به آمریکا ، تحصیلاتم را در رشته مدیریت بازرگانی ادامه دادم دوره دکتری و فوق دکتری را در دانشگاه سن دیه گو ایالت کالیفرنیا آمریکا در رشته مدیریت و رهبری سازمان به اتمام رساندم در تحصیلات به همین نقطه اکتفا نکردم و در مقطع دکتری روانشناسی و فوق دکتری مدیریت سازمان های اداری و مالی به درجات بالای علمی نائل آمدم و با درجه علمی فول پروفسور به فعالیت های آکادمیک و اجرایی می پردازم .

شاید تصور رایج این باشد که بهتر است متخصصین یک گرایش علمی ثابت را دنبال نمایند و در آن به موفقیت برسند ، ولی شما این قاعده را شکستید و در شاخه های متعدد به مراتب بالای علمی دست یافتید چرا و چگونه این مسیر را انتخاب و پیمودید؟

در طول تحصیلاتم یکی از شاگردان ممتاز دانشگاه بوده و علاقه به تحصیل بخاطر درک بهتر موقعیت و حوزه کاری ام بوده است

نقاط ضعف و قوت مدیریت کلان دولتی در ایران را در قیاس با کشورهای توسعه یافته چگونه ارزیابی می کنید ؟

ضعف مدیریت ریشه در عدم کارکرد جمعی در دستگاه های دولتی دارد در کشورهای پیشرفته مدیریت و تخصص مدیون نخبگان آن کشور است و پیاده سازی سیستم های کارآمد و پیشرفت های تکنولوژی باعث موفقیت های روز افزون این کشور هاست

چه راهکارهایی برای برون رفت از چالش های مدیریتی در ایران پیشنهاد می دهید؟

نگذاریم تحصیل کرده هایمان از کشور خارج شوند و برای نخبگان موجود در ایران فرصتی ایجاد گردد که به نیروی کار بپیوندند

با توجه به سوابق موفق حضرتعالی در احیا و نجات صنایع بزرگ آمریکا از مرز ورشکستگی همچون جنرال موتورز و... ، به نظر شما چگونه می توان این مدل را برای احیای صنایع قدیمی ایران (مثل صنعت نساجی) پیاده نمود؟

با تشویق سرمایه گذاران داخلی و صاحبان صنایع و مدیران کارآمد و جلوگیری از ورود کالاهای چینی بی کیفیت و ایجاد رقابت در صنایع کشور و اعطای معافیت های مالیاتی برای صنایع جدید و واحدهای سرمایه گذاری و توسعه می توان بخش خصوصی را تقویت کرد و از آنها بخواهیم با تولید کالاهای مرغوب و با استاندارد جهانی به مقابله با کشورهای تولید کننده مشابه و رقابت با آنها بپردازند.

اشتغال یکی از مهمترین دغدغه های جوانان فارغ التحصیل و متخصص می باشد در سطح تصمیم گیری کلان کشور چه راهکارهایی قابل بررسی می باشد؟

با فراهم کردن سرمایه و داشتن سازمانی که جوانان و افراد متخصص را راهنمایی و مشاوره و امکانات کارگاه های خصوصی را در اختیارشان بگذارد می توان گام های موثری در این زمینه برداشت.

اگر موافق باشید گریزی به مسائل روانشناسی و جامعه شناختی نیز داشته باشیم، شاید پدیده طلاق آمار نسبتا بالایی را در ایران به خود اختصاص می دهد با ذکر علت ها ، چگونگی مقابله با آن را بفرمایید؟

یکی از علل طلاق در جامعه ایران مشکلات مالی افراد است و بیشتر این مشکلات ، اشتغال صرفا یکی از زوجین می باشد مشکل دیگر توجیه نشدن جوانان درباره ازدواج است امروزه علم روانشناسی برای شناخت هر شخصی که می خواهد ازدواج کند تست های با درصد خطای بسیار پایین و مختص به خود را دارد
در ضمن معاشرت ها محدود بوده و طرفین شناخت کافی از یکدیگر ندارند و دولت نیز با محدودیتهای خود کمکی به نسل جوان برای شناخت یکدیگر نمی کند

پرسش های بسیاری در حوزه مدیریت و کسب و کار ، روانشناسی ، حقوق ، علوم سیاسی (سیاست داخلی و خارجی ، برجام ،پدیده ترامپ ) و.... باقی مانده است که اگر افتخار دهید در مجالی دیگر به صورت تخصصی و تفکیک شده در خدمت شما خواهیم بود، پرسش آخر ، به عنوان یک ایرانی موفق و نخبه در سطح بین المللی اگر بخواهید یک توصیه به مخاطبین ما و جوانان داشته باشید که جرقه ای در مسیر موفقیت زندگیشان باشد ، آن چه خواهد بود؟

خوشحال می شوم در اولین فرصت پاسخگوی سئوال شما باشم
ادامه تحصیل و دور ماندن از خرافات به این واسطه جوانان ما هر کاری بخواهند می توانند انجام دهند و به آرزوهایشان برسند امروزه هر مشکلی که ما در جامعه داریم آن را بر سر زنان خالی می کنند مسئله زنان مسئله ای بسیار پیچیده و قابل توجه است اجازه دهید در فرصت مناسب راجع به آن صحبت کنیم .

شایان ذکر است ایشان سخنران و مولف برتر سال دانشگاه هاروارد آمریکا نیز بوده که کتاب های تالیفی وی در 50 دانشگاه ایالت متحده آمریکا در حال تدریس است

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 676873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =