ایرنا نوشت:معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: مسدود کردن 64 حلقه چاه غیر مجاز طی سال گذشته و امسال باعث حفظ نزدیک به هفت میلیون متر مکعب از منابع آبی در این استان شد.

احسان یارمحمدی روز شنبه در گفت وگویی اظهار کرد: در کنار طرح های بلند مدت احیای دشت های ممنوعه استان ایلام، فعالیت هایی برای مقابله با بحران کم آبی در کوتاه و میان مدت در حال انجام است که از مهم ترین آنها می توان به جلوگیری از استفاده غیر قانونی از منابع آبی و چاه های غیرمجاز و نصب کنتور برای چاه های مجاز اشاره کرد.
وی از توقف افت سطح آب های زیرزمینی استان بویژه دشت های ممنوعه مهران و موسیان خبر داد و افزود: نصب کنتور آب بر چاه های کشاورزی، پرکردن چاه های غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، فرهنگ سازی، به روز کردن سند ملی آب برای محدوده های مطالعاتی استان و به کارگیری تشکل های غیردولتی از مهمترین راهکارهای ارائه شده برای حفاظت از دشت های ممنوعه و کم آب بوده است.
یارمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت آب ذخیره شده در پشت سدهای این استان تصریح کرد: آب ذخیره شده در پشت سدهای سه گانه استان (چم گردلان، کنگیر و دویرج) اکنون در حد نسبتا متعادلی است، ولی این موضوع را باید در نظر گرفت ذخیره آبی پشت سدهای استان متعلق به بارش های سال زراعی جاری نیست و بخش قابل توجه آن مربوط به سال های زراعی گذشته است که بارش های مطلوبی داشتیم.
وی حجم کنونی آب سدهای استان را بیش از 200 میلیون متر مکعب بیان کرد و یادآور شد: میزان ورودی حجم آب به سدهای سه گانه استان بسیار ناچیز دانست، اگر از هم اکنون مصرف آب در بخش های مختلف بخصوص در بخش کشاورزی به درستی مدیریت نشود با توجه به کاهش بارندگی ها و افزایش مصرف آب با مشکل مواجه خواهیم شد.
به گزارش ایرنا، 19 دشت آبی در استان ایلام وجود دارد که از این تعداد وضعیت سه دشت مهران، برتش و موسیان بحرانی است و مابقی دشت ها نیز با افت منابع آب زیرزمینی مواجه هستند.
در مجموع 66 درصد منابع آبی استان ایلام را آب های زیر زمینی و مابقی آب های سطحی تشکیل می دهد.
یک هزار و 780 حلقه چاه در ایلام وجود دارد که یک هزار و 380 حلقه متعلق به بخش کشاورزی، 282 حلقه به بخش صنعت و 118 حلقه نیز برای مصارف آب آشامیدنی است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =