ایسنا نوشت: سرپرست گروه تحقیقات اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی از کاهش ۲۱ درصدی بارندگی در استان خبرداد و این اتفاق را به دلیل پدیده لانینا مرتبط دانست.

آزاد توحیدی با اشاره به کاهش بارندگی در سال زراعی جاری در استان افزود: در سال زراعی  ۹۷_۹۶ میزان بارندگی در استان ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته که در بلند مدت کاهش ۳۵ درصد بارندگی را دراستان نشان می دهد.

وی ادامه داد: متوسط بارندگی در استان طی سال جاری ۸۰.۷ میلیمتر گزارش شده که این میزان سال گذشته ۱۰۲.۲ میلیمتر بوده است.

این کارشناس هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۷_۹۶ میزان بارندگی ۵۷.۴ میلیمتر توسط ایستگاههای بارندگی ارومیه ثبت شده اظهار کرد: در سال زراعی گذشته میان بارندگی در ارومیه ۸۲.۴ میلیمتر ثبت شده است.

وی با اشاره به دلایل کاهش بارندگی و اینکه رخ دادن پدیده لانینا سال کم بارشی را به ارمغان آورده است تصریح کرد: وقتی دمای سطحی بخش استوایی ( شرق اقیانوس آرام ) پایین تر از نرمال باشه پدیده لانینا به وجود میاد که در شرایط لانینا افزایش دما و کاهش بارندگی ها رخ می دهد که وقوع این پدیده یکی از علل کاهش بارش ها است.

توحیدی تداوم شرایط الگوی تابستانه در فصل پاییز را نیز از علل دیگر کاهش بارندگی ها در استان دانست و ادامه داد: افزایش روند گرمایشی جهانی نیز از علل دیگر کاهش بارندگی و تاثیر ان در شرایط اقلیمی کشور است که این تغییرات اقلیمی جدی است.

وی ادامه داد: با بررسی های انجام شده پیش بینی می شود از اسفند ماه پدیده لانینا به حالت خنثی تبدیل شود و بارندگی ها به شرایط طبیعی خود برگردد ولی نباید انتظار جبران کمبود بارندگی را داشته باشیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =