مدل یک روحانی امروزی که جهانی می اندیشد/ کتابی تازه درباره اندیشمند ربوده شده

مدیر حوزه‌های علمیه در مراسم رونمایی از کتاب «بررسی سیره اخلاقی امام موسی صدر» گفت: نگاه جامع و کامل و نگاه تمدنی به اسلام در اندیشه امام موسی صدر موج می‌زند و این همان چیزی است که در انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی به بهترین وجه تفسیر و تجلی پیدا کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، آیین رونمایی از کتاب «بررسی سیره اخلاقی امام موسی صدر» نوشته مهدی علمی دانشور پیش از ظهر دیروز، 23 دی 1395 با حضور آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجتمع تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری، مدیر موسسه کتاب‌شناسی شیعه و سیدحسین اخوان علوی رییس پارک علم و فناوری استان قم و نویسنده کتاب در موسسه امام خمینی (ره) برگزار شد.

نگاه تمدنی به اسلام در اندیشه امام موسی صدر موج می‌زند

آیت الله اعرافی امام جمعه شهر قم و مدیر حوزه‌های علمیه در این آیین رونمایی گفت: دیدگاه‌های امام موسی صدر دقیقا همان دیدگاه‌های امام خمینی (ره) است، چرا که تمدنی بودن اسلام و شمول و جامعیت اندیشه ناب اسلامی، حقیقتی نهفته در درون قرآن و معارف دینی اسلام است اما متأسفانه به دلایل گوناگون انحرافی در این اندیشه پدید آمد.

وی افزود: گروه‌های مختلفی از هر سو این نگاه تمدنی به اسلام را مخدوش کرده و شکل اصولی اسلام را با داخل کردن دیدگاه‌های منحط لیبرالیستی و سکولاریستی به صورت یک روش التقاطی در آوردند؛ در حالی که اسلام اصیل این نگاه‌های التقاطی نیست. اسلام مکتب پر فروغی است که با درخشش خود همه تمدن‌ها و همه ساحت‌های زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داد. نگاه جامع و کامل و نگاه تمدنی به اسلام در اندیشه امام موسی صدر موج می‌زند و این همان چیزی است که در انقلاب اسلامی و اندیشه امام راحل (ره) به بهترین وجه تفسیر و تجلی پیدا کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: بسیاری از انسان‌های تحصیل کرده، تنها محیط پیرامون خود را می‌بینند و کمتر کسی را می‌توان یافت که مانند امام موسی صدر جهان و معادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی‌اش را تشخیص دهد.

آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تیزبینی امام موسی صدر در تحلیل رویدادهای جهان اسلام گفت: امام موسی صدر هر چند در قم متولد شد و بخش اعظمی از تحصیلاتش را در این شهر گذراند، اما نگاهی بلند، فرا ملی و فرا منطقه‌ای داشت و آشنا به معادلات اجتماعی، سیاسی و فکری جهان بود و حرکت وی در لبنان و خاورمیانه نشانگر این مسأله است.

این مدرس حوزه علمیه قم در پایان به اهمیت کتاب «بررسی سیره اخلاقی تربیتی امام موسی صدر» در راستای تبیین اندیشه‌های اخلاقی و تربیتی این چهره برجسته جهان اسلام اذعان کرد و تلاش نویسنده کتاب را ستودنی دانست.

نقش امام موسی صدر در تقریب مذاهب اسلامی

آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: تحقق وحدت یکی از آرمان‌های اصلی و اصیل امام موسی صدر بود. ایشان در تحقق وحدت اسلامی نقش چشم‌گیری داشت و در راستای تشریح مولفه‌های وحدت برای مردم تلاش بسیار کرد.

وی افزود: امام موسی صدر در ابعاد مختلف یک انسان کامل بود. روش سیر و سلوک امام موسی صدر و بخش‌های مختلف زندگی ایشان برای نسل جوان امروز آموزه‌های بسیاری را به دنبال دارد. کمتر انسانی پیدا می‌شود که پیروان ادیان مختلف درباره او دیدگاه‌های مثبت داشته باشند.

آیت‌الله اراکی اضافه کرد: تعابیری که توسط مردم مذاهب مختلف به ویژه مسیحیان لبنان در مورد امام موسی صدر، شده و در کتاب‌های مختلف درج شده، برای ما غیرقابل تصور است. سخنرانی‌ها، مقالات و دیگر نوشته‌های امام صدر نشان می‌دهد که ایشان نه تنها یک فقیه و فیلسوف بوده بلکه در دیگر حوزه‌های مختلف فکری از جمله جامعه‌شناسی، صاحب نظریه و تفکر خاص است.

نیاز انسان امروز به تفکرات امام موسی صدر

حجت الاسلام مختاری، مدیر موسسه کتابشناسی شیعه نیز دیگر سخنران این مراسم بود. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت و لزوم تبیین دیدگاه‌های امام موسی صدر در حوزه‌های اخلاق و تربیت، گفت: امروزه نیازمند درس آموختن از روش، سیره و سلوک امام موسی صدر هستیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین این درس‌ها تلاش در جهت تقریب ادیان، مذاهب و فِرَق مختلف است. امام موسی صدر می‎گفت باید کاری کنیم که یهود نتواند از مسیحیت بر علیه اسلام استفاده کند، اما متاسفانه امروزه یهودیان به ویژه صهوینیست‌ها این کار را انجام می‌دهند.

مدیر موسسه کتابشناسی شیعه امام صدر را امام همدلی میان ادیان خواند و اضافه کرد: در ابتدای حضور امام موسی در لبنان بسیاری از افراد و شخصیت‌های تاثیرگذار در این کشور مخالف حضور ایشان بودند، اما امام صدر با رفتار و خلق و خوی خوش، دل‌ها را با خود همراه کرد. الگویی که باید در جامعه ما نهادینه شود، تلاش در جهت ایجاد همدلی و همفکری است که متاسفانه امروز در جامعه ما این همدلی گوهری نایاب است.

مختاری در بخش دیگری از سخنان خود ربودن و در نتیجه غیبت امام موسی صدر را ضرری جبران ناپذیر به جوامع اسلامی خواند و گفت: امام موسی صدر به بهترین شکل اختلاف میان مسلمانان را رفع می‌کرد. تعامل علمی ایشان و استقرار نظام وحدت با توجه به آموزه‌های اهل بیت (ع) برای رفع مشکلات میان مسلمانان از نکات مهم آموزه‌های وحدت در تفکرات امام موسی صدر بود. ایشان طرح‌های مهمی از جمله تلاش برای عید فطر و همچنین اذان یکسان برای همه مسلمانان داشت که متاسفانه با ربوده شدن‌شان، ناکام ماند و ضرر مهمی بر جامعه به وجود آمد.

امام موسی صدر، الگوی مناسبی برای تمامی انسان‌های امروز

سیدحسین اخوان علوی، رییس پارک علم و فناوری قم نیز در این مراسم رونمایی برای حاضران سخنرانی کرد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: آموزه‌های تربیتی امام موسی صدر در تربیت چندین نسل در لبنان و برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه اثرگذار بود. با توجه به این تاثیرگذاری مرکز الگوسازی رفتار اسلامی مسطر پس از مدت‌ها تحقیق و بررسی در منظومه فکری و عملی امام موسی صدر، نخستین اثر خود مبتنی بر ابعاد تربیتی، اخلاقی و رفتاری این شخصیت برجسته را تهیه کرد تا مراکز مختلف با تهیه محصولات و تولیدات برگرفته از این کتاب، ارزش‌های موجود در شخصیت امام موسی صدر را به نسل‌های آینده منتقل کند.

وی افزود: امام موسی صدر شخصیتی است که از لحاظ رفتاری، اخلاقی و کاری می‌تواند به عنوان یک الگوی مناسب مورد توجه عموم مردم قرار گیرد. بر این اساس «بررسی سیره اخلاقی امام موسی صدر» ضمن آنکه برای انتقال آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی بسیار مفید است در عین حال می‌تواند تغذیه خوبی را برای رسانه‌های اسلامی فراهم آورد. در جهان امروز آموزه‌های فرهنگی از طریق شخصیت‌های برجسته انتقال داده می‌شود.

اخوان علوی همچنین یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه امروز را «پژوهش‌های کاربردی» در موضوع الگوسازی رفتار اسلامی خواند و ادامه داد: مرکز بین‌المللی الگوسازی رفتار اسلامی مسطر یکی از پژوهشگاه‌هایی است که سعی دارد پژوهش‌های کاربردی برای عموم افراد در جامعه امروز انجام دهد. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مبادله شده است در آینده نزدیک شاهد تأسیس مرکز رشد علوم و معارف اسلامی خواهیم بود تا علومی اسلامی و انسانی که بُعدی کاربردی دارد بتوانند محصولات و تولیدات کاربردی خود را هرچه بیشتر تولید و عرضه کنند.

«بررسی سیره اخلاقی امام موسی صدر» نوشته مهدی علمی دانشور با شمارگان سه هزار نسخه، 256 صفحه و بهای 25 هزار تومان به همت انتشارات مسطر روانه بازار اندیشه شده است. گزارش مشروح این نشست به زودی منتشر می‌شود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =