سایت صدای اقتصاد نوشت:

روسیه ممکن است با کاهش طبیعی در تولید نفت حداکثر یک میلیون بشکه در روز مواجه شود اما برنامه ای برای کاهش تولید نفت به عنوان همکاری با اوپک ندارد. معاون نخست وزیر روسیه، آرکادی ورکوویچ، این خبر را در داووس سوییس اعلام کرده است.

به گزارش مسکو تایمز از داووس سوییس، روسیه بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان است که سال گذشته به بالاترین رکورد تولید در دوران پس از فروپاشی شوروی دست پیدا کرد و تولید خود را به 10.6 میلیون بشکه در روز رساند. اما تحریمها از سوی غرب بر سر بحران اوکراین و همچنین کاهش قیمت نفت، توسعه تولید نفت را در روسیه که یکی از منابع کلیدی درآمد این کشور است، با خطر روبه رو کرده است.

ورکوویچ کاهش تولید برای حرکت کردن پشت سر اوپک برای جلوگیری از رسیدن به کمترین قیمتهای پنج سال اخیر نفت را رد کرده است. اوپک که یک گروه از تولیدکنندگان نفت است که مسکو عضو آن نیست، سال گذشته تصمیم گرفت که تولید خود را در حالت فعلی ثابت نگه دارد.

ورکوویچ گفت: «قیمت نفت در بلند مدت در حدود بشکه ای 50 دلار می ماند و البته در این میان، برخی پروژه ها کمتر جذابیت خواهند داشت و کاهش کمی در تولید ممکن است که شروع شود. ولی ما برای هدف مشخصی تولید را کاهش نخواهیم داد.»

او که در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سخن می گفت، افزود: «ما ممکن است حداکثر یک دهم تولید خود را از دست بدهیم اما بیشتر احتمال دارد که کاهش تولید حدود 300 تا 400 هزار بشکه در روز باشد. زمینه ای برای کاهش زیاد تولید وجود نخواهد داشت.»

ورکوویچ همچنین گفت که روسیه می تواند که بودجه خود را با هر قیمتی که نفت داشته باشد، متوازن کند و گفت که انتظار دارد قیمت نفت برای مدتی طولانی در همین سطح پایین بماند.

روز چهارشنبه هفته گذشته، دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، در یک برنامه برای مقابله با بحران به همراه ولادیمیر پوتین شرکت کرد. بودجه فعلی روسیه قیمت نفت را به طور میانگین در حدود بشکه ای 100 دلار تخمین زده است.

ورکوویچ گفت که بزرگترین خطر از ناحیه قیمت ارزان نفت و تحریمها، برای روسیه این خواهد بود که میزان تقاضای داخلی را کاهش دهد. از اواخر سال گذشته، ارزش روبل در مقابل دلار آمریکا به حدود نصف رسیده است.

او گفت که روسیه می تواند بودجه جاری را در تمام بخشها کاهش دهد به جز بخش حمایتهای اجتماعی اما افزود که نیازی برای کاهش بودجه نظامی که برای موثر، مجهز و مدرن ساختن ارتش روسیه موثر است، نمی بیند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =