ایسنا نوشت:

کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه با هشدار به اداره کنندگان صفحات در شبکه های اجتماعی گفت: ما به لحاظ اشراف اطلاعاتی همه شبکه‌های اجتماعی را تحت اشراف داریم و کسانی که فکر می‌کنند این فضا برای آنان امن است، از فعالیت‌های خود دست بردارند.

مصطفی علیزاده، کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه در گفت‌وگو با شبکه یک سیما درباره دستگیری افرادی که در فضای مجازی به ترویج فساد می پرداختند گفت: در نیمه دوم امسال بررسی‌ها نشان داد گروهی از صفحات ایجاد شده در فیس‌بوک ماموریت تغییر سبک زندگی و نهاد خانواده‌ها را در دستور کار خود به صورت سازمان یافته قرار داده اند که تعداد 350 صفحه با مدیریت 36 نفر شناسایی شد.

او گفت: این صفحات در 3 حوزه مستهجن و غیراخلاقی، شکل‌دهی به مسائل ابتذال به وسیله مدلینگ و در نهایت قبح‌شکنی از مقدسات دین فعالیت می‌کردند.

او گفت: هم‌اکنون از 350 صفحه 130 صفحه به طور کلی حذف شد و متهمینی که در این فضا فعالیت داشتند از استان های تهران، البرز، مازندران و گیلان بودند که 12 نفر از آنها دستگیر و 24 نفر هم با حکم قضایی برای پاسخگویی دعوت شده‌اند.

کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه با بیان این‌که «متهمان این پرونده همگی آقا هستند و متوسط سن آن‌ها 25 سال است و همه سابقه قضایی دارند» گفت: مدیران این صفحات معضلات گوناگون از جمله مصرف روان گردان دارند.

او گفت: این افراد یا از مصرف کنندگان روان گردان هستند و یا از خانواده های طلاق اند و در صدد کسب موقعیت اجتماعی به این وسیله بودند.

او گفت: از آنجا که این افراد در جامعه فضای رشد مناسب نداشتند با ورود به شبکه‌های اجتماعی به دنبال کسب موقعیت اجتماعی بودند.

علیزاده با انتقاد از برخورد نکردن جدی با گردانندگان مسئولان برخی سایت ها مستهجن که 6 سال قبل شناسایی و دستگیر شدند گفت: در صورت نبود عزم جدی نمی توان مقابله اساسی با این جریان داشت.

او بعضی قوانین را بازدارنده و برخی دیگر را غیربازدارنده دانست و گفت: این صفحات در 3 محور اصلی تهاجم فرهنگی که عبارتند از حوزه های اخلاقی، اعتقادی و رفتاری فعالیت می‌کردند.

او گفت: در حوزه اول گردانندگان با ایجاد برخی جذابیت ها مانند جمع آوری عکس های مستهجن همزمان با انتشار شماره تلفن برخی دختران با اسامی و عناوین مختلف موجب مزاحمت های بسیار شده بودند که این صفحات حذف شدند.

این کارشناس حوزه دوم را پدیده ابتذال عنوان ذکر کرد و گفت: در این بخش بیشتر عکس‌های که برای عروسی گرفته می‌شوند از جمله در آرایشگاه‌ها و آتلیه‌های عکاسی به این صفحات در شبکه فیس‌بوک راه پیدا کرده و موجب درگیری خانواده‌ها می‌ شوند.

او گفت: برخی از دختران این مرز و بوم که در معرض آسیب قرار دارند ناآگاهانه و با الگو گیری به سمت این جریان ها حرکت می کنند که باید جلوی آن گرفته شود.

او با هشدار به خانواده ها گفت: خانواده ها باید توجه کنند که ممکن است دختران و نوجوانان آنها در این فضا فعالیت هایی کنند که ممکن است گاهی بازگشت از آنها امکان پذیر نباشد.

علیزاده نمونه از انتشار ناخواسته تصاویر را در قرار دادن عکس‌های خانوادگی، سفر خانوادگی یا دانشجویی با وضع نامناسب و سپس برداشته شدن و انتشار آن در صفحات دیگر ذکر کرد و درباره محور سوم هم گفت: این بخش در قالب قبح شکنی فعالیت می کند به این صورت که بستر اصلی آن جوک و سرگرمی و ابتدای آن با لطیفه درباره احترام به نزدیکان آغاز می شود.

او گفت: با جا افتادن این مفهوم به تدریج جوک در همه سطوح وارد می شود و به روایات و ائمه و دین می رسد.

او گفت: جریانی که ذیل این موضوع قرار دارد، نق زدن در همه مسائل و به تمسخر گرفتن هر موفقیتی است که در جامعه به وجود می آید از این رو کاربر به جای احساس نشاط در ورود به فضای مجازی با خودباختگی روبرو می شود علاوه بر این که این فضا مورد سوء‌استفاده شبکه های ضد انقلاب هم واقع می شود و آنها از این ابزار برای توزیع انبوه شایعات استفاده می کنند.

علیزاده با هشدار به اداره کنندگان صفحات در شبکه های اجتماعی گفت: ما به لحاظ اشراف اطلاعاتی همه شبکه های اجتماعی را تحت اشراف داریم و کسانی که فکر می کنند این فضا برای آنان امن است، از فعالیت های خود دست بردارند.

او با بیان این که ما از آنها می خواهیم که فضا را پاک و به دور از معصیت نگاه دارند گفت: ما با اشخاص ذیربط در شبکه های اجتماعی دیگر هم به شکل ناصحانه تماس خواهیم گرفت.

هم‌چنین عضو شورای عالی فضای مجازی نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری بر فعالیت ایجابی در حوزه فضای مجازی و استفاده از فرصت‌ها تاکید کرد.

علیرضا شاه‌میرزایی، با اشاره به توسعه فراوان خدمات در بستر فضای مجازی گفت: در این فضا هم آسیب و هم فرصت وجود دارد.

او با بیان این‌که «خیلی از کشورها برای اشتغال‌زایی و آموزش از این فضا استفاده می‌کنند» گفت: ما از فرصت‌ها استفاده نکردیم در حالی عقبه و ظرفیت فرهنگی داریم.

او گوشی‌های تلفن همراه امروزی را حاوی اطلاعات، شماره تلفن ها، تصاویر و یادداشت‌های روزانه بسیاری از افراد دانست و گفت: نرم‌افزارهای ارتباطی کاربران را تشویق می‌کنند که با گوشی‌های خود وارد شبکه مجازی شوند.

او گفت: در حالی که برای مثال اگر هزینه کل شبکه مخابراتی شامل خطوط ارتباطی، کابل ها و علم های تلفن همراه کشور را جمع کنیم شاید 5 تا 6 میلیارد دلار بشود ولی سال گذشته یکی از برنامه های کاربردی تلفن همراه به قیمتی معادل 19 میلیارد دلار به فروش رفت.

این عضو شورای عالی مجازی این امر را نشان دهنده اهمیت اطلاعاتی دانست که جا به جا می شود ذکر کرد و گفت: ما از نظر فنی کمبودی در دانشگاه‌ها نداریم ولی نوعی کم باوری درباره توان داخلی بیشتر در بین مدیران کشور دیده می شود.

او گفت: مدیران باید فضای لازم برای ورود تولیدات داخلی را فراهم کنند.

شاه میرزایی مسئله اصلی در فضای مجازی را ایجابی دانست و گفت: خیلی از شبکه ها کارکرد آموزشی و شغل یابی دارند ولی ما نداریم البته کارهای خوبی از جمله در شبکه دانش آموزی و حوزه سلامت انجام شده است.

او در ادامه با بیان این‌که «ما در جامعه‌ای هستیم که خیلی از پدیده‌ها به صورت دوگانه اتفاق افتاده است» گفت: در کشورهای غربی نوجوان در جامعه آموزش‌های لازم را می‌بیند ولی در کشور ما استاندارد فضای بیرونی و فضای مجازی یکسان نیستند و ما اینترنت نوجوان نداریم.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =