اختصاص دادن تنها یک روز به نام هوای پاک نمی‌تواند موجب شود هوای تهران یا کلانشهرهای آلوده پاک شوند، اگر چه نامیدن یک روز باعث می‌شود رسانه ها به موضوع هوای پاک جلب شوند و در باره آن مطالبی چاپ شود.

انتظار ما از مسئولان دولتی به خصوص مدیران شهری این است که سیاست‌هایشان را در مسیری هدایت کنند که ما شهر پاکی داشته باشیم. در دنیای امروز داشتن هوای پاک، کار سختی نیست، زیرا شهرهای بزرگی مانند لندن و پاریس که زمانی واقعا آلوده بودند اکنون به معنای واقعی پاک هستند و کارهایی که در این شهرها انجام شده است کارهای بسیار بزرگ یا توان فرسایی نیست. اینها بخشی از سرمقاله روزنامه آفتاب یزد است که روز شه شنبه 30 دی ماه منتشر شده است

لازم است در اینجا به بیان طنزی معروف متوسل شوم. می گویند پسر یکی از شیوخ ثروتمند عرب که در یک دانشگاه آلمانی تحصیل می‌کرد، به پدرش نامه‌ای می نویسد بدین مضمون که پدر از اینکه استادم هر روز صبح با قطار به دانشگاه می‌آید و من با مرسدس بنز، احساس شرم و خجالت میکنم. زمانی که نامه به دست پدر می رسد، پدر جواب نامه فرزندش را با یک چک یک میلیون دلاری پاسخ می‌دهد و می‌نویسد: پسرم برو برای خودت یک قطار بخر! اشاره به این طنز نشان دهنده تفاوت فرهنگ غرب و شرق است. در فرهنگ امروزی شرق ما تمدن را استفاده از وسائل نقلیه شخصی می‌دانیم. در حالی که در تمدن پیشرفته غربی کاملا این طرز تفکر عوض شده و برای یک استاد دانشگاه و حتی رئیس یک کمپانی بزرگ افتخار این نیست که با ماشین آخرین مدل به سر کار بروند، بلکه افتخار آنان سوار شدن بر دوچرخه برای رفتن سر کار است. من سال ها در آلمان اقامت داشتم و در تمام مدت حضورم با یک دوچرخه رفت و آمد میکردم. ولی در کشور ما متاسفانه چنین فرهنگی وجود ندارد و این فرهنگ هم بر خلاف آنکه گفته می‌شود مردم مقصر اصلی هستند، کاملا غلط است. مردم همان کاری را می‌کنند که دولتمردان انجام می‌دهند. اینکه مردم ببینند رئیس جمهور کشورمان سوار بر مترو یا اتوبوس شرکت واحد شده هر چند مداوم نباشد بی تاثیر نخواهد بود.

از سوی دیگر، مشکل اصلی ما این است که سیاست‌های کلان عمرانی کشورمان متاسفانه در جهت گسترش استفاده از وسیله نقلیه شخصی است. برای نمونه به فعالیت‌های عمرانی شهرداری تهران اشاره می کنم.

بخش عمده بودجه شهرداری از راه غلط فروش تراکم تامین می شود. یعنی آسمان شهر در قبال پروژه‌های بسیار گران قیمت فروخته می‌شود و حالا این پروژه‌ها از دو جهت بر آلودگی هوای شهری مثل تهران دامن می زنند؛ اولا از با فروش تراکم بار سنگینی بر دوش شهر تحمیل و جمعیت بیشتر از ظرفیت را به شهر وارد می کند. دوما بسترهایی ساخته می‌شوند که استفاده از وسیله نقلیه شخصی را تشویق می‌کنند. مثلا شهرداری در ساخت پل صدر حدود 5 هزار میلیارد تومان بودجه صرف کرد، در صورتی که بر اساس گفته معاون شهرداری، برای ساخت هر کیلومتر مترو 70 میلیارد تومان پول هزینه می شود. حال سوال این است هدف از ساخت چنین پلی چه بود؟ در حالی که به جای آن می شد 71 کیلومتر مسیر مترو ساخت. با این اوصاف ساختن چند کیلومتر اتوبان به نفع مردم بود یا 71 کیلومتر مترو؟
البته متاسفانه این تنها پروژه‌ای نیست که به جای خدمت به مردم در واقع به ضرر آنها ساخته شده است مثل برج میلاد: من هیچ ضرورتی برای ساخت این برج در شهر تهران با هزینه‌ای بالغ بر 500 میلیون دلار پیدا نمی‌کنم. با این پول طبق صحبت معاون شهردار، می شد 25 کیلومتر مترو ساخت. ساخت تونل توحید حدود 1 میلیارد دلار هزینه در بر‌داشته است و می‌شد به جای آن 50 کیلومتر مترو ساخته شود، تونل رسالت و نیایش نیز همین گونه.

خلاصه به جای برج میلاد، اتوبان صدر، تونل توحید، رسالت و نیایش ما می توانستیم صاحب حدود 166 کیلومتر مترو شویم. در حالی که با وجود ساخت این همه اتوبان و تونل مشکل ترافیک تهران نه تنها حل نمی‌شود که به نوعی همان طور که گفتم مردم به استفاده بیشتر از وسیله نقلیه شخصی تشویق می‌شوند و این یعنی آلودگی بیشتر هوا.

حال سوال اصلی اینجاست که چرا شهرداری به جای گسترش کیفیت و کمیت وسائل حمل و نقل عمومی اقدام به ساخت تونل های بیشتر و دو طبقه کردن سایر اتوبان ها و بزرگراها می کند؟ همان طور که خود شخص شهردار بعد از افتتاح پل صدر اعلام کرد قرار است اتوبان همت و بعثت هم دو طبقه شوند! حتی اخیرا گفته شده که قرار است که یک زیر گذر زیر بازار تهران احداث کنند یا اینکه پیش بینی کرده اند جمعیت تهران قرار است 22 میلیون نفر شود! متاسفانه مطالبی که اخیرا از قول شهردار عنوان می‌شود، مطالب بسیار نگران کننده‌ای هستند. کسی که سمت مدیریت شهر بر دوش اوست و طی سال‌ها با فروش تراکم بار سنگینی را به شهر تحمیل کرده حق ندارد پول مردم را صرف پروژه‌هایی کن که نفع آن به جیب پیمانکاران می رود و ضرر آن شامل حال همه مردمی می شود که هر روز دارند سم تنفس می کنند. شهرداری یک نهاد عمومی است و وظیفه دارد قبل از هر اقدامی درآمدهای شهر را که عمدتا از طریق فروش تراکم تامین می‌شوند صرف خدمات عمومی به خصوص مترو و اتوبوسرانی بکند.

هر چند دور از انصاف است که بابت اقداماتی که تاکنون برای احداث و گسترش خطوط مترو شده قدردانی نشود. ولی ناگفته نماند که این اقدامات ذره‌ای است از هزینه هایی که شهرداری برای ساخت پروژه‌های غیر ضروری و تا حدودی زیانبار برای شهر و مردم صرف می‌کند. من معتقدم تمام اقدامات و ساخت و ساز‌های عمرانی که اکنون در گوشه و کنار شهر در حال انجام است مثل تونل سازی، پل سازی و ..... متوقف و تنها هزینه ها صرف بهبود حمل و نقل عمومی شود. وقتی حمل و نقل در تهران و سایر کلانشهرهای آلوده مدرن و کارا شد، آن زمان و در صورت ضرورت می‌توان برای ساخت اتوبان، تونل، زیر گذر، پل و .... اقدام کرد. در غیر این صورت همه این هزینه‌های بیهوده به آلودگی هوا دامن خواهد زد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396332

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    84 14
    تونل توحید 1 میلیارد دلار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • يک شهرداري چي IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
      5 27
      چرا ما ايرانيها به خودمون حق ميديم توي همه چيز نظر بديم و البته اون هم بدون اطلاعات صحيح؟ جناب آخاني عزيز کل پروژه صدر نيايش 1200 ميليارد تومان هزينه داشت که چک آن براي قرارگاه خاتم به عنوان مجري پروژه شهريور 93 نقد شد. يعني چند ماه پس از افتتاح و استفاده از پل و طبقه دوم بزرگراه صدر دوستان من براي اين اظهار نظرها يه روزي بايد جواب بديم. حواسمون هست؟
    • بی نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
      6 6
      حرفاش خیلی قابل قبول نیست تونل با همه ایمنی که داره در صورت بروز وقایعی مثل سیل و زلزله چندان قابل اطمینان نیستند
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    79 24
    بنظر من مملكت در همه ابعاد بايد رشد كند و تكيه بر يك جنبه به بيراهه رفتن است. شهرهاي بزرگي مثل تهران به مترو، اتوبوس تندرو، پليك طبقه، پل دو طبقه و ... نياز است.
    • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
      5 0
      فقط مترو بخش اعظمی شهر تهران از مترو محرومه.
    • بی نام KR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
      8 0
      به تبديل جنگلها به برج چطور؟
    • پویا US ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
      3 0
      مملکت وقتی میتونه در همه ابعاد رشد کنه که مشکل اساسی آب و محیط زیست رو نداشته باشه بعضی موقعا باید انتخاب کرد هوای الوده و استفاده از ماشین شخصی و کندن درختان و نباریدن برف و باران یا ساخت مترو استفاده مردم از دوچرخه و اتوبوس و در نتیجه داشتن هوای سالم ...محیط زیست ایران داره از بین نیره با خودخواهی ما مردم ایران
  • مهندس عمران A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    142 3
    کاملا موافقم . ضمنا در مورد سفرهای بین شهری هم همین مسئله صدق میکند . متاسفانه در حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری مناسب انجام نمیگیرد . در حالیکه سفر با قطار بهترین و ایمن ترین نوع مسافرت است . مثلا 40 سال پیش تبریز روزانه دو قطار داشت الان هم دو قطار را دارد با این تفاوت که همان قطارها خیلی کهنه و قدیمی شده اند و خط آهن تک خطه و قدیمی میباشد و زمان سفر گاه به 16 ساعت میرسد
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    86 0
    وقتی با همین میزان استفاده مردم از مترو هیچ حای خالی در آن وجود ندارد نباید انتظار استفاده بیشتر داشت. در آلمان در کلیه ی پیاده رو ها و خیابان ها مسیر دوچرخه وجود دارد، پارکینگ برای دوچرخه وجود دارد، ولی اینجا حتی بسیاری از خیابان ها پیاده روی مناسب هم ندارد چه برسد به دوچرخه رو در آلمان تاخیر اتوبوس و مترو حتی در حد ثانیه هم توجیه ندارد. در شهرهای با جمعین یک میلیونی بیش از 20 خط مترو وجود دارد. ولی اینجا چی؟
    • آبتین A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
      9 0
      ضمن این که دوچرخه سواری و قرض گرفتن دوچرخه های شهری برای بانوان ممنوع است
  • حسين IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    69 7
    به نظر ميرسد دوستان در شهرداري تهران بيشتر دنبال ماجراجويي و كنجكاوي هاي مهندسي هستند تا به فكر مردم... يك روز اتوبان دو طبقه... يك روز تونل... البته فكر نكنم اجراي اين پروژه ها بخاطر نامعلوم بودن هزينه ساختشان باشد و الا من هم به عنوان يك شهروند معمولي ميدانم هر كيلومتر مترو چقد تمام ميشود... اما مضنه ي اتوبان دو طبقه را قبل از ساخت آن نداشتم...
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    9 47
    بهتر است برای برنامه ریزی های کلان شهری و کشوری یک مطلب از طرف یک نفر چاپ نشه چون اینجور مسائل با نظر یکی دو نفر جمع بندی نمی شود و فقط بازی با افکار عمومی است تو ژاپن مونوریل هست پس باید به جای مونو ریل چندصد کیلومتر مترو ساخته می شد چون آنها هم مشکل ترافیک دارند.
    • بی نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      1 0
      دوست عزیز در ژاپن معظلی به نام ترافیک وجود نداره و علیرغم اینکه اکثر مردم اتومبیل های لوکس دارن اما همگی از مترو استفاده می کنند.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    48 0
    مطلب خوبی بود. حالا خدا رو شکر از مونو ریل دررفتیم.
    • مهدی A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
      6 0
      خوبه شما درفتید ولی ما قمی ها چ گناهی کردیم ک با این جمعیت و وضعیت خیابونا و نداشتن مترو باید کلی از بودجمون صرف ساخت منوریل بشه
  • حميد IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    39 2
    يعني تونل نيايش نابودمون كرد
  • بی نام ES ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    11 56
    چه حرفیه میرنی اقا یعنی چون الودگی هوا هست نبابید مشکل ترافیک حل بشه؟...
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    60 1
    یا با هزینه هائی که در مسکن مهر ؛ پل صدر ؛ تونل توحید و ..... صرف شد ، نمی شد تمام روستاهای کشور را آباد کرد تا هم از بیکاری ؛ مهجرت روستائیان به شهرها ؛ نابودی کشاورزی ؛ و ....... پیشگیری کرد و هم سرزمینی آباد داشت ؟
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    67 3
    اصفهان هم همینطوره.... به جای مترو و اتوبوس، خرج ساخت خانه مشروطیت و خانه بیداری اسلامی و... میکنند
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    11 72
    دغدغه هواي پاک و متروسازي خيلي خوبه اما وقتي جوري صحبت مي کنين که انگاري شهر نبايد پل و تونل داشته باشه تاثير گذاري حرفتون از بين مي ره
  • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    3 41
    با همه موافقم جز تونل نیایش
  • بی نام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    8 0
    دقت بفرمایید که پل صدر توی چشمه، بالا قرار میگیره و خیلی چیزای دیگه که توی روشنایی دیده میشه ول مترو 70 کیلومتر نه 1000 کیلومتر 50 متر زیر زمین توی تاریکی مطلق کی میبینه
  • بی نام EU ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    10 0
    محل کارم چیذر بود ومنزل ستارخان . هرروز بعداز ظهر تو ترافیک صدر اعصابم بهم میریخت . منتقل شدم وراحت شدم . اخیرا کاری داشتم قیطریه . برگشتنی مسیر صدر نیایش را انتخاب کردم . حدود 2ساعت طول کشید از قیطریه تاتونل . قدیما فوقش نیم ساعت معطل میشدیم ؟؟؟؟؟؟؟؟ به هرکسی که پل را طراحی کرده بود .برنامه ریز .سازنده .مهندس .کارگر .ارماتوربند. بتن ریز .و............بدوبیراه گفتم .حالاهم نزدیک ما پل ستارخان را دارند خرابکاری میکنن .اینا فقط برا پول گرفتنه . پل مشکلی نداره. وقتی خروجی پل بسته میشه 10باند هم که باشه چه فرقی میکنه ؟ تونل توحید هم همینطور . فقط ترافیک رفته زیر زمین .نفست هم بند میاد . مشکل خروجیه .
  • رضا IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    8 0
    سیاست شهرداری تهران فقط ازدیاد تقاضای سفر با اتوموبیل شخصی است حتی برای رسیدن به مترو هم در بسیاری از جاها نیاز به تاکسی و یا وسیله شخصی است. کدام یک از ایستگاه مترو وسط ترمینال های اتوبوس شرق، غرب و جنوب در میآید؟ هیچکدام . کدام ایستگاه مترو به فرودگاه ها میرسد ؟ هیچکدام کدام ایستگاه مترو از درون یک مرکز خرید در میآید ؟ هیچکدام، کدام ایستگاه مترو از وسط یا کنار دانشگاه در میآید؟ هیچکدام، کدام ایستگاه مترو با ایستگاه راه آهن تلاقی میکند ؟ هیچکدام . ایستگاه های موجود مترو نزدیک به برخی مکان های پر تردد بدلیل عدم تطابق فقط ایجاد شلوغی بیشتری میکنند یعنی ایستگاه های پرت و ودرهم؟ به معنی دیگر ما بلدیم کلنگ بزنیم ولی فکر نکنیم. نمونه بارز آن پل و متروی صدر که فقط پز شاهکار مهندسی میدهند .
  • بی نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    3 0
    به نظر سرمایه گذاری در بخش مترو بهتره و در کوتاه مدت نتیجه اش مشخص میشه.البته با پل هم مخالف نیستم ولی مترو باید در الویت قرار بگیره.
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    6 0
    چه عجب یکی پیدا شد حرف دل ما رو بزنه. به خدا ترافیک اعصاب نذاشته برای مردم. بسیاری از نقاط شهر به مترو دسترسی ندارن. حتی خطوط پیش بینی شده مترو که مربوط به 40 سال پیش هستش تناسبی با واقعیت های حال حاضر تهران ندارن. بزرگراه ها ظرفیت ندارن. حالا بیاید دو طبقه کنید یا تونل بزنید. دردی رو دوا نمی کنه. یعنی واقعا مدیریت شهری درک نمی کنه که متروی شرقی غربی در شمال تهران یه نیاز اجباریه؟ یعنی چششون رو بر ترافیک بزرگراه های همت حکیم و نیایش و... بستن؟
  • محسن RO ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    1 0
    حرف حق جواب نداره...
  • سعید IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 2
    نگاه تک بعدی و از یک زاویه فقط نگاه کردن برخی ها جای تعجب دارد قبل از هر چیزی باید زیر ساخت آن فراهم شود. مثلا الان موتوری ها یک گرفتاری شدند چون فرهنگ استفاده و بستر مناسب آن فراهم نیست. فردا دوچرخه هم شبیه آن کلی کشته خواهد داد اگر فقط کلی به موضوع نگاه کنیم. جامعه وقتی پیشرفت میکند که نگاه کلی و حساب شده داشته باشیم. هر کسی هم نظر شخصی خودش نباید در قالب یک بحث کارشناسی اعلام کنه
  • امینی IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    در همه شهرها بویژه کلان شهرها دولت باید راهبردهای همسو وهماهنگ با راهبردهای توسعه اجتماعی اقتصادی کشور مشخص کند تا شوراها وشهرداریها به این شکل عمل نکنند وکشور به سمت نادرست سوق ندهند.
  • كارن RO ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    1 8
    مقاله خوبي بود تشكر ار نويسنده محترم، ولي در مورد هزينه كرد يك ميليارد دلار در مورد تونل توحيد بسيار مبالغه اميز بود، شما ميدانيد يك ميليارد دلار چقدر پول هست، همينطوري كله پتره اي يك چيزي ننويسيد كه ارزش كل اين تحقيق زيبا از بين نرود
    • آخانی IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
      0 0
      در مورد هزینه ساخت تونل توحید اختلاف نظر زیاد است. شهرداری رقم 300 میلیارد تومان را اعلام کرده است ولی اعضای شورای شهر تا 700 میلیارد تومان گفته اند و بعضی منابع حتی تا 1300 و 1500 میلیارد تومان یعنی 1.5 میلیارد دلار با توجه به قیمت دلار در زمان تکمیل متغیر است. در مورد هزینه ساخت مترو هم اختلاف بسیار است.بعضی برآورد 70 میلیارد تومانی ساخت یک کیلومتر مترو گفته معاون شهردار را غیر منطقی می دانند و ارقام بسیار پایین تر را ذکر می کنند. امکان ارائه لینک در کمنت وجود ندارد.
  • بی نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    1 0
    با اين آلودگي وحشتناك دوچرخه سواري و پياده روي يعني تنفس بيشتر هواي آلوده ، من فكر مي كنم رفع آلودگي هوا از نظر مسئولان اصلاً اهميتي نداره وگرنه كافي است قيمت بنزين رو دو يا سه برابر كرد اما در عوض با نوسازي ناوگان اتوبوس راني و رايگان كردن استفاده از آن و بعد فراهم كردن شرايط استفاده از دوچرخه و موتور سيكلت برقي بطور ضربتي با آلودگي مقابله كرد . با رقم هاي عجيب و غريبي كه در مقاله بالا نوشته شده هيچ كدام از اين كارها نشدني نيست ولي چون منافع افراد و بخش هاي خاص رو تامين نمي كنه بعيده مورد توجه قرار بگيره
  • بی نام A1 ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 2
    متاسفانه هم این مطلب ضعیف و یک طرفه است و هم بعضی کامنت ها که فقط بوی خصومت و لجبازی میده. من که سالی یکی دو بار میام تهران و برمیگردم شهر خودم انگار بهتر می تونم تشخیص بدم چقدر به تهران میرسن. هرچیزی جایی داره. اگه تهران بخواد یه شهر بین المللی باشه باید هم مترو داشته باشه هم اتوبان دوطبقه، هم بی آرتی و هم تاکسی و هم جایی که مفید باشه، منوریل.
  • رضا IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 0
    اقا یا خانم اصفهان :خانه مشروطیت از قبل بوده و خانه اقا نورالله اصفهانی بوده و فقط بازسازی شده تا موزه ای برای مشروطیت خواهی اهالی اصفهان وقانون مداری باشد .ضمنا کاملا درست است که اصفهان نبز به مترو و .... نیاز مبرم دارد اما اگر آسیب به بناهای تاریخی که جزیی از هویت این شهر و تمدن کشور ما بزند نظیر اسیب به پایه های سی و سه پل ،آنوقت به چه بهایی؟؟؟
  • بی نام US ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 1
    چه بامزه پس پل و تونل و برج میلاد و اتوبانو همه بدن
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 4
    مترو, مترو , مترو. یعنی کل سیستم تحلیل شما همین مترو بود؟ اینطوری بشینید بقیه چیزا رو هم حساب کنید به مترو اضافه کنید, میشه مردم تو یه روز یه لیوان کمتر آب بخورن میتونیم 200 متر مترو داشته باشیم فلان کنیم 10 متر دیگه اضافه میشه. تهران اگر قرار بود بدون این تونلها و پلها باشه الان به مراتب آلوده تر و کثیف تر بود, شهر پیشرفته باید از همه جهت رشد کنه, لطفا مقاله های درست تحلیلی بذارید, ضمنا مردم با دیدن رئیس جمهور سوار دوچرخه تغییری نمیکنند همین الانش مترو داره خارج از ظرفیت سوار میکنه پس نیازی به ترغیب مردم نیست باید امکانات افزوده بشه
  • بی نام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    1 0
    تا بوده همین بوده. اصل بر سود دانه درشت ها و پیمانکاران است ولو به قیمت جان مردم...
  • بی نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 0
    البته دودش به چشم خود همان پیمان کار هم می رود اگر بخواهد در این شهر و کشور زندگی کند.
  • بی نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    1 0
    پل و مترو که چیزی نیست : دادن یارانه نقدی بهتر بود یا دادن شغل به جوانان
  • فرشاد IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    1 0
    دوست عزیز حرفتون قبول , فقط یک نکته رو دوستان توجه داشته باشند, اولاً تهران شهری کوهپایه ایه , بنابراین تو خیلی جاها شما اگه با دوچرخه یک مسیر رو بری در زمان برگشت به دلیل شیب زیاد مشکل می خوری, ثانیاً بطور کلی تردد جهت امور کاری تو شهر زیاده و دلیل عمده اش هم عمدتاً عدم داشتن زیرساختهای مناسب جهت انجام دولت الکترونیک هست. تو این مملکت هنوز امضای الکترونیک جا نیفتاده و برای کوچکترین امور اسنادی و بانکی باید شخصاً به بانک یا اداره مورد نظر مراجعه کنی. مورد دیگه شما نگاه کن طرف زندگیش شرق تهرانه محل کارش غرب تهران و ا بالعکس. هیچگونه برنامه ریزی جهت اسکان سازمان یافته کارمندان دولت و ادارات وجود نداره تا حداقل درصدی از تردد کنندگان رو از این طریق ساماندهی کنه
  • بی نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    1 11
    عددی که برای ساخت پل گفته شده خیلی پرته. هزینه ساخت پل با تونل هم جمع شه انقدر نمیشه. کاشکه در هر اظهار نظر اول به اندازه کافی مطالعه میشد
  • بی نام A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    0 0
    کمترین اطلاع از روند ترافیک در شهر تهران گواه بر ضرورت محور های شرقی به غربی سزیع میباشد بنحویکه مخل نواحی مرکزی آن نشود . تونل توحید یکی از راه حل ها بوده باید بازهم یفکر بود غرب تهران بسرعت در حال رشد است
  • پيمان A1 ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    0 2
    من از پل صدر راضى هستم و يك سوال از كسانى دارم كه هميشه مخالفن،چرا هميشه بايد همه چيز ان جورى باشد كه شما مى خواهيد؟؟
    • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
      0 0
      نباید ان طور باشد که ما می خواهیم باید به گونه ای باشد که کارشناسان خبره می گویندساختن اتوبان نوعی تشویق مردم به استفاده از اتومبیل شخصی است گسترش وسایل حمل ونقل عمومی مردم را تشویق به استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی می کند.که منجر به کاهش الودگی هوا وکمک به محیط زیست است
  • مهيار CN ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    به عنوان كسى كه در حال حاضر در حال تحصيل در مقطع كارشناسى ارشد سيستم هاى حمل و نقل در آلمان هستم كاملن با اين متن موافقم به جاى تونل صدر طبق برآوردهاى من حدود ٤٥ كيلومتر مترو ميتوانست ساخته ميشد ولى طبق برآورد ايشان ٧١ كيلومتر ،البته مبالغ هزينه ساخت هر كيلومتر مترو در محاسبات با توجه به تكنولوژى ساخت مى تواند متفاوت باشد ولى پروژه صدر طبق نظر كارشناسان بالغ بر ٣٠٠٠ مليارد تومان هزينه در بر داشته كه متاسفانه همين مقدار هم خوشبينانه برآورد شده ولى شهردارى و سازندگان پروژه رقم هاى كمترى را ارائه داده اند كه اهميتى ندارد چون حتى ١٠ كيلومتر مترو هم براى آينده و حال تهران بهتر از ساخت اتوبان و پل و تونل است با اين نگاه دولت و شهردارى به بحث حمل و نقل شهرى تهران به جهنمى از دود و ماشين بدل شده
  • بهلول A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    2 0
    فقط مي دانم كه رويكرد مديريت شهري تهران در سالهاي گذشته بسيار اشتباه بوده است ازبين بردن پياده روها يا كوچك كردن انها تعريض خيابانها به هر قيمتي ايجاد تسهيلات براي عبور سواره به جاي تسهيلات براي عابرين يا دوچرخه سوارها . عدم توسعه مترو و ساخت و ساز وحشتناك در همه جاي تهران حتي كوهها و باغها براي كسب در امد و تسهيل ورود مهاجرين به تهران
  • ناشناس11 IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    1 0
    در مورد تراکم فروشی که موجب افزایش جمعیت و کم بود زیرساخت ها خواهد شد حرف ایشان تقریبا صحیح است. تراکم فروشی باعث از بین رفتن محیط زیست و از بین رفتن باغات و خانه های ویلایی و مشجر تهران شد.در مورد د ساخت برج میلادواقعا معلوم نیست در چه اولویتی بوده در حالیکه تهران اولویتهای مهمتری مانند تامین آب شرب ،تکمیل و راه اندازی فاضلاب شهری ، بافت فرسوده شهر،تعریض خیابانهای قدیمی و پردرد تهران، مشکلات فرهنگی و آپارتمان نشینی که مثل خوره از درون دارد تهران را می خورد آن وقت شهرداری می آید پارک آب و آتش و دریاچه و یکسری کارهای فانتزی و پرخرچ که منفعتش نهایتا برای بخش محدودی از مردم شهر است انجام می هد خوبست در یکی از این مناظره ها به این مسئله پرداخته شود .و از همه مهمتر مسئله مهاجرت و حاشیه نشینی