رییس سازمان محیط زیست گفت: تحریم های غیرقانونی و ناعادلانه لطمه زیادی به محیط زیست ایران و جهان زده است. به علت وجود این تحریم ها طی سال های گذشته، کشور نتوانست به فناوری لازم در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا دست یابد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ معصومه ابتکار درمراسم امضای برنامه عمل مشترک محیط زیستی دو سالانه ایران و ایتالیا گفت: در سفری که به ایتالیا داشتم با وزیر محیط زیست این کشور یک تفاهمنامه کلی امضا کردیم و در زمینه های مشترک مانند همکاری در تغییرات آب و هوایی، تبادل اطلاعات، دانش فنی و کلیات همکاری را در کشور امضا کردیم.

او ادامه داد: ما مسایل محیط زیست را با رویکرد جهانی می بینیم و فکر می کنیم کشورهای دنیا باید با هم همکاری کنند تا از مخاطراتی که در حال حاضر زمین یا زندگی بشر را مورد تهدید قرار داده است جلوگیری کنیم. ایران با ایتالیا مشترکات زیادی در حوزه محیط زیست به دلیل همجواری دو کشور با دریا و مشکلات دریایی و سواحل داریم که ازاهمیت زیادی برخوردار است و تهدیدات جدی هم در این مورد داریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درکشور ما خشکسالی های پی در پی و آثار تغییرات آب و هوا تالاب ها و کشاورزی ما را تحت تاثیر قرار داده است. همینطور کشور ما از پدیده طوفان های گرد و غبار متاثر است که مساله منطقه ای است که ناشی از افزایش دما و کاهش بارندگی در منطقه غرب آسیا بوده است.

ابتکار گفت: موضوع تنوع زیستی نیز برای هر دو کشور اهمیت دارد و خوشحالم که آقای وزیر از موزه تنوع زیستی و پروژه یوزپلنگ آسیایی دیدار کردند.

او ادامه داد: همکاری بین دو کشور در زمینه پایش و ارزیابی دقیق تر محیط زیست از طریق مرکز علوم و تحقیقات ملی ایتالیا و مرکز تحقیقاتی که در ایران داریم و مرکز تحقیقاتی اکو مساله مهمی است که تفاهمنامه آن فردا به امضا می رسد.

ابتکار گفت: امیدواریم بتوانیم هرچه سریع تر با تشکیل کارگروه های اجرایی و نشست های تخصصی مفاد تفاهم نامه همکاری محیط زیستی ایران و ایتالیا اجرایی و گام های موثری برای بهبود وضعیت محیط زیستی دو کشور و جهان برداشته شود.

لطمه تحریم ها بر محیط زیست ایران و جهان

ابتکار گفت: تحریم های غیرقانونی و غیرعادلانه لطمه زیادی به محیط زیست ایران و جهان زده است. به علت وجود این تحریم ها طی سال های گذشته، کشور نتوانست به فناوری لازم در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا دست یابد.

او با بیان اینکه پالایشگاه ها، نیروگاه ها و به طور کلی صنایع کشور با تاخیر به فناوری و استاندارد لازم دست یافتند، گفت:این تاخیر بخشی مربوط به شرایط تحریم های غیرعادلانه و بخشی نیز مربوط به اراده دولت بود.

معاون رییس جمهوری ادامه داد:اکنون موانع در دولت برطرف شده و دولت یازدهم برای اجرای استانداردهای محیط زیستی در زمینه کاهش آلودگی هوا،استانداردکردن سوخت، خودرو و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اراده خود را نشان داده است.

ابتکار گفت: با وجود این که تحریم ها هنوز رفع نشده اما با اراده ای که دولت به اجرا گذاشته در هشت کلان شهر که 30 تا 35 میلیون شهروند را در بر می گیرد، برنامه کاهش آلودگی هوا را با اولویت بهبود کیفیت سوخت به اجرا گذاشته است.

او ادامه داد:همچنین برنامه های محیط زیستی دیگری با هدف کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها اجرا شد که موجب بهبود کیفیت هوا در سال جاری نسبت به سال گذشته شد.

۴۴روز هوای بهتر نسبت به سال قبل 

به گفته وی، هوای تهران در سال 93 در مقایسه با سال 92 حدود 44 روز در شرایط بهتری بوده است که این مساله در شهرهایی مانند اصفهان ، تبریز و اراک نیز دیده می شود.

ابتکار ادامه داد:این نشان دهنده موفقیت دولت در کاهش آلودگی هوا با وجود تحریم ها بود البته تا رسیدن به هدف نهایی راه زیادی در پیش داریم که قطعا با برداشته شدن تحریم ها می توانیم گام های موثرتری در قالب همکاری های دوجانبه و چندجانبه داشته باشیم.

او ادامه داد: باید کشورها با همکاری هم مخاطرات محیط زیستی که زندگی ما را تهدید می کند ، کاهش دهند.

بر اساس این تفاهمنامه طرف ها به طور اصولی بر اجرای برنامه زیر عمل خواهند کرد:

۱.ظرفیت سازی و انجام فعالیت هایی با هدف تسهیل تبادل فناوری و حمایت های دیگر برای شناسایی و اجرای برنامه اقدامات ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بر اساس اهداف و اصول کنوانسیون تغییرات آب و هوا و پروتکل کیوتو که در اجلاس هشتم برای تسهیل اجرای نتایج مورد توافقnamas مورد اصلاحات قرار گرفت.

۲.شناسایی ابتکارهای ممکن در حوزه حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیست دریایی

طرف ها اقداماتی برای تامین منابع مالی برای اجرای این برنامه عمل و همچنین دسترسی به صندوق های بین المللی امضا شده از سوی دو کشور و تعهدات ایتالیا به عنوان عضو اتحادیه اروپا منطبق خواهد بود.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =