در پایان سال گذشته 53 هزار و 147 پرونده موجودی دادگستری های استان مرکزی بوده که به موجودی های جدید اضافه شده است .

رئیس کل دادگستری استان مرکزی در آستانه هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران در تشریح عملکرد این دستگاه با اعلام این خبر گفت : در استان مرکزی 212 شعبه به غیر از سرپرستی و اظهار نظر ها در دادگاه های استان فعال هستند که در کنار این شعب 137 حوزه شورای حل اختلاف و 170 موسسه داوری به طور مستقل به پرونده های وارده رسیدگی می کنند.
به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی حجت الاسلام قاسم عبداللهی آمار پرونده های وارده به دادگستری استان را در سال 95 در کل استان 231 هزار و 960 فقره اعلام کرد و افزود : از این تعداد 227 هزار و 96 پرونده مختومه شده است ، اما متاسفانه به دلیل کمبود قاضی و طولانی شدن رسیدگی به پرونده ها که هر ساله مانده پرونده به سال بعد را برای دستگاه قضا دارد امسال نیز 53 هزار و 147 پرونده به موجودی های جدید اضافه شده است .
وی نسبت پرونده های وارده و خروجی را در سال 95 در قیاس با سال 94 با افزایش نسبی عنوان کرد و گفت : در سال گذشته تعداد وارده ها 5 هزار و 995 فقره و مختومه شده ها 11 هزار و 542 پرونده افزایش داشته است .
عبداللهی از افزایش 10و24 صدم درصدی پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته خبر داد و افزود : 63 هزار و 236 پرونده به شوراهای حل اختلاف وارد شده که 62 و هزار و 182 فقره آن منتهی به رای شده و بیش از 27 درصد به صلح و سازش انجامیده که در قیاس با کشوری رقم متوسطی است .
افزایش 47درصدی کشف مشروبات الکلی
رئیس کل دادگستری استان مرکزی در بررسی آمارهای عملکردی استان برخی افزایش ها را نگران کننده دانست و گفت : افزایش 47 درصدی کشفیات مشروبات الکلی و 22 درصدی مواد مخدر در استان آمار بسیار بدی است که بررسی های کارشناسانه و جرم شناسی را می طلبد تا علل رویکرد جوانان و افراد به سوی این دو بزه مشخص شود .
عبداللهی متذکر شد : مشروبات الکلی مکشوفه در استان بیشتر داخلی هستند و کشف مشروبات خارجی 5 درصد کاهش داشته ، که این آمار نگران کننده است .
وی با بیان این که الان میزان واردات مواد بسیار بالا رفته و به رغم افزایش کشفیات ،پرونده های مواد مخدردر استان افزایش نداشته تصریح کرد : افزایش کشفیات در مواد مخدر و مشروبات الکلی حکایت از این دارد که با این همه سخت گیری روال تقاضا و ورود این مواد در جامعه بالا رفته است و افراد به میزان بالا اقدام به ورود مواد می نمایند؛ مثلا اگر در گذشته فرد با 30 یا 40 گرم مواد دستگیر می شد در سال گذشته حتی بالای 10 کیلو کشف مواد از یک فرد را هم داشته ایم که نشانگر تجری قاچاقچیان در ارتکاب این جرم دارد که یک آسیب جدی است .
در استان مرکزی 51 درصد زندانیان قاچاقچیان مواد مخدر هستند
51 درصد زندانیان استان مربوط به مواد مخدر است که هیچیک از آنان به جرم اعتیاد در زندان نیستند و جرم آنها قاچاق مواد مخدر است . رئیس کل دادگستری استان با اعلام این آمار گفت : مدتی است که بحث اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در مجلس برای تخفیف مجازات اعدام مطرح است و در صحن علنی روی آن بحث شده که مجازات اعدام را تقلیل دهند و اعدام تنها برای قاچاق مسلحانه یا کسانی که محکومیت اعدام از قبل داشته اند اعمال شود ، که این به نظر ما خطرناک است .
عبداللهی متذکر شد : تقلیل مجازات اعدام برای محکومین قاچاق مواد مخدر را نمی پسندیم و امیدواریم که مجلس با دید کلی به این موضوع نگاه کند .
حتی وجود یک زن آسیب دیده ظلم به موجودیت فرد است
بحث آماری زنان آسیب دیده ، بحث ما نیست . بحث این است که چرا زن آسیب دیده در اجتماع باید باشد ؟ عبداللهی وجود زنان آسیب دیده را ناشی از فقر اقتصادی و برخی فقر فرهنگی دانست و گفت : یکی از بحث هایی که معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان پیگیر است موضوع این گروه از جامعه است . زنانی که از فقر و وضعیت بد مالی گرفتار این آسیب می شوند یا آن دسته که مشکلات فرهنگی دارند .
رئیس کل دادگستری استان مرکزی ضمن تاکید بر لزوم بررسی های کارشناسانه این مشکل اجتماعی در استان تصریح کرد : متاسفانه متصدی خوبی در استان در بحث زنان آسیب دیده نداریم . بهزیستی خانه امن و مکان هایی دارد . علوم پزشکی تنها در زمینه پیشگیری ازامراضی که از طریق این زنان به جامعه تحمیل می شود اقدام می کند که این ها هیچکدام کمک خاصی در مورد این زنان نیست . مسئولان استان را باید نسبت به این درد اجتماع حساس کرد . این عارضه ناشی از کم کاری مسئولین است که در بحث اقتصادی خوب عمل نکرده اند .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =