مهر نوشت؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم رشد یک جامعه را در گرو رواج کتابخوانی دانست و گفت: در قم نیازمند کتابخانه‌های عمومی هستیم که همه اقشار مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

حجت الاسلام عطاء الله جباری، بر اهمیت کتاب خوانی در راستای پیشرفت و رشد و شکوفایی استعدادها تأکید کرد و اظهار داشت: جامعه اسلامی ما باید نسبت به اهمیت مطالعه و نقش آن در پیشبرد جامعه‌ای سالم و پویا آگاه شود که در این راستا رسانه‌ها و مطبوعات می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

آن طور که مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم گفته است: در استان قم از نظر کتاب و کتاب خوانی آمار دقیقی که قابل اعتماد باشد نمی‌توان ارائه کرد اما چیزی که مسلم است این است که مردم جامعه ما مردمی کتابخوان نیستند و نیاز است که در تدوین کتاب تلاش‌های بسیاری صورت گرفته و کتاب خوب به دست مردم برسد.

وی سرمایه‌گذاری گستره را لازمه توسعه و ترویج کتابخوانی برشمرد و تأکید کرد: به طور کلی مسائل فرهنگی در قم جایگاه ویژه و خاصی دارد، از نظر کتابخانه‌ها نیز استان قم در جایگاه خوبی قرار دارد، اما عموما این کتابخانه‌ها تخصصی و حوزوی هستند اما استان هنوز به کتابخانه‌های عمومی که همه اقشار مردم بتوانند از آن استفاده کنند بیش از این‌ها نیاز دارد.

به گفته جباری شعار هفته کتاب امسال «آینده روشن با خانواده کتابخوان»انتخاب شده بود و با توجه به جایگاه خانواده در تربیت و هدایت فرزندان و نقش بی بدیل آنها در سرنوشت فرزندان، کتابخانه عمومی با برپایی نشست‌های دورهمی با «خانواده های کتابخوان» در قالب کارگاه‌های مختلف آموزشی و مشاوره به دنبال رواج فرهنگ کتابخوانی در قالب خانواده است.

هزینه در مسائل فرهنگی سرمایه گذاری است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم اعتقاد دارد: رشد یک جامعه در گرو رواج کتابخوانی است، مطالعه و کتاب خوانی تأثیر مثبتی در تصمیم‌گیری‌های فردی و اجتماعی گذاشته و سبب می‌شود جامعه به سمت تعالی حرکت کند و هزینه در مسائل فرهنگی از جمله کتاب سرمایه گذاری است.

وی با ارائه آماری از کتابخانه‌های عمومی استان قم، افزود: در استان قم ۲۳ کتابخانه نهادی فعال است که از ابتدای سال ۹۶ تا نیمه آبان ماه امسال ۱۷۶ هزار و ۶ نفر در این کتابخانه ها عضویت داشته‌اند.

به گفته جباری ۴۴۰ هزار و ۹۶۰ منبع کتاب در ۲۳ کتابخانه استان ذخیره شده است و از ابتدای امسال تا نیمه آبان‌ماه ۱۹۴ هزار و ۵۵۴ کتاب به امانت داده شده است که رده موضوعی ادبیات و دین بیشترین آمار امانت را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم به فعالیت های این نهاد در هفته کتاب و کتاب خوانی هم اشاره کرد و گفت: این اداره کل با همکاری مرکز رشد و تعالی ایران (مرتا) چهارشنبه ۲۴ آبان کارگاه آموزشی تندخوانی و درک مطالب را با هدف درست خوانی و تمرکز و دقت در هنگام مطالعه به صورت رایگان برای عموم برگزار کرد و همچنین در این روز جرایم دیرکردی اعضا بخشیده شد و از مراجعه کنندگان به کتابخانه نیز به صورت رایگان ثبت نام به عمل آمد.

برگزاری ۳۶ نشست کتابخوان در قم

حجت الاسلام جباری از برگزاری نشست‌ها و دورهمی‌های کتاب هم خبر داد و افزود: در این هفته ۳۶ نشست کتابخوان مدرسه‌ای و کتابخوان و ۷ نشست نقد کتاب نیز با هدف معرفی نویسندگان و آثار آنان و همینطور شناخت سبک‌های ادبی در سطح استان قم برگزار شد و نشست‌های مطالعاتی و کارگاه‌های آموزشی ویژه گروه‌های سنی مختلف از دیگر برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی است.

به گفته وی در این هفته به همت کتابداران کتابخانه‌های عمومی و با همکاری آموزش و پرورش زنگ کتابخوانی در مدارس و مراکز پیش دبستانی‌ها و کتابخانه‌های عمومی نواخته شد که در آن شعرخوانی، قصه گویی، جمع خوانی و معرفی و خوانش کتاب‌ها انجام شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم از برگزاری همایش تجلیل از کتابداران نمونه هم خبر داد و افزود: همزمان با ۳۰ آبان همایش تجلیل از کتابداران نمونه و فعالان حوزه کتاب با حضور مسئولان کشور و استان برگزار می شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =