۰ نفر
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶

نتیجه و برآیند پنجمین دوره انتخابات شورای شهر شوش، ترکیبی جدید و متفاوت‌تر از گذشته است که در میان این ترکیب تنها یکی از اعضاء تکراری و آزمون پس داده، است. نسبت به دوره‌های گذشته، این ترکیب و چینش اعضای جدید شورا و مهم‌تر از آن عدم تکرار دور تسلسل و چرخه باطل به‌نوبه خود موفقیتی نسبی است؛ هرچند که تا رسیدن به وضعیت مطلوب و رضایت‌بخش فاصله‌ها بسیار است.

محمد خانه زر*نتیجه و برآیند پنجمین دوره انتخابات شورای شهر شوش، ترکیبی جدید و متفاوت‌تر از گذشته است که در میان این ترکیب تنها یکی از اعضاء تکراری و آزمون پس داده، است. نسبت به دوره‌های گذشته، این ترکیب و چینش اعضای جدید شورا و مهم‌تر از آن عدم تکرار دور تسلسل و چرخه باطل به‌نوبه خود موفقیتی نسبی است؛ هرچند که تا رسیدن به وضعیت مطلوب و رضایت‌بخش فاصله‌ها بسیار است.

ازآنجاکه شهرستان شوش با قابلیت‌ها و شاخصه‌های فراوان و ممتاز، سزاوار جایگاه و منزلتی بیش از این است، اما نگرش حداقلی به برخورداری از امکانات و فرصت‌ها و قانع بودن به این حداقل‌ها در بیشتر عرصه‌ها و زمینه‌ها همواره به‌عنوان چالشی جدی و مانعی ناخواسته در برابر توسعه و پیشرفت همه‌جانبه در این شهر و شهرستان بوده است. این ذهنیت قانع بودن به حداقل‌ها و پایین بودن سطح روحیه مطالبه گری قانونی در میان شهروندان، حتی بر سطوح و رده‌های مدیریتی در این شهرستان نیز تأثیر خود را بر جای گذاشته است. روحیه مطالبه گری قانونی که می‌تواند به‌عنوان موتور محرّکه پیشرفت و توسعه این شهر باشد، یا در حد مطالبات شخصی باقی مانده است و به‌صورت جدی برای منافع همگانی پیگیری نشده و یا به بیراهه رفته و در نهایت نتوانسته است تا خواسته‌ها و مطالبات به‌حق و قانونی مردم را برآورده کند.

شورای جدید شوش به‌عنوان تجلی خواست و اراده مردم، برای نقش‌آفرینی بیشتر و کارایی مؤثرتر ضرورت دارد تا با افزایش سطح انگیزه، ارتباط مستمر و تنگاتنگ با صاحب‌نظران، استفاده از تجارب مفید و ارزنده شوراهای دیگر شهرها، ارتباط با گروه‌های مردم‌نهاد (NGO)، نگاه علمی و کارشناسانه به قضایا و پرهیز از شتاب‌زدگی و سطحی‌نگری در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها، خلاء ها و کاستی‌های درونی این شورا را برطرف نمایند.

با همه این اوصاف شورای جدید در ابتدای کار با آزمونی دشوار و سرنوشت‌ساز مواجه است و نتیجه این آزمون، آینده و «نقشه راه» شوش را ترسیم خواهد کرد. شورای جدید اگر بتواند از این آزمون سخت سربلند بیرون بیاید، بی‌شک نتایج مثبت آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت برای همگان قابل درک و مشاهده خواهد بود. این آزمون دشوار برای ترکیب جدید شورای شهر، «انتخاب شهردار آینده» شوش است.

وجود یک شهردار توانمند و آگاه به تمامی مسائل و موضوعات شهری به همراه کادری مجرب و متخصص در حوزه‌های سازمانی، شهری، فرهنگی، عمرانی، خدماتی و مردم‌شناسی در کنار خود، یکی از مهم‌ترین ارکان در مدیریت شهری و توسعه و ارتقاء جایگاه شهر است.

برای شهر شوش که داعیه شهری جهانی شده با پیشینه تاریخی، باستانی و مذهبی و موقعیت ممتاز جغرافیایی را دارد، انتخاب فردی شایسته‌تر و توانمندتر به‌عنوان شهردار برای واگذاری امور و در واقع واگذاری «کلید شهر» به وی کار را برای شورای جدید بسیار سنگین و دشوار کرده است. این انتخاب سرنوشت‌ساز می‌تواند به‌عنوان شاقولی برای تنظیم دقیق مدیریت شهر و نیز معیار مناسبی برای نشان دادن میزان کارآمدی اعضای شورا در ابتدای شروع به کار خود باشد.

در انتخاب شهردار آینده آنچه برای اعضای شورا باید مورد توجه اساسی قرار گیرد اجماع و توافق نهایی آنها بر روی ویژگی‌هایی باشد که فرد معرفی‌شده برای مسئولیت شهرداری با داشتن و اتکا بر آن ویژگی‌ها بتواند در انجام وظایف خود علاوه بر جلب اعتماد عمومی و افزایش رضایتمندی‌ها، توسعه، پیشرفت و ارتقاء جایگاه شهر را در مسیر همواری قرار دهد.

در گزینش و انتخاب شهردار جدید آنچه برای اعضای شورا اهمیت فراوانی دارد، دخالت ندادن نگرش‌ها و مسائل شخصی، قومیتی و احساسی در این انتخاب است. اعضای شورا باید کاملاً مراقب باشند که در دام و تله گروه‌های نفوذ و فشار خارج از شورا گرفتار نشوند. شورای جدید با عبرت‌آموزی از سرنوشت دوره‌های گذشته و دوری از مسائل حاشیه‌ای و تنش‌زا، در فضایی توأم با آرامش و تعامل مثبت و سازنده، همه توان خود را صرف و معطوف به تحقق خیر و صلاح همگانی و منافع عامه نمایند و با ترسیم «نقشه راهی» زمینه و بستر مناسبی برای ایجاد جهشی مثبت و روبه‌جلو را برای این شهر فراهم نمایند.

پس از انتخاب شهردار، یکی دیگر از اولویت‌های برنامه‌های شورای جدید می‌بایست تشکیل «معاونت فرهنگی، اجتماعی شهرداری شوش» باشد، معاونتی که تشکیل آن تاکنون مغفول مانده است. تشکیل معاونت فرهنگی، اجتماعی به‌عنوان حلقه مفقوده و مغفول مانده شهرداری شوش علاوه بر استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در شهر، با همجوشی و ارتباط مستمر و هماهنگی با دیگر سازمان‌های متولی امور فرهنگی و اجتماعی مانند اداره آموزش‌وپرورش، اداره ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، راهنمایی و رانندگی و گروه‌های مردم‌نهاد می‌تواند زمینه ارتقاء رتبه و جایگاه شوش را در همه سطوح به‌ویژه در سطح استانی و کشوری فراهم بیاورد.

* پژوهشگر و روزنامه‌نگار

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 673527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =