ایرنا نوشت: همزمان با ادامه رویکرد مقام های آمریکایی علیه دولت ونزوئلا از جمله پیش بینی تبدیل این کشور به سوریه دوم، مسکو واشنگتن را از مداخله در امور داخلی و نزوئلا بر حذر داشت و نسبت به پیامدهای زیان بار این رویکردها هشدار داد و ابراز نگرانی کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: دامن زدن به مناقشه، تحریک ناآرامی ها و زد وخوردهای خیابانی مسیری بن بست است که جز تشدید هرج و مرج، خونریزی و افزایش شمار قربانیان پیامد دیگری ندارد.
بنا به اعلام روز شنبه وزارت خارجه روسیه به نقل از سخنان زاخارووا، تنها راه حل و فصل مسائل فراروی ونزوئلا، مذاکره بدون پیش شرط است. هر گونه اقدامات دولت و نیروهای سیاسی مخالف باید در چارچوب قانونی و مطابق قانون اساسی این کشور بدون مداخله خارجی مخرب انجام گیرد.

وی با تاکید بر موضع روسیه مبنی بر حمایت از حل و فصل سیاسی و مسالمت آمیز مسائل ونزوئلا، گفت: برای گفت وگو با طرف های مناقشه که علاقه مند تامین ثبات و پیشرفت ونزوئلا هستند، آمادگی داریم.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین با مطرح کردن مساله ونزوئلا در شورای امنیت سازمان ملل مخالفت و اظهار داشت: بر این باوریم که وضعیت این کشور هیچ خطری برای صلح و امنیت منطقه ندارد.

زاخارووا در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر نیکی هیلی نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل که هشدار داده بود، اوضاع ونزوئلا ممکن است مشابه سناریوی سوریه پیش برود، گفت: می دانیم که چه عواملی منجر به وضعیت ناگوار سوریه شده است و به همین دلیل، خواهان همکاری برای حل مساله و کاهش تنش ها در ونزوئلا هستیم تا اوضاع با مداخله خارجی مصنوعی متشنج تر نشود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین از رسانه ها خواست در پوشش خبری رویدادهای ونزوئلا دقت کرده و فقط حقایق را بیان کنند.
ونزوئلا در هفته های اخیر آبستن حوادث بسیاری بوده است. تورم بالا در این کشور فشار زیادی به مردم وارد کرده و مخالفان فعال تر شده اند تا معترضان بیشتری را به خیابان ها بکشانند.

تظاهرات ضد دولتی در ونزوئلا در روزهای گذشته گسترده تر و با کشته و زخمی شدن ده ها تن همراه شده است.
نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا، حزب ائتلاف مخالف دولت «میز وحدت دموکراتیک» را به راه اندازی جنگ اقتصادی با کمک قدرت های خارجی‌ برای بی‌ ثبات کردن کشور و بیرون راندن چاویسم از ریاست جمهوری متهم می کند و مخالفان هم با اشاره به تداوم بحران اقتصادی، عملکرد دولت را شکست خورده ارزیابی می کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که همچنان سیاست های مداخله جویانه این کشور را از دوره حکومت هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا ادامه می دهد، با انتقاد از دولت و بحران سیاسی – اقتصادی کنونی گفت که این وضعیت مایه ننگ جامعه بشری است و در دهه های اخیر بی سابقه بوده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 667585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =