۰ نفر
۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰
حذف نام خان ها از حرم حضرت معصومه(س)

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین نسبت به تغییر نام یکی از صحن های حضرت معصومه(س) و عنوان مدرسه ای در خیابان ارم شهر مقدس قم ابراز تاسف کرده است.

این عضو هيت علمي دانشگاه تهران در ابتدا با اشاره به تغییر نام صحن اتابکی به صحن امام رضا(ع) می نویسد:
«برای نماز مغرب و عشاء و روضه به بیت مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری رفتیم... وارد صحن حضرت معصومه (س) شدیم. دیدم دو طرف صحن، روی پارچه نام صحن اتابکی را صحن امام رضا(ع) گذاشته اند. از این تغییر اسم ولو به نام مبارک حضرت رضا(ع) باشد، متاسفم شدم. این قدر صحن و سرای جدید ساخته اند و بنابرین می توانستند یکی را به نام حضرت کنند، چرا باید صحنی را که میرزا علی اصغر خان اتابک سالهای طولانی از عمر و پول خود را صرف آنجا کرد به نام امام رضا(ع) کنند؟ چه نیازی به این تغییر اسم ها هست؟ تاریخ گواهی می دهد که میرزا علی اصغر خان چه اندازه برای قم و راه قم و کاروانسراهای بین راه و حرم، و تبدیل به احسن این مجموعه ها زحمت کشید. باید پاس این اسامی را داشت تا بقیه مردم هم رغبت کنند کاری انجام دهند.»
این عضو پرکار وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه نوشته است:
«بعد که از حرم به سمت خیابان ارم بیرون آمدیم. دیدم مدرسه خان را هم به نام مدرسه آیت الله بروجردی نام گذاری کرده و تابلوی بزرگی گذاشته اند. البته من می دانم که در سابق هم کم و بیش به خاطر بازسازی این مدرسه توسط آن مرحوم، به این نام هم نامیده می شد، خودم هم اول آمدن به قم در تابستان 57 مدت کوتاهی در این مدرسه حجره داشتم. اما حقیقت، نام اصلی این مدرسه و نام عمومی آن مدرسه خان است. این خان هم شناخته شده است، و مقصود مهدی قلی خان است که خود یک عالم بوده و کلمه خان به خاطر پدرش(قرچقای خان سپهسالار) به او رسیده است. وی مؤلف آثار متعدد کلامی و علمی و دینی بوده و به خاطر ثروت پدری، این مدرسه را ساخت.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    21 2
    تو یک این مملکت یه عده تاریخی که مثل روز روشن است را تغییر دادند و در کتب چیز دیگه ای نوشتند. حالا شما غصه یه مدرسه و صحن رو میخوری.
  • بی نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    5 10
    مهم نیست که اسم صحن یا مدرسه چیه مهم اینه که اجر وثواب رو ما بنده ها تعیین نمیکنیم بلکه خود خدا و معصومین اجرشون رو میدن ولی باز هم باید به نیکی از بزرگانی که جان و مال خودشون رو صرف تشیع کردن یاد کنیم
  • بی نام A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    103 6
    برادر الان حتی اسامی و نام خانوادگی هایی که کلمه خان داشته باشد را به زور عوض میکنن. نمونه اش را می شناسم که استاد دانشگاه تربیت مدرس هست. این تغییر نام خانوادگی ایشان باعث شکافی بین کارهای علمی قبل و بعد از تغییر شده است.
  • بی نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    94 6
    ممنونم از نوشته زیبایتان
  • زریان IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    3 0
    ما همه خان هستیم نام کمپین جدید معترضین است یعنی واقعا ما همه خان بودیم و نمی دونستیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد از قم A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    117 4
    کلن نامگذاری ها تو قم خیلی جالبه، همه خیابونا به اسم شهدا هست که خیلی هم خوبه ولی دیگه از حدش گذشته و بعضی اسامی خیابونها تکراری اند مثلن چند تا خیابون به اسم مطهری ،میثم ، بهشتی، طالقانی، صدوقی و مفتح داریم ولی یه خیابون به اسم یه شخصیت ملی نداریم.
    • بی نام A1 ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      16 2
      خیابان به نام مصدق نداریم چرا؟
    • مهدی IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      8 4
      تازه پردیسان را یادت رفت. بعضی خیابوناش به شهرهای خوزستان نامگذاری شده، مثل هویزه، سوسنگرد و... که آدم یاد جنگ می افته.
  • بی نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    12 2
    ایناست که دافعه بوجود میاره این کج سلیقگی ها.
  • تورج IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    6 1
    وضعیت این ادما مشخصه... وصف حال این ادما شعر زیر هستش : آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابد الدهر بماند
  • احمد غ A1 ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    10 1
    اولا محمد خیلی درست گفته من به چند نام مشترک دیگه تو قم اشاره میکنم : 15 خرداد دو تا داریم . بیست متری امام حسین سه تا داریم . شهرک مهدیه دو تا داریم که فاصله شون با هم خیلی زیاده و مسافری که از تهران میاد بسیار گیج میشه . بنده دانشجوی تازه ورود دانشگاه آزاد را در 15 خرداد دانیال دیدم که به دنبال دانشگاه آزاد بلوار پانزده خرداد شاه سید علی میگشت . نکته دیگه هر کی قم اومد حتما متر با خودش بیاره : 45 متری عمار یاسر . 55 متری عمار یاسر . 20 متری امام حسین . 8 متری لوله . 45 متری صدوق . نکته تعویض نام وقفی ها هم واقعا بلیه ای است . خدا حفظ کنه آقای ریشهری رو . ضریح سید الکریم یکطرفش هنوز نام فتحعلی شاه هست و طرف دیگش ناصر الدین شاه و این احترام به واقف است.
  • مهدي IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    8 1
    تشكر ميكنم از ابراز اين مطلب ها كلا هر افراط و تفريطي در اسلام خوب نيست همين افراط و تفريط ها دين اسلام رو براي مردم به انحراف كشونده
  • بی نام A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    12 1
    این کارها یعنی تعصب و جاهلیت
  • پارسا A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    15 1
    متاسفانه خود قبله عالم پنداریها بسیار است. در بسیاری بناها و خیابانها، مثل حرم رضوی مشهد از این دست بسیار رخ داده است. برخی نامها و کتیبه های قاجار و بخصوص پهلوی از بین رفته است. پس چرا ساسانیان را برای از میان بردن نشان اشکانیان سرزنش می کنیم. هر که روی کار آمد، باید نامها و کتیبه ها و نشانه های قبلی را محو کند؟ اگر صفویه و قاجار و ... همین روش ما را در پیش گرفته بودند، از این همه کتیبه و نشانی و نام و بنا، اکنون چه باقی بود تا ما تاریخ خود را بدانیم؟ در ورودی پارلمان آلمان در برلین، هنوز دیوارنگاره های حک شده توسط سربازان شوروی که حاوی دشنامهای سنگین علیه آلمان نازی و حتی مردم است را نگه داشته اند، تا نمایندگان هر روز یادشان باشد از جهنم نازیسم به امروز رسیده اند. و صدها هزار مثال دیگر.
  • بی نام GB ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    8 2
    ممنون . به جاي اينكه مردم رو تشويق كنن متاسفانه كار خير اونا رو هم ميپوشونن.
  • لیلا A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    1 6
    اتابک مخالف مشروطه بود. اگر قرار است نام های دیگری بگذارند شخصیتهای ملی خوشنام در اولویت هستند
  • محمد A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    5 2
    خیلی تاثیرم نداره صفائیه رو کردن شهداء ، زنبیل آباد رو کردن صدوقی ،باجک رو کردن 19دی ،همه همون اولی رو صدا میکنن ولی تو پردیسان خیلی جالبه هویزه و سرپل ذهاب و علقمه و شلمچه هم داریم