«خبرجنوب» نوشت: رییس اتاق بازرگانی شیراز گفت: مسئولان آمار افزایش تولید و صادرات ناشی از تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی را اعلام کنند.

جمال رازقي گفت: در سال گذشته 16 هزار ميليارد تومان در قالب طرح رونق توليد به واحدهاي توليدي كشور پرداخت شد، مبلغي كه براي سال جاري افزايش پيدا كرده است در اين ميان بايد بررسي شود كه تزريق اين حجم تسهيلات چه تاثيري بر واحدهاي توليدي گذاشته است.
وي با بيان اين كه مسئولان بايد مشخص كنند كه اين آمار چه ميزان به حجم توليد و صادرات اضافه كرد افزود: اين كه تسهيلات را به فلان واحد توليدي اختصاص دهند و مدير آن واحد با مراجعه به بانك بتواند نصف و يا ثلث مبلغ را وام بگيرد و بعد هم بانك آن مبلغ را به عنوان بدهي صنعتگر به بانك بردارد كدام درد را درمان مي كند؟
رازقي بيان داشت: متاسفانه تزريق تسهيلات به برخي واحدهاي توليدي تعطيل و نيمه تعطيل فقط به تاخير انداختن مرگ آن واحدهاست، مثل آدم مريض و رو به موتي كه پول هيچ دردش را درمان نمي كند و فقط شايد بتوان با مسكنهاي گرانقيمت چند روز مرگ آن فرد را به تاخير انداخت.
وي با تاكيد بر آن كه پرداخت تسهيلات، يك واحد ورشكسته و تعطيل را بدهكارتر ميكند، ادامه داد: وقتي صاحب يك واحد تعطيل و نيمه تعطيل، تسهيلات دريافت مي كند يا آن پول به عنوان طلب بانك از سوي بانك مربوطه بلوكه و برداشت مي شود و يا مجبور است با آن پول بدهي مالياتي و تامين اجتماعي خود را پرداخت كند، هيچ يك از اين اقدامات منجر به راه افتادن واحد توليدي نخواهد شد.
نماينده كارفرما در شوراي عالي كار كشور تاكيد كرد: اين تسهيلات بايد به واحدهاي نيازمند تسهيلات سرمايه در گردش و نه واحدهاي بدهكار به بانك ها، تامين اجتماعي، مالياتي و ... پرداخت شود تا مدير آن واحد بتواند با آن تسهيلات مواد اوليه و يا ديگر نهاده هاي توليد را خريداري كرده و ميزان توليد خود را افزايش دهد.
وي با بيان اين كه بايد كارخانجات داراي بازار فروش براي توليدات در اولويت دريافت تسهيلات قرار گيرند ادامه داد: چنانچه اين تسهيلات به واحدهاي مذكور و حتي واحدهاي داراي ظرفیت كامل توليد پرداخت شود و اين واحدها ملزم به افزايش ميزان توليد خود شوند قطعاً اهداف پرداخت تسهيلات زودتر محقق خواهد شد.
رييس اتاق بازرگاني شيراز با بيان اين كه در كنار حمايت از صنعت و توليد، اقتصاد كشور نياز به جراحي عميقي دارد افزود: معتقدم دولت بايد با وحدت همه سران نظام و حكومت و همچنين توجيه مردم دست به جراحي بزرگ اقتصاد كشور بزند، جراحي كه دردآور است و نياز به رياضت مردم دارد.
رازقي اظهار داشت: متاسفانه هنوز قدمي از سوي دولت براي اين جراحي برداشته نشده و اصلاحي عميق در اقتصاد اتفاق نيفتاده است.
وي با انتقاد از آن كه دولت همچنان به مردم وعده رفاه مي دهد افزود: گاهي ديدگاهي در دولت ديده مي شود كه معتقد است چون كشوري نفتخيز هستيم و درآمد نفتي داريم؛ بايد پول حاصل از آن بين مردم تقسيم شود و رفاه براي مردم ايجاد كند كه اين ديدگاه بايد در دولت به طور كامل از بين برود.
وي گفت: دولت با داشتن 4 و نیم ميليون كارمند، كاملاً عيالوار است و ماهيانه بايد 16.5 هزار ميليارد تومان خرج حقوق اين افراد و 315 هزار ميليارد تومان خرج پرداخت حقوق كند، آيا با اين رقم هنگفت ديگر مجالي براي ساير مخارج مي ماند؟
عضو شوراي عالي كار كشور با تاكيد بر اين كه براي توسعه نميتوان روي درآمدهاي نفتي حساب كرد افزود: لازمه توسعه، جذب سرمايهگذار خارجي است و هيچ كشوري بدون حضور سرمايهگذار خارجي توسعه پيدا نكرده است.
وي بيان داشت: براي جذب سرمايه گذار خارجي هم بايد مقابل تبليغات سوء ابرقدرتها و به خصوص رييس جمهور آمريكا ايستاد و با تبليغات صحيح امن بودن ايران را به سرمايه گذاران خارجي نشان داد.
رازقي گفت: آخرين سخنراني ترامپ، رييس جمهور آمريكا همين هدف ناامن كردن ايران براي سرمايه گذاران خارجي را نشانه گرفته بود وگرنه او هيچ مدركي از عمل نكردن ايران به برجام در دست نداشت.
رازقي با تاكيد بر اين كه بايد مقابل اين اقدامات برنامه ريزي شده هوشيار بايستيم اضافه كرد: در كشور، ترامپ های داخلي نبايد فضا را براي رسيدن ترامپ آمريكايي به خواسته اش باز كنند.
وي تصريح كرد: نميتوان در ايران به كشورهاي مختلف فحش داد و بعد انتظار داشت همان كشورها به ما تكنولوژي بفروشند و يا از ما تكنولوژي بخرند و يا بيايند و در كشورمان سرمايه گذاري كنند.
رييس اتاق بازرگاني شيراز در پايان تصريح كرد: تنها درخواست مان براي توسعه اقتصادي آن است كه ترامپ هاي داخلي همدست آمريكا كه در تلاش براي نا امن نشان دادن ايران به سرمايه گذاران خارجي است نشوند و اجازه دهند با نشان دادن چهره شفافي از كشورمان، سرمايه گذاران خارجي براي سرمايه گذاري به ايران وارد شوند تا كشورمان بالاخره روي توسعه صحيح
را به خود ببيند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =