استاندار گیلان: صنعتی شدن نوغانداری را با جدیت پیگیری می کنیم

استاندار گیلان گفت: در راستای توجه مردم به اقتصادی بودن صنایع و محصولات آن صنعتی شدن نوغانداری را با جدیت پیگیری می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین از رشت ، محمد علی نجفی ظهر دوشنبه درحاشیه بازدید ازبخش های مختلف مرکز تحقیقات کرم ابریشم ایران درروستای راسته کنار شهرستان شفت استان گیلان با بیان این مطلب گفت:افزایش تقاضای کشاورزان جهت دریافت تخم نوغان در سال جاری واعلام آماده گی استانهای کشوربرای سال آینده در راستای اقدامات وحمایتهای دولت در بخش نوغانداری صورت گرفته است.

وی افزود:درزمان حاضر20 استان کشوربرای پرورش بیش از 40 هزار جعبه تخم نوغان اعلام آماده گی کرده اند که این امرنشان دهنده احیاء صنعت نوغانداری است نجفی با اعلام اینکه نیمی ازپیله ترکشوردراستان گیلان تولید می شود تاکید کرد:با استفاده ازهمه ظرفیت های موجود در این استان در راستای گسترش نوغانداری حمایت های لازم را به عمل می آوریم.

وی با تاکید بر حفظ جایگاه نخست استان گیلان در تولید پیله ترکشورخاطر نشان کرد:با ارائه طرح های مختلف از سوی مراکزتحقیقاتی ابریشم وحمایت های لازم بخش خصوصی در راستای حفظ این جایگاه،درصددیم تا رتبه ایران را درجهان ارتقاء بخشیم.

استاندار گیلان با ابراز تاسف از کاهش توزیع تخم نوغان از 203 هزار جعبه به 30 هزار جعبه طی 15 سال گذشته گفت:با رفع موانع ومشکلات صنایع ابریشم وتقارن فصل پرورش نوغانداری باکشت برنج در این استان،پرورش آن می تواند در افزایش درآمد کشاورزان تاثیر فراوانی بگذارد نجفی با اشاره به شرایط خوب ایجاد شده پس از برجام برای تسهیل همکاری های بین المللی در بخشهای تحقیقاتی یادآورشد: در این شرایط باید از فرصت مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی در توسعه‌ی بخش‌های مختلف بهره‌مند شویم.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مرکز تحقیقات ابریشم ایران باقدمت بیش از 4دهه در راستای برآورد نیاز و توسعه‌ی علمی و فنی نوغانداری، ارزیابی پارامترهای اقتصادی در پرورش کرم ابریشم ، بررسی ایجاد تحول در راستای شکوفایی صنایع ابریشم، استفاده از علوم و فنون جدید از بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک به منظور گسترش مصارف نوین از فرآورده‌های سودمند نوغانداری و آموزش تکنولوژی مناسب و نوین پرورش ابریشم فعالیت می کند.

از دیگر وظایف مرکزتحقیقات کرم ابریشم ایران حفظ وتکثیرتخم نوغان لاین و اجداد، بانک ژن کرم ابریشم، کلکسیون توت، اجرای طرح‌های تحقیقاتی، انجام آزمایش‌های تخصصی، انتشار نشریات تخصصی به منظور توسعه‌ی نوغانداری و برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها، صنایع و مراکز تحقیقات نوغانداری دنیا است.

همچنین درمرکز تحقیقات کرم ابریشم ایران بیش ازیکصد وده لاین کرم ابریشم بانک ژن نگهداری و لاین اجداد P2 و P3 مورد نیاز کشورتکثیرمی‌شود.

خبرنگار: مازیار جعفری

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =