برخی کاربران خبرآنلاین معتقدند که «دادن وام در شرایط رکود جامعه اصلا کار گشا نیست؛ ایجاد شغل باید با کمک همه جانبه دولت باید باشد.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مدتی است که شرکت‌های مشاوره‌ای متعددی برنامه کاری خود را بر ارائه مشاوره و اعلام راه‌های دریافت تسهیلات متمرکز کرده‌اند و آگهی‌های فراوانی در خصوص ارائه راهکار برای دریافت تسهیلات 10 تا 100 میلیون تومانی اشتغالزایی در نشریات و فضای مجازی منتشر می‌شود.

طرح پرداخت تسهیلات خود اشتغالی در فضای کنونی اقتصاد مخالفان فراوانی دارد و بسیاری این شیوه را عاملی برای هدررفت اندک منابع اقتصاد کشور می‌دانند. در مقابل شمار کسانی که معتقدند همین تسهیلات راهگشای افراد فراوانی بوده و زمینه اشتغال فردی و گروهی را فراهم کرده، کم نیست.

در این خصوص برخی کاربران خبرآنلاین معتقدند «تسهیلات در مشاغل خانگی می‌تواند کمک‌کننده باشد ولی تعریفی از مشاغل خانگی وجود ندارد.»

یکی از کاربران خبرآنلاین که نام خود را عنوان نکرده، نوشته است: «قطعا ارائه تسهیلات با چنین مکانیزمی نه تنها گره از مشکل اشتغال حل نمی‌کند، بلکه منابع اندک بانک‌ها نیز به هدر می‌رود. اصولا هیچ برنامه دستوری و دستورالمل تکلیفی نتوانسته به رونق کسب‌وکار بیفزاید، بلکه موجب افزایش رانت به منظور کسب منابع ارزان قیمت شده است.»

معین، کاربر دیگر خبرآنلاین تصریح کرده است: «ایجاد شغل در توان هر کسی نیست. حتی اگر سرمایه کلانی در اختیار داشته باشد، بهتر است به جای این کار، از افراد موفق در این عرصه حمایت شود تا کار خود را توسعه دهند و برای سایرین نیز شغل ایجاد کنند.»

کاربر دیگری عنوان کرده است: «اگر هم بتواند موثر باشد، هیچ‌گاه به دست آدم درستش نمی‌رسد. بلکه با رانت و زد و بند و دور زدن قانون جور دیگیری بالا کشیده می‌شود؛ مثل وام طرح‌های زودبازده.»

یکی از کاربران خبرآنلاین متذکر شده است: «در حال حاضر تعریف دقیقی از مشاغل خانگی وجود ندارد. پس چطور ادعا می‌کنید این وام‌ها برای مشاغل خانگی مفید است؟»

«ملت» کاربر دیگر خبرآنلاین نوشته است: «من خودم کاسبم. مطمئنا این مقدار تسهیلات کمکی به اشتغال نمی‌کنه و تنها بدون برنامه افراد پول‌هاشون رو هدر می‌دن.»

«ملاحسینی» عنوان کرده است: «تولیداتی که در جامعه کاربرد داشته باشد ودست رنج آنها مورد استفاده قرار گیرد، قطعا وام و سایر حمایت‌ها می‌تواند براشتغال تاثیرگذار باشد و از جامعه بیکاری کاسته شود.»

«وحید» تاکید کرده است: «به نظر من روند ارائه تسهيلات بايد از پروسه سخت و حوصله‌بر به يك پروسه مشخص و ساده تغيير كنه. بعدشم بايد تعريف شغل كنيم. خوداشتغالي متفاوت از مشاغل خانگيه. اگر بتونيم اولويت‌بندي كنيم و تسهيلات رو با توجه به شغل خيلي ساده پرداخت كنيم، قطعا از ركود اشتغال خارج مي‌شيم.»

«یوسف» متذکر شده است: «توی این شرایط هیچ کاری نمی‌شه راه انداخت، اونم با سرمایه ضعیف. یه فکر اساسی برای اشتغال جوانان بکنید.»

«پورجمالی» عنوان کرده است: «موافق هستم به شرطی که فضای کسب‌وکار ایمن توسط دولت مهیا باشد. به اعتقاد من دولت زیاد تا این لحظه نتواسته فضای ایمن فراهم کند.»

«حمیدرضا» نوشته است: «تسهیلات باید به بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مبتی بر دانش مهندسی که با اندکی سرمایه می‌توانند کسب‌وکار خود را توسعه دهند و اشتغال ایجاد کنند، داده شود. و حتما نظارت شود که این پول‌ها در مسیر درست خرج شود. وام دادن به افرادی که اندک تجربه و دانشی در راه‌اندازی کسب‌وکار ندارند، فقط به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و در نهایت یا عده بیکار بدهکار خواهیم داشت یا با بالا رفتن نقدینگی سرگردان دوباره سر از بازار سکه و دلار و ملک و... درمی‌آورد، هیچ فعالیت مولدی برای کشور ندارد. در کشور‌های پیشرفته موسسات تخصصی برای ارائه وام و تسهیلات برای راه‌اندازی کسب‌وکار وجود داره و مثل اینجا یک رئیس شعبه بانک تصمیم‌گیرنده نیست که حتی به فرض صداقت و پاکدستی، باز هم قطعا توان تشخیص اینکه به چه کسی وام بدهد و به چه کسی  ندهد، ندارد.»

«مهدی» کاربر دیگر خبرآنلاین عنوان کرده است: «پیش‌نیاز یک کسب‌وکار موفق لزوما سرمایه نیست. دیدن مواردی مثل نیاز بازار، داشتن برنامه توسعه بازار و روش‌های تبلیغ و ترویج و... که از الفبای کارآفرینی هستند و قسمت زیادیش به تجربه و هنر و بخشی هم به آموزش بستگی داره، مواردی هستند که نه دولت می‌تونه اطمینان حاصل کنه وام‌گیرنده این توانمندی رو داره و نه هر متقاضی این شرایط رو داره. فرقی نمیکنه کسب‌وکار یک خواربار فروشی کوچیک باشه یا یک کارخانه چندملیتی، باید اصول کلی طرح کسب‌وکار رو دارا باشه و فرد هم در مقیاس کارش نسبت به اونها توجیح باشه. پس این وام‌ها به جز استثنائاتی صرفا «تبدیل بیکاران به بیکاران بدهکار» هست. راه‌حل بهینه می‌تونه این باشه که بخشی از این پول‌ها صرف توانمند کردن افراد و ترویج روحیه کارآفرینی به اضافه تحریک تقاضای بازار باشه.»

«مجید» نوشته است: «یک نگاه به آمارها نشان می‌دهد بالای 90 درصد از کسانی که از این وام‌ها گرفته‌اند، موفق نبوده‌اند و شکست خورده‌اند. متاسفانه باور عموم مردم این هست که باید با سرمایه اولیه کار را شروع کرد که وقتی هم نداشته باشند سراغ وام گرفتن می‌روند که چون نگرش اشتباهی در مورد تولید ثروت دارند فقط خودشان را بدهکار می‌کنند و بعد از مدتی هم سرخورده می‌شوند. اگر روند کار انسان‌های موفق وکار آفرین را نگاه کنیم، این ایدهای خلاقانه و باورهای درست بوده که از هر آنچه که داشته‌اند، حتی اگر فقط یک فکر بوده باشد، توانسته‌اند تولید ثروت کنند و بعد از مدتی توانسته‌اند منابع مالی را به سمت خودشان جذب کنند. بهتر است تمام کسانی که می‌خواهند کسب‌وکاری راه بیاندازند، ابتدا باید باورهای خود را عوض کنند و الگوهای موفق را پیدا کنند.»

 

39225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    1 0
    این واما همش دردسره با سختگیرهای ادارات و بانک ها نمیذارن کارتو بکنی و در نهایت شکست
  • بی نام A1 ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    0 0
    با وام که کار درست نمیشه. کسی اگر کار بلد باشد بدون وام هم تولید وکار و اشتغال انجام می دهد بعد اگر کمبود نقدینگی داشت وام هم میگیرد با وام کسی نه شاغل شده نه تولید کننده