ایرنا نوشت:

اسکاتلند درحالی برای همه پرسی استقلال آماده می شود که رای مثبت به این امر می تواند جایگاه انگلیس در نهادهای بین المللی و منطقه ای همچون شورای امنیت سازمان ملل و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را با خطر جدی مواجه کند.
رای مثبت ساکنان اسکاتلند به استقلال در همه پرسی ای که قرار است روز پنجشنبه 18 سپتامبر (27 شهریور) برگزار شود، عواقب سیاسی سنگینی برای موقعیت انگلیس در صحنه بین المللی در پی خواهد داشت. صرف نظر از تبعات اقتصادی جدایی اسکاتلند و سقوط ارزش پوند، لندن امروز با تهدید جدی از دست دادن عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل، مواجه شده است.

'جان میجر' نخست وزیر سابق انگلیس هشدار داده که استقلال اسکاتلند می تواند با تحت تاثیر قرار دادن لندن به دلایل هسته ای نیز با محدود کردن نقش این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، قدرت لندن را تضعیف کند.

وی همچنین پیش بینی کرد که حفظ عضویت دائم در شورای امنیت نیز برای لندن بسیار دشوار خواهد بود.

اعضای دائم شورای امنیت، کشورهایی هستند که از پیش از ژانویه 1967 میلادی تاکنون از سلاح هسته ای برخوردار هستند. این در حالی است که بالا گرفتن زمزمه های استقلال اسکاتلند، سرنوشت هسته ای انگلیس را با ابهام مواجه کرد.

سامانه تسلیحات هسته ای انگلیس از چهار زیردریایی 'ونگارد ' حامل موشک های 'ترایدنت' تشکیل شده که از دهه 1960 میلادی تاکنون در پایگاه نیروی دریایی 'کلاید' در ساحل غربی اسکاتلند مستقر است.

دولت انگلیس اعلام کرد که برنامه ای برای جابجایی این سامانه ندارد و این در حالی است که دولت اسکاتلند معتقد است در صورتی که نتیجه همه پرسی استقلال مثبت باشد، 'ترایدنت' باید اسکاتلند را ترک کند. از آنجا که در قانون اساسی جدید اسکاتلند، استقرار تسلیحات هسته ای ممنوع خواهد بود، دولت خواستار برچیده شدن این تسلیحات تا سال2020 میلادی است.

همین امر این سووال را مطرح می کند که خلع سلاح هسته ای انگلیس چه سرنوشتی را برای آینده این کشور در شورای امنیت سازمان ملل رقم خواهد زد.

علاوه بر این، هم اکنون لندن با نام 'پادشاهی متحد بریتانیا ' متشکل از چهار بخش انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی در شورای امنیت عضویت دارد که این امر نیز در صورت جدایی اسکاتلند تبعاتی برای لندن در بر دارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =