اقتصادنیوز نوشت در رابطه با بحران بی آبی در شمال کشور نوشت:

آن گونه که برخی سایت‌های محلی در استان مازندران خبر داده اند، آب در برخی مناطق این استان جیره بندی شده و شرایط برای زندگی مردم این مناطق بسیار سخت شده است. براساس گزارش‌ها،آب در بخش‌هایی از چمستان،نور،آمل و بهشهر جیره بندی شده و مردم این مناطق با وجود نزدیکی به دریا و قرار گرفتن روی ذخایر عظیم آب،به دلیل سوء مدیریت با مشکل جدی مواجه شده اند.

هرچند خشسکالی به پدیده ای فراگیر در همه مناطق کشور تبدیل شده اما انتظار این نیست که مردمان چسبیده به دریا هم با معضل بی آبی مواجه باشند.خواندن اخبار مربوط به جیره بندی آب در مناطق کویری وخشک کشور چندان تعجب برانگیز نیست، چه آن که مردمان شهرهایی نظیر یزد وگناباد و بیرجند و زابل وخیلی از مناطق کشور از سال‌ها پیش با این معضل مواجه‌اند اما جیره‌بندی آب در چمستان و جوربند و سعادت آباد و لاویج که در 15 کیلومتری دریا و روی ذخایر عظیم آبی واقع شده‌اند، واقعا تعجب برانگیز است.

در بازدید خبرنگار از این مناطق آب در این مناطق در حالی جیره‌بندی شده است که مردم انتظار آن را نداشته‌اند اما غافلگیری مسئولان شهرها به نسبت مردم بسیار بیشتر بوده است.

در حقیقت از آنجا که ذخایر آبی در شمال ایران قابل توجه است، باید بحران فعلی را ناشی از سوء‌مدیریت دانست تا بحران کمبود آب.

نجات 800خانوار از بی‌آبی 

به عنوان مثال در حالی آب در روستای جوربند از توابع شهرستان نور جیره‌بندی شده است که تخصیص اعتباری معادل 150 میلیون تومان می‌تواند 800 خانواده ساکن در این روستا را از تشنگی و جیره‌بندی آب نجات دهد اما ظاهرا چنین اعتباری در مراکز دولتی پیش‌بینی نشده است. پیش از این مردم این منطقه با جمع آوری 200 میلیون تومان توانسته‌اند چشمه‌های پرآبی رابرای تأمین آب روستا تجهیز کنند اما انتقال آب مورد نیاز، مستلزم 9 کیلومتر لوله‌گذاری است که احتمالا 150 تا 180 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

چرا شمال دچار خشکسالی شد؟

خشکسالی امسال فراگیر است.آب در ایران می‌رود که همچون نفت و فرآورده‌های نفتی ارزش و قیمت پیدا کند.از یک سو هجوم تهرانی‌ها به شمال برای خرید ویلا و احداث استخر و شکل‌گیری تفریحات آبی باعث افزایش شدید مصرف در بخش‌هایی از مازندران شده و از سوی دیگر، مدیریت صحیحی بر منابع آب این استان حاکم نیست و مردم احتمال می‌دهند این وضعیت به شکل نگران‌کننده‌تری در سال‌های آینده ادامه پیدا کند.

این درحالی است که مسئولان استانی این جیره‌بندی را تکذیب می‌کنند و می‌گویند این جیره‌بندی در بخش کشاورزی بوده و بخش مصرفی را شامل نمی‌شود . 

بر این اساس مدیرعامل آبفای استان مازندران  گفته است که هیچ شهرستانی در شمال کشور جیره‌بندی آب نداشته است ، اما مشاهدات نشان می‌دهد برخی شهرستان‌ها در بخش کشاورزی با مشکل آبرسانی مواجه شدند. 

ذبیح‌الله ذاکری افزود: جیره‌بندی تعریف خاص خود را دارد. نمی‌توان تا مشکلی روی داد، نام جیره‌بندی را روی آن گذاشت. هرچند این کمبود آب با عنوان " تنش" مطرح است، چرا که واقعاً تنش آبی دیده می‌شود. در عین حال بخشی از کاهش فشار آب که ممکن است به جیره‌بندی تعبیر شود، در حقیقت به خاطر کاهش ارتفاع و افت فشار آب است.

به گفته ذاکری ، بر همین اساس باید حفر چند حلقه چاه نیز در دستور کار قرار گیرد تا بتوان مشکلات را پشت سر گذاشت. همزمان، در حوزه مدیریت مصرف، از مردم مازندران نیز خواسته شد تا مصرف خود را کنترل کنند. این مساله در سال‌های قبل نیز دیده می‌شد. یعنی مدیریت مصرف از سوی خود مردم، بخش زیادی از مشکلات تامین منابع آبی را مرتفع می‌کرد. با این حال باید تاکید کرد در بخش آب آشامیدنی هیچ وقت مشکلی نبوده و هیچ جیره‌بندی‌ای صورت نگرفته است. 

کم آبی در شمال کشور روستانشینان جوربند و لاویج را مشکلاتی همراه کرده‌است.




مردم این روستاها می‌گویند روزانه سه تا چهارساعت آب دارند و مابقی روز آب مصرفی قطع است. 




مسئولان میگویند حفر چند چاه در دستو کار است. 




برخی شهرستان‌ها در بخش کشاورزی با مشکل آبرسانی مواجه شدند. 




مدیریت صحیحی بر منابع آب این استان حاکم نیست و مردم احتمال می‌دهند این وضعیت به شکل نگران‌کننده‌تری در سال‌های آینده ادامه پیدا کند.




در بخش‌هایی از مازندران مدیریت صحیحی بر منابع آب نداشته‌ایم .

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeed sam A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    95 24
    هر جا خرابی دیده می شود پای این قوم ناخونده تهرونی ها دیده می شود که برای تفریحات و استفاده های خود حاضرند تمتم طبیعت را نابود نمایند
    • ناشناس A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      42 20
      عزیزم اینگونه نیست نمیگویم اصلا نیست ولی دلیل اصلی کم ابی مازندران انتقال ابهای این بخش به استان گلستان است که موجب کمبود اب دراین منطقه را رقم زده است والا خوب تابستانهای همه ی سالها ازهمه جای ایران به این مناطق می ایند ودر اصل سو مدیریت است نه کم ابی .
  • بی نام US ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    44 37
    کشور دچار کم ابی و کمبود آب برای خوردنه اونوقت یه عده خوشحال تو اصفهان میرن اعتراض می کنن که رودخونه ما کو بریم کنارش بشینیم به به و چه چه کنیم جالبه راضین که سه تا استان دیگه نابود بشه برای این رودخونه گردی واقعا زیاده خواهی و تنگ نظری هم حدی داره
    • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      20 2
      بخاطر اب چاه کشاورزی بوده اب که تو رودخونه نیاد چاه هم آب تداره
    • بی نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      12 15
      متاسفم واسه نگارنده این نظر
  • ابراهیمی A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    61 0
    خیلی تأسف بر انگیز است.خانواده پدری من 50 سال است در این منطقه زندگی می کنند.امسال با کمبود آب مواجه گشته اند.روزی یک ساعت در جوربند آب وارد لوله ها می شود چطور مدیرعامل آبفای استان مازندران این موضوع را تکذیب می کند؟هفته گذشته خودم آن جا بودم چطور به خودتان اجازه می دهید این موضوع را تکذیب کنید؟ شاید بهتر بود شما جای من در بازار تهران کارگری می کردید و من جای شما مدیرعامل آبفای استان مازندران می شدم.به خدا مسوولانه تر برخورد می کردم.
  • سیدعباس سعادت A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    32 1
    آقای ذبیح‌الله ذاکری چرا تکذیب می کنید؟ چون یک بار هم تشریف نیاورده اید ببینید در روستاها چه خبر است.دم خبرآن لاین گرم که این موضوع را از آن جا دید اما تاسف بر ذبیح‌الله ذاکری که همان نزدیکی ها ندید
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    25 0
    یک ماه پیش هم روزی 56 ساعت اب رویان قطع بود.
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    8 20
    همش دروغه. بازیه. اون همه باران و برف اومد اونجا
  • سیدهادی ظفری A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    19 0
    این واقعیت ها را بنویسید.این واقعیت ها نشان می دهد که ما در سال های گذشته نسبت به منابع طبیعی خود چقدر ظالمانه رفتار کرده ایم.گذشته از آن این واقعیت ها نشان می دهد که ما چقدر در زمینه مدیریت ضعیف هستیم.مشکل ما مشکل منابع نیست.مشکل مدیریت است.
  • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    25 4
    ما رفتیم کنار دریا پلاژ گرفتیم موقع دوش گرفتن، آب بوی ماهی میداد فهمیدیم از چاه کنار دریاست. تمام خط کناره رو با آب معدنی گذروندیم دیگه هم شمال نمیریم حیف پول
  • بی نام A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    14 0
    انزمان که اهل علم وخرد میگویند بایدازمتخصصین با سوادودورازسیاست استفاده نمود برای جلوگیری از عواقب خطرناک ان است بهرحال خدابه خیربرساند.
  • دانشجو شمالی A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    20 0
    یک ریسی میخواست از مازندران اب ببره شهره خودش تو استان سمنان اتفاقا از همین بهشهری که بهش بی ابی زده
  • بی نام US ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    30 0
    آب در فریدونکنار یا نمی آید یا پر از کثافت است یک شاهد عینی
  • احسان DE ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    12 5
    این متن فوق العاده ضعیف کار شده، اطلاعات ناقص و اشتباه اما به هر حال در کل منطقه مازندران، کمبود اب شرب در روستاه ها وجود دارد، به دو دلیل، افزایش ساخت و ساز بیش از ظرفیت، دلیل دوم هم تغییر. شیوه و اندازه مصرف آب روستایی به مدل شهری. متاسفانه در ایران، هیچ اهمیتی برای مصرف درست وجود ندارد، چاره کار، انتقال اب از 9 کیلومتر چشمه بالادست، در جایی که هزاران گونه متفاوت از ان برای زندگی استفاده میکنند، صرفا برای زندگی سه چهار ماهه مردم به هیچ عنوان چاره کار نیست. حفر چاه هم به معنی خالی کردن سفره اب زیر زمینیست که چندین سال آب در آن ذخیره شده و خالی شدن ان عواقب بسیار بدی دارد. بعلاوه اینکه در همان مناطق مذکور، مردم به هر دلیلی حاضر به مصرف آب بوده اند تا به روستا های اطراف آب نرسد
  • بی نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    29 1
    این سومدیریت فاجعه بار را به مردم خطه شمال تسلیت عرض می نمایم
  • نقی معمولی A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    23 1
    جالبه اب مازندران را میدن به سمنان .خود مازنیها کمبود اب پیدا میکنن.کجایین نمایند ه های مازندران
  • ارش EU ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    22 0
    بعنوان یک شهروند تهرانی میگم که تهرانیها باید دست ازسر شمال بردارند و بگذارند شمال کشور نفسی بکشه وخودشو احیاء کنه.کلا" شرایط زیست محیطی ایران اورژانسی شده و باید اقدامات فوری کرد.