افزایش 94 درصدی صادرات کالا از بازارچه رسمی سیرانبند در بانه

فرماندار شهرستان بانه می گوید: «در 8 ماهه سال جاری بالغ بر 100 هزار تن کالا به ارزش 29 میلیون و 566 هزار دلار، از بازارچه رسمی سیرانبند بانه به کشور عراق صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 94 درصد رشد داشته است».

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از بانه، محمد فلاحی اعمال بسته های حمایتی از صادرات توسط دولت، پیاده سازی و راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی در بازارچه سیرانبند و همچنین تکمیل و اتصال درب ورود و خروج بازارچه به سامانه جامع را از جمله عوامل مؤثر در زمینه افزایش صادرات در سال جاری توصیف می کند.
وی همچنین با اشاره به کمبود نیروی انسانی اداره استاندارد در شهرستان بانه، از استقرار تمام وقت یکی از کارشناسان فرمانداری با هماهنگی و مجوز اداره کل استاندارد استان جهت تسهیل در صادرات از طریق بازارچه خبر داد.
فلاحی، سیمان، سنگ آهک، کفش و شیشه را بیشترین اقلام صادراتی در سال گذشته برمی شمارد و می افزاید: «امسال صادرات کفش و شیشه همچنان ادامه دارد اما محصولات کشاورزی، پوکه ساختمانی، محصولات پلاستیکی و ایزوگام، جایگزین سیمان و سنگ آهن شده است».
یکی از بازرگانان بانه ای که از حدود 15 سال قبل به صادرات کالا از این بازارچه مشغول است، می گوید: «با وجود آنکه اقدامات خوبی در زمینه استقرار سامانه گمرکی و بهبود محوطه سازی داخل بازارچه صورت گرفته است، اما برای توسعه و رشد جهشی صادرات از این بازارچه، جاده مواصلاتی از زیرساخت های اصلی است و ضرورت دارد جاده فعلی تعریض و در برخی نقاط بهسازی شود».
یکی دیگر از پیله وران به مشکلات ترددی در فصل زمستان به ویژه از گردنه مجاور بازارچه با وجود عرض کم جاده بازارچه اشاره می کند و استقرار راهدارخانه ای فصلی شامل تجهیزات و نیروی انسانی در زمستان را برای جلوگیری از توقف مبادلات کالا و صادرات از بازارچه ضروری می داند.
رئیس اداره گمرک شهرستان بانه نیز با تأیید قابلیت های مهم و برخی کمبودهای موجود در بازارچه سیرانبند، به اهمیت و مزایای ویژه راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی اشاره می کند.
سعید سنجابی که از سال 90 مدیریت گمرک بانه را بر عهده دارد، استقرار سامانه گمرکی را از این نظر که امکان تکمیل اظهارنامه گمرکی به شیوه الکترونیکی، حذف اسناد کاغذی، کاهش زمان ترخیص کالا و کاهش هزینه های ترخیص را ممکن ساخته، در زمینه رشد قابل توجه صادرات بازارچه بسیار مهم توصیف می داند.

وی همچنین بهبود و توسعه زیرساخت های بازارچه نسبت به سال های گذشته و مناسب سازی نسبی مسیر بازارچه را از اقدامات خوبی برشمرد که با صرف هزینه های زیاد انجام شده است.
سنجابی در عین حال به برخی چالش ها و کمبودهای موجود نیز اشاره کرد و از جمله اختلاف ساعت رسمی و کاری در دو سوی مرز به ویژه در نیمه اول سال که موجب اتلاف هر روز 1 و نیم ساعت وقت مفید بازارچه می شود، و همچنین نبود مرجع یا رابط قانونی در آنسوی مرز و در مجاورت بازارچه به منظور ایجاد هماهنگی های معمول و روزمره، رفع اختلاف و مشکلات مقطعی بین رانندگان و خودروهای عراقی با بازارچه را از مهمترین موانع موجود عنوان می کند.
رئیس اداره گمرک شهرستان بانه همچنین ضرورت طراحی زیرساخت ها برای حجم بیشتری از صادرات را یادآور می شود و معتقد است: «این زیرساخت ها باید به گونه ای طراحی شود و افزایش یابد که در صورت صدور مجوزهای جدید و رویه های گمرکی نوین، غافلگیر نشویم و امکان توسعه صادرات را به منظور ایجاد اشتغال بیشتر و پویایی سریع اقتصاد منطقه از دست ندهیم».
سعید سنجابی در ادامه برخی ظرفیت های مهم و راهکارهای لازم برای افزایش و توسعه صادرات از بازارچه رسمی سیرانبند را یادآور می شود و می گوید: «با بهبود و تکمیل زیرساخت ها، ایجاد انبار و ساختمان اداری، و استقرار سازمان های همجوار و سازمان دهنده صادرات، می توان رویه های گمرکی دیگری را نیز از جمله ترانزیت، تردد مسافری، خروج موقت و ... در بازارچه ایجاد نمود که به نوبه خود سهم قابل توجهی در افزایش اشتغال و توسعه بیشتر این بازارچه رسمی غرب کشور دارد».

گفتنی است بازارچه رسمی سیرانبند بانه از سال 1373 و همزمان با بازارچه رسمی باشماق مریوان کار خود را در زمینه صادرات و واردات کالا آغاز نمود و طی این سال ها، دوره ها و مراحل مختلفی از رونق و رکود را تجربه کرده است؛ اما با رفتن به سمت صادرات کالا و استقرار سامانه گمرکی و توسعه زیرساخت ها، در دو سال اخیر فصل نوینی از رونق اقتصادی و تسهیل در تجارت بازرگانان بانه ای با شمال عراق گشوده شده است.
سید صلاح الدین حسنی


46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 731705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =