برپایی کارگاه آموزشی نقش استحصال آب باران از منظر زیست محیطی شهری و غیر شهری در گیلان

کارگاه آموزشی نقش استحصال آب باران از منظر زیست محیطی شهری و غیر شهری با نشست مشترک میان اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان و مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان بر گزار شد .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از  روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان ، سربازی معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان این خبر گفت این نشست مشترک با حضور باقرزاده کریمی معاونت دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ، قندهاری مدیر مطالعات آب منطقه ای استان خراسان و عضو انجمن علمی سطوح آب باران ، طباطبایی عضو هیات مدیره انجمن علمی سطوح آب باران و تنی چند از مدعوین در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان برگزار شد . در این نشست در مورد موضوعاتی چون استحصال آب باران و تاثیر آن در حفظ منابع آبی ، حیات وحش ، آبخیز داری و خط تولید نورد سرد و گرم کارخانه فولاد بحث و تبادل نظر شد .
سربازی در خصوص بهره برداری از منابع آب های سطحی و روان آبهای استان گفت : با وجود بیش از 100 رودخانه منتهی به تالاب و دریا در استان گیلان و بالغ بر 30 هزار هکتار آب بندان و اهمیت نزولات آسمانی در این استان ، می توان با مدیریت پایدار منابع آبی و برنامه ریزی دقیق از هدر رفتن آبهای سطحی و روان آبها جلوگیری بعمل آورد . بدون برنامه ریزی درست ، این روان آبها می تواند موجبات سیل ، تخریب اراضی رودخانه ها و ... را فراهم آورد .
سربازی در پایان خاطر نشان کرد تالاب ها و آب بندان های سراسر استان به عنوان منبع بالقوه جهت ذخیره و استحصال رواناب می باشند که با تمهیدات اندک می توانند بالاترین بهره وری را ارائه نمایند . با توجه به شرایط اقلیمی کشور و اهمیت مدیریت آب های سطحی و روان آبها ، این نشست با هدف معرفی و احیا روش ها ی استحصال آب باران با هدف تقویت محیط های طبیعی و به عنوان ابزاری در راستای توسعه پایدار برگزار شد تا بتوان با برنامه ریزی و مدیریت درست ، این منابع را برای نسل آینده حفظ نماییم .
امروزه در سراسر جهان تامین آب یک مسئله حیاتی است. جمع آوری آب بارن برای مصارف غیر شرب و مصارف کشاورزی و تامین آب مورد نیاز حیات وحش امکان پذیر و به عنوان یکی از راه های برون رفت از بحران کم آبی می باشد . اگرچه در کشور ما از دیر باز بطور سنتی روش هایی برای استحصال و ذخیره سازی روان آب ناشی از نزولات جوی بکار گرفته می شد که امروزه بسیاری از آنها منسوخ گردیده است .

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =