«خبرجنوب» نوشت: معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس گفت: 180 زوج در فارس پس از غربالگری ژنتیک از ازدواج با هم منصرف شدند.

محمود رضا عرب افزود: به منظور كاهش تولد نوزاد دچار معلوليت، امسال طرح بررسي اختلالات ژنتيكي براي زوج هاي در شرف ازدواج در 6 شهرستان استان اجرا شد و طي آن 6 هزار زوج را غربالگري كرديم. براي افراد مشكوك آزمايشهاي تكميلي تجويز شد و حدود 3 درصد با توجه به مشكلات ژنتيكي كه ممكن بود در آينده براي فرزندانشان به وجود بيايد از ازدواج با هم انصراف دادند.وي يادآور شد: با توجه به اهميت موضوع بررسي اختلالات ژنتيكي سال آينده در تمامي شهرستان هاي استان گسترش مي يابد. اين طرح امسال در شيراز، داراب، قير و كارزين، مرودشت و لار اجرا شد و چند ماه ديگر در ساير مناطق فارس نيز آغاز به كار مي كند.
اين مسئول بهزيستي فارس گفت: اگرچه ما در تصميم زوج ها به طور مستقيم دحالت نمي كنيم اما با مشاوره و دادن آگاهي هاي لازم، زمينه انتخاب بهتر را براي شروع يك زندگي مشترك فراهم مي كنيم. عرب يادآور شد: ارايه خدمات مشاوره ژنتيك حتي براي شهرستان هاي فاقد مراكز مربوط با ارجاع آن ها به مناطق همجوار انجام مي گيرد و زوج ها نيز بايد اين مساله را جدي بگيرند تا احتمال تولد نوزاد دچار معلوليت ناشي از مشكلات ژنتيكي به حداقل ممكن برسد.
معاون امور توسعه پيشگيري بهزيستي فارس گفت: با توجه به اين كه برخي خانواده ها توانايي پرداخت هزينه هاي بالاي آزمايشگاهي را ندارند اعتباراتي را نيز به اين امر اختصاص داده ايم و اين ميزان سال آينده افزايش مي يابد.
عرب در ادامه عنوان كرد: با توجه به اهميت كاهش طلاق نيز بهزيستي استان فعاليت هايي انجام داده و قرار است سال آينده در يك طرح آموزشي موارد مربوط به پيش از ازدواج در 13 شهرستان استان كه آمار طلاق در آنها نسبت به ميانگين استاني بالاتر بوده به افراد سنين مختلف ارايه شود.
وي گفت: ميانگين طلاق در فارس 72/1 در هزار نفر است كه 13 شهرستان از اين ميزان بالاتر بوده و بايد فعاليت ها براي كنترل و كاهش طلاق در اين مناطق افزايش يابد.
عرب ابراز اميدواري كرد با آموزش هاي اصولي از سنين پايين و بالا بردن مهارت هاي زندگي در بين افراد زمينه انجام ازدواج هاي موفق و كاهش جدايي در فارس فراهم شود.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =