یادداشت ما و پدیده "مرتضی پاشایی" از امید کریمی و سوال او درباره دلایل اینکه چرا این موضوع این قدر مورد توجه مردم در تهران و برخی شهرها قرار گرفت، محل بحث کاربران خبرآنلاین شد.

کامنت های بسیار زیاد این خبر قابل دسته بندی های معمول نبود، با این حال نکته مشترک در بسیاری از کامنت ها اشاره به موضوع اجساساتی بودن ایرانی ها بود که برخی آن را «جوگیری» تعبیر کردند.«مرده پرستی» دیگر تعبیر برخی کاربران برای این پدیده بود.

کاربری پدیده پاشایی رانوعی تحیر فرهنگی در نسل جدید دانست که گمگشتی سردرگمی بی هویتی و حیرت زدگی فرهنگی  را کنار خود دارد.

کاربر دیگری این توجه را به دلیل جدا شدن زندگی بخشی از جامعه از تعریف های رسمی جامعه دانست و نوشت:«مردم در سکوت سالها است ایشان را می شناسند .حالا هم دوستش دارند وبرایش عزادارشده اند.»
کاربر دیگری هم معتقد بود این حضور  یک نوع حرکت دست جمعی است از طرف مردم تا با هم به صورت هوشمندانه بیرون بیایند و به خاطر دلیلی کاملا غیر سیاسی حضور و اثر گذاری خودشان را نشان بدهند.

گروه دیگری از کاربران که آنها را می توان علاقمندان پاشایی دانست دلیل این همه توجه را هنر والا و پر احساس او  و صداقت و متانت و شخصیتش مرتبط دانستند.

کاربر دیگری هم نوشت کهتا حالا هیچ وقت غریبه ای رو این طور از صمیم قلب دعا نکرده است. این کاربر در پایان نوشت:دلایل محبوبیت اون زیاده چون قلب پاکی داشت.

«ما مردمی احساساتی ولی دقیق هستیم» این هم نظریکی از کاربران طرفدار پاشایی بود که نوشت: این بچه اصل و نصب داشت , خیلی هم غم تو صداش بود, دلش پر بود ولی امید داشت .این کاربر نوشت: همسر بنده اصلا تو زندگیش سر جمع ١٠ تا آهنگ دانلود نکرده , اما اخریای فوت مرحوم پاشایی تمام آهنگای او را رو موبایلش ریخت.

 چند کاربر دلیل این مساله را پدیده اینترنت دانستند. یکی از معتقدان به این موضوع نوشت:مسئولین چه بخوان و چه نخوان اینترنت و شبکه های اجتماعی تفکرات نسل جوان کشور را تغییر داده و اگر متولیان نخوان با این تحول هماهنگ بشن عقب می مانند. کاربر دیگری گفت که معتقد است جامعه ایرانی در حال تغییر است واین گروه از مردم در حال تغییربدون توجه به نگاه های رسمی  به کار و تصمیم گیرهای خودشان ادامه می دهند.
دو کاربرذ هم موسیقی را عامل توجه به پاشایی دانستند. اولی نوشت:« مقایسه هنرمند پاپ که در اوج جوانی و شهرت از دنیا میره با مسائل دیگه اشتباه است. خیلی ها موزیک پاپ رو گوش میدن ولی کتابای خاص و مسائل ساسی رو دنبال نمیکنن. این مختص ایرانم نیست.» در مقابل کاربری معتقد بود که همه چیز به کف خیابون برمی گرده. هر چی نزدیک تر به عوام، محبوب تر.

در کنار این دسته اظهار نظرهاکاربری در کنار پديده شبکه هاي اجتماعي که از نظر او نقش پر رنگي در ايجاد اين حساسيت دارد،نقش بيماري سرطان و انتظار مرگ و آماده بودن جامعه براي ابراز احساسات و نگاه عاطفي و احساسي جوانان امروز را از جمله دلایل این بروز احساس دانست.

مجموعه کامنت های این مطلب را اینجا ببنید.

/212 17

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385572