ایسنا نوشت:

معاون اول رییس‌جمهور با بیان این که فساد خوره‌ای است که وقتی به جان کشوری افتاد مانع از پیشرفت آن کشور می‌شود، تاکید کرد: هر موضوعی که از مسیر اصلی‌اش منحرف شود و با آن برخورد عالمانه و دقیق انجام نشود می‌تواند به ضد خود تبدیل شود.

اسحاق جهانگیری طی بازدید از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در جمع مدیران و نخبگان جامعه کشاورزی، گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند نهضت علمی و فناوری که در کشور با همت نخبگان آغاز شده می‌تواند زیربنای مهم توسعه کشور باشد.

وی افزود: کشورهایی که امروز در همه زمینه‌ها رشد و احساس قدرت می‌کنند، مولفه‌های قدرت را به طور دقیق ارزیابی می‌کنند و ما هم باید چنین کنیم. در این مسیر یکی از اصلی‌ترین مولفه‌ها، مجهز شدن به توان علمی است که باعث می‌شود دانشمندان سهم خود را ایفا کنند و ان‌شاءالله ما نیز در این مسیر به همت این دوستان علم و فناوری را که تولید می‌شود به تولید ثروت در کشور مبدل سازیم.

وی با بیان این‌که یکی از شاخه‌های تولید علم و فناوری، فناوری‌های نوین است، گفت: ممکن است که ما با برخی فناوری‌ها در دنیا فاصله زیاد داشته باشیم، ولی در بحث فناوری‌های نوین از آنجا که کشورهای زیادی وارد این گردونه نشده‌اند دانشمندان ایرانی با سیاست‌های خوبی که دولت پیگیر آن است رتبه ایران را در جایگاه مقبولی قرار داده است.

معاون اول رییس‌جمهور با مورد توجه قرار دادن فناوری بایوتکنولوژی، گفت: این فناوری یکی از مهم‌ترین فناوری‌هایی است که می‌تواند در ارتقای جایگاه علمی کشور تاثیر مهمی داشته باشد و ما نیز باید به این فناوری توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

جهانگیری با مورد توجه قرار دادن بازدید خود از این پژوهشکده، اظهار کرد: اگرچه این مجموعه محدودیت‌های زیادی دارد، اما با توجه به این محدودیت‌ها، حجم کارآیی که انجام می‌دهد ستودنی است.

وی با تاکید بر این‌که حمایت دولت از تولید علم و فناوری در سیاست‌های دولت نهفته است، گفت: محدودیت‌های دولت چیزی نیست که از نظر دوستان دور مانده باشد. منابع مالی با آنچه که اعلام نیاز می‌شود تفاوت فاحش دارد و در شرایط فعلی به دلیل شرایط تحریم ظالمانه با محدودیت مواجه هستیم، ولی عزم و اراده جدی‌تری وجود دارد که کشور را با توجه به همین شرایط پیش ببریم.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: وقتی ما پیش‌بینی می‌کنیم که در ماه‌های آینده رشد قابل توجهی در بحث جمعیت داشته باشیم، یکی از مسائلی که باید به آن بپردازیم امنیت غذایی این جمعیت است و در همین راستا باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که بخش کشاورزی هم برای امروز و هم برای آینده کشور بخش مهمی است و البته کشاورزی زمانی می‌تواند موفق باشد که در کنارش صنعت پیشرفته‌ای حاصل شود.

جهانگیری مشکل آب را یکی از مشکلات در مسیر بخش کشاورزی دانست و گفت:‌ در سال‌های اخیر با کاهش نذورات آسمانی روبرو بودیم و دشت‌ها و تالاب‌های زیادی در کشور همچون دریاچه ارومیه، گاوخونی و زاینده‌رود دچار بحران آب شده‌اند.

وی با تاکید دوباره بر این‌که مساله کشاورزی مساله امروز و فردای ایران است، افزود: البته برخی از دوستان نظراتی داشتند مبنی بر اینکه امکان واردات آب از کشورهای شمالی و یا شمال شرقی مورد توجه قرار بگیرد که ما باید این موضوع را بررسی کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه گفت: خوشبختانه در این مدتی که از عمر دولت کنونی می‌گذرد با حمایت‌های مقام معظم رهبری، منابعی غیربودجه‌ای برای آب و خاک کشور در نظر گرفته‌ایم و قرار شده در استان‌هایی مثل خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان چندصد هکتار از اراضی، شبکه آبرسانی مدرن مورد توجه قرار بگیرد و ان‌شاءالله ما به طور کلی در بخش آب و خاک شاهد تحول جدی خواهیم بود.

جهانگیری در ادامه سخنانش توجه به شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی را یک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: این موضوع از جمله مقولاتی است که ما در این مقطع به طور جدی دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه خروج از رکورد را یکی از اولویت‌های مهم دولت عنوان و اظهار کرد: وقتی ما در این دولت شروع به کار کردیم با رکود قابل توجهی مواجه بودیم و فکر می‌کردیم قبل از هر کاری باید از این وضعیت خارج شویم و می‌توان گفت که ما در بخش کنترل تورم توفیقات خوبی به دست آورده‌ایم. در این مسیر دولت و آقای رییس‌جمهور ایستادند و بر این موضوع تاکید کردند که باید در دولت یک انضباط مالی جدی حاکم شود به دلیل اینکه ما دولت هستیم و نباید بر منابع جاهای دیگر همچون بانک مرکزی دست‌اندازی کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: مردم پیش از این، این دغدغه را داشتند که هر روز وضعیت بدتر می‌شود، بنابراین هر روز به سمتی می‌رفتند، اما در حال حاضر مشخص است که مردم به این دولت امید بسته‌اند و فکر می‌کنند که این دولت، دولت عاقلی است که تصمیمات عاقلانه و سنجیده می‌گیرد و می‌خواهد کشور را از این بحران بیرون آورد.

جهانگیری در این راستا تامین منابع مالی را حائز اهمیت دانست و گفت: تسهیل سیستم بانکی و تجهیز صندوق توسعه مالی از جمله سیاست‌هایی است که ان‌شاءالله تا آخر تیرماه ابلاغ خواهد شد.

وی همچنین اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را از جمله برنامه‌های دولت در سال جاری عنوان و اظهار کرد: با این موضوع می‌توان با دو روش پیش رفت؛ یکی با روش شعاری و تبلیغی و دیگر روش عالمانه و مدبرانه که طی آن بتوان در جهت منافع کشور بهره‌برداری‌های لازم را انجام داد.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین چشم‌انداز بیست ساله را مدنظر قرار داد و گفت: این چشم‌انداز سندی مورد اجماع همه جریان‌ها، نخبگان و شخصیت‌های سیاسی کشور بود و تقریبا برای نسل جوان کشور ایجاد امید کرده بود. در این چشم‌انداز این موضوع مدنظر قرار گرفته بود که کشور پس از بیست سال رشد اقتصادی۸.۳ درصد و رشد سرمایه‌گذاری ۱۴ درصد و بهره‌وری ۲.۵ درصد داشته باشد، اما متاسفانه به دلیل اینکه با این موضوع شعاری برخورد شد شاهد رشد اقتصادی سه درصد و رشد بهره‌وری منفی ۱.۸ درصد بوده‌ایم.

جهانگیری همچنین از این موضوع ابراز تاسف کرد که بسیاری از کارخانجات تحت سیاست‌های اصل ۴۴ به جای اینکه به بخش خصوصی واگذار شوند به نهادهای شبه دولتی واگذار و یا اینکه رها شده‌اند.

وی در ادامه مبارزه با فساد را یک موضوع بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: فساد یک خوره‌ای است که وقتی به جان کشوری می‌افتد مانع از پیشرفت آن کشور می‌شود و اتفاقا ما در این دوران بیشتر شعار داده‌ایم؛ چرا که موضوع فساد سیاسی شد و آن‌ها که می‌خواستند در یک رقابت قرار بگیرند، دیگران را متهم به فساد می‌کردند. در واقع هر موضوعی که از مسیر اصلی‌اش منحرف شود و با آن برخورد عالمانه و دقیق صورت نگیرد می‌تواند به ضد خود تبدیل شود.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه گفت: ما مصمم هستیم که این کشور را با وضع مطلوب اداره کنیم و مشکلات را از پیش‌روی مردم برداریم بدون اینکه به این موضوع بپردازیم که چه کسی این مشکلات را به وجود آورده است.

جهانگیری با بیان این‌که ما امیدواریم در سال جاری اقتصاد مقاومتی را به خوبی اجرا کنیم، گفت: برخی دوستان دو پروژه را در یک روستا افتتاح کردند و گفتند این ما بودیم که سیاست اقتصاد مقاومتی را پیاده کردیم در حالیکه ما در خصوص این موضوع در دستگاه‌های مختلف هدف‌گذاری کرده‌ایم و برنامه داریم.

وی همچنین حمایت از تولید داخلی را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر خواند و افزود: کشورهایی مثل ژاپن که به موفقیت‌های کنونی‌شان رسیده‌اند بحث حمایت از تولید داخلی را با اهمیت دانستند و ما نیز باید چنین کنیم و در این خصوص در عموم مردم عزمی به وجود بیاید که کالای داخلی بخرند و همچنین در مسئولین نیز عزمی ایجاد شود تا اینکه کیفیت کالاها را ارتقا بخشند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمال A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    فساد را ولش کن بچسب به قیمت خودرو . فساد تو اینه بخور بخور تو خودرو ههههه