۰ نفر
۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷

«خبرجنوب» نوشت: جراح سوختگی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از نجات بیش از 150 بیمار دچار سوختگی شدید از مرگ با اهدای پوست افراد دچار مرگ مغزی در فارس خبر داد.

دكتر مهدي اياز گفت: اهداي پوست در استان از سال 92 شروع شده و طي اين مدت بيش از 150 نفر از مرگ نجات يافته اند و در همين خصوص از مردم خواستاريم هنگام دريافت كارت اهداي عضو، گزينه پوست را نيز انتخاب كنند.

وي افزود: متاسفانه با وجود فرهنگ سازي ها، در حال حاضر بانك پوست استان خالي است و از خانواده هاي افرادي كه دچار مرگ مغزي مي شوند خواستاريم از اهداي پوست به بيماران دچار سوختگي دريغ نكنند چرا كه عدم تامين پوست مورد نياز براي برخي از اين افراد، برابر با مرگ آنهاست.

جراح سوختگي بيمارستان اميرالمومنين(ع) گفت: با وجود ديدگاه هاي غلط و نگراني هاي موجود، پوستي كه از بيمار مرگ مغزي برداشته مي شود بسيار نازك بوده و تنها از قسمت هاي ران، ساق پا، پشت ساق و پشت تنه به صورت سطحي جدا مي شود.

دكتر اياز ادامه داد: با توجه به اينكه اكثر افراد دچار سوختگي، جوان هستند و در سنين 20 تا 40 سالگي به سر مي برند، عدم درمان به موقع و صحيح، زندگي آنها را تا پايان عمر بي كيفيت مي كند، در حالي كه با درمان مطلوب، درصد بالايي حتي مي توانند در آينده به اشتغال خود ادامه دهند.

وي يادآور شد: با توجه به اهميت اهداي پوست و نياز مبرم بيمارستان سوختگي اميرالمومنين(ع) شيراز به پوست براي درمان بيماران دچار سوختگي شديد، فرهنگ سازي در اين خصوص ضروري است.

اين جراح سوختگي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: روش استاندارد براي درمان سوختگي هاي عميق، جداكردن قسمت هايي از بافت آسيب ديده از بدن است به طوري كه سطوح سوخته با پوست ساير اعضاي بيمار كه سالم بوده، پوشانده مي شود.

دكتر اياز افزود: در اين روند پوست سالم را از بدن بيمار بسيار نازك برمي داريم به طوري كه محل موجود طي 2 تا 3 هفته بدون ايجاد گوشت اضافه، بهبود مي يابد. در سوختگي وسيع براي نجات جان بيمار، بافت هاي سوخته بايد بسيار سريع از بدن جدا و محل هاي زخمي با پوست سالم پوشانده شود چرا كه اين بافت ها مي تواند با ترشح سموم، كل سيستم بدن را تحت تاثير قرار دهد و در برخي موارد حتي كشنده باشد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز يادآور شد: بافت سوخته و مرده به دليل عدم خون رساني مي تواند محل رشد و تكثير باكتري ها و قارچ ها باشد و براي نجات بيمار با درصد بالاي سوختگي، بايد در اولين فرصت در صورت ثبات علايم حياتي، طي يا چند مرحله كليه بافت هاي سوخته با جراحي در اتاق عمل، خارج و يا تراشيده و سطوح آسيب ديده همزمان با پوست سالم پوشانده شود.

دكتر اياز ادامه داد: در اين خصوص مناسب ترين جايگزين براي زخم ها، پوست خود بيمار است اما در سوختگي هاي بسيار وسيع به علت وضعيت موجود مجبور به پوشاندن زخم هاي تراشيده شده با پوست فرد ديگر هستيم كه خوشبختانه در سال هاي اخير روند اهداي پوست در استان با پيگيري هاي دانشگاه علوم پزشكي شيراز بهتر شده است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: در مورد اهداي پوست پس از كسب رضايت از همراهان بيمار دچار مرگ مغزي، پوست به صورت بسيار نازك و در حد خراش برداشته شده و به بانك مربوطه واقع در بيمارستان سوختگي اميرالمومنين(ع) منتقل مي شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 585054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =