«خبرجنوب» نوشت: بخش عمده ای از خطاهای گذشته ناشی از به روز نبودن اطلاعات شهر بوده است.

ریيس كميسيون شهروندي شوراي اسلامي شهر شيراز در بازديد از سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري شيراز با بيان اين مطلب گفت: يكي از اصليترين مواردي كه در برنامهريزيهاي شهري توسط مديريت شهر مورد نياز است؛ دسترسي سريع به اطلاعات به روز است كه امروزه ما چنين امكاني را نداريم.

احمد تنوري ادامه داد: در همين ارتباط بخش عمده اي از خطاهايي كه در گذشته در مديريت شهر وجود دارد ناشي از به روز نبودن و عدم دسترسي سريع به اطلاعات مورد نياز شهر بود.

وي با اشاره به نقش نظارت هوشمند در كاهش مشكلات و آسيبهاي شهري افزود: يكي از مشكلاتي كه امروز ما با آن رو به رو هستيم عدم نظارت هوشمند تصويري در اماكن تاريخي، گردشگري و باغ هاي متعلق به شهرداري است. ما از طريق تصاوير و عكسهاي يادگاري افراد درمييابيم كه به چه مقدار از اين اماكن آسيب رسيده است يا به عنوان مثال از طريق عكس هاي يادگاري مربوط به دارالسلام دريافتيم كه تعداد زيادي شير سنگي در اين محل بوده است كه امروز تنها يك شير سنگي سر شكسته وجود دارد در حالي كه اگر اين بافت ها تحت نظارت تصويري قرار داشت اين اتفاق نمي افتاد.

تنوري ادامه داد: در همين ارتباط از سازمان فاوا شهرداري شيراز تقاضا داريم تا لايحه اي براي نظارت تصويري و هوشمند اين اماكن به شورا ارايه دهد و هر چه در اين زمينه هزينه كنيم ارزش آن را دارد چرا كه اين اماكن تنها مربوط به شيراز نيست و به منافع ملي بازميگردد ضمن اين كه در دست ما امانت است.

نماينده و ناظر شوراي شهر شيراز در سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري شيراز گفت: باتوجه به دانش محور بودن اين سازمان و حضور متخصصين جا دارد بودجه سال آينده سازمان حداقل 4 برابر شود تا بتوانيم خدماتي شايسته به شهروندان ارايه دهيم.

وي در خصوص وضعيت استخدامي كاركنان اين حوزه گفت: بحث تبديل وضعيت شغلي كاركنان شهرداري در تمامي بخشها بايد مدنظر مسئولين شهري باشد اما ميتوان با توجه به تخصصي بودن فعاليت چنين سازمانهايي آن ها را در اولويت قرار داد تا نسبت به انجام وظايف خود دلگرم شوند.

ریيس كميسيون شهروندي شورا توجه به ارايه خدمات هوشمند را به عنوان يكي از راههاي تحقق حقوق شهروندي عنوان كرد و گفت: هر چقدر ما بتوانيم نسبت به توسعه خدمات هوشمند و ايجاد اپليكيشنهاي جديد در زمينه تسهيل امور مردم بيشتر فعاليت كنيم اين خود به معناي تحقق حقوق شهروندي و دسترسي آسان تر شهروندان به خدمات مورد نياز آنان است.

مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري شيراز نيز ضمن ارايه گزارشي از فعاليت هاي اين حوزه گفت: در حال حاضر 70 نيروي متخصص در اين حوزه فعاليت دارند كه شرح شغل و شرايط هر كدام بر اساس چارت سازماني مشخص شده است.

حيدري با اشاره به برخي ويژگيها و فعاليت هاي اين سازمان از جمله تدوين طرح جامع فناوري اطلاعات شهر شيراز گفت: در اين سازمان 138 پروژه اساسي از ابتدا تعريف شده كه تا كنون 87 پروژه اجرا شده يعني 63 درصد از پروژهها اجرايي و 51 پروژه در دست اقدام است.

وي ادامه داد: بودجه سال گذشته ما افزون بر 17 ميليارد تومان بود كه براي اولين بار 80 درصد از بودجه يعني 6/13 ميليارد تومان آن محقق شد.

حيدري با اشاره به برخي فعاليتهاي اين حوزه گفت: ما امسال براي اجراي 186 پروژه برنامه ريزي كرده ايم كه تلاش داريم تا پايان سال تمامي اين پروژه ها به اجرا درآيند.

وي اجراي فعاليتهاي آموزشي با اولويت آموزش آي تي محور، تامين و نگهداري سيستم هاي رايانه اي شهرداري و نظارت هوشمند تصويري بر اماكن، پروژه ها و حوزه حمل و نقل شهري را برخي از فعاليت هاي اين سازمان برشمرد.

حيدري گفت: يكي ديگر از فعاليتهاي ما اجراي سامانههاي تحت پوشش تلفن همراه است كه تاكنون تعداد زيادي اپليكيشن و سامانه از جمله سامانه عوارض خودرو، ترافيك يار، مركز 137، ستاد خبري، دبيرخانه، نقشه هوشمند شهر و دفترچه تلفن شهرداري تهيه شده است.

وي با اشاره به وجود 25 كيوسك هوشمند ارايه اطلاعات شهري شيراز اظهارداشت: يكي از فعاليت هاي ما تعريف نرم افزار پرداخت عوارض است كه با اين كار ديگر از صفهاي پرداخت عوارض در مناطق شهرداري خبري نيست و به جاي 7 باجه كه در 7 منطقه شهرداري وجود داشت امروز در شيراز شهروندان ميتوانند با حضور در 138 دفتر پستی عوارض خود را به راحتي پرداخت كنند.

حيدري با يادآوري ساخت بزرگترين ديتاسنتر یا همان بانك اطلاعاتي جنوب كشور در شيراز گفت: در حال حاضر ساختمان اين مركز با 15 ميليارد تومان در حال ساخت است كه 70 درصد پيشرفت دارد و براي تجهيز آن نيز به 35 ميليارد تومان نياز است اين در حالي است كه به محض تصميم گيري مديريت شهر براي برگزاري مناقصه ملي و يا ارايه اين مركز به سرمايه گذار، اين مركز ظرف مدت 6 ماه قابليت بهره برداري دارد و خود به يك محل درآمد براي شهر شيراز تبديل مي شود.

وي افزود: يكي ديگر از اقدامات ما در حوزه فناوري اطلاعات تعريف 120 كيلومتر كانال فيبر نوري است كه تا كنون 21 كيلومتر آن اجرايي شده و با اجراي آن علاوه بر درآمدزايي براي شهرداري از طريق ارايه خدمات به نهادهاي ديگر جلوي حفاري هاي موازي در اين زمينه نيز گرفته مي شود.

حيدري از اجراي طرح مميزي شهر شيراز به عنوان اصلي ترين پروژه اين حوزه ياد كرد و گفت: طبق قانون هر 5 سال بايد مميزي در كلانشهرها انجام و اطلاعات شهر براي برنامه ريزي مسئولين به روز شود در حالي كه 21 سال از مميزي قبلي شهر شيراز مي گذرد كه البته همان مميزي نيز به صورت دستی انجام شده بود و احتمال خطاي انساني داشت و به طور كامل قابل تاييد نبود.

مدير عامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري شيراز گفت: مميزين ما با لباس، كارت شناسايي و كد مخصوص به شهروندان مراجعه مي كنند و از مردم نيز تقاضا داريم ضمن همكاري با مامورين، ما را در اين راه ياري كنند.

وي با اشاره به برخي مزاياي اجراي طرح مميزي شهر شيراز به عنوان يك طرح فرادستي افزود: در حال حاضر طرح مميزي شيراز در مناطق يك و 2 در حال انجام است و تا پايان سال آينده اين پروژه به اتمام مي رسد.

حيدري ادامه داد: يكي ديگر از پروژه هاي اساسي ما كه هم اكنون در حال اجرا مي باشد، شهر هوشمند است كه شاخصه هاي آن بر اساس اهداف و مسير تدوين شده تعيين مي شود و با اجراي آن شاهد رفع بسياري از مشكلات شهر از جمله در حوزه حمل و نقل خواهيم بود.

وي خواستار تعيين وضعيت استخدام كاركنان اين حوزه شد و گفت: يكي از موارد جدي در اين سازمان بحث نيروي انساني متخصص است كه در اين سازمان گرد هم آمدهاند. با توجه به آن كه بيشتر كاركنان ما كه از زبدهترين نيروهاي متخصص شهر هستند به عنوان نيروي شركتي فعاليت دارند، تقاضا داريم تا در خصوص تبديل وضعيت استخدامي آن ها اقدام شود.حيدري اظهارداشت: در حال حاضر ما 23 طرح و پروژه براي آينده تدوين كرده ايم كه از جمله آن ها مي توان به طرح كاهش تخلفات ديوارنويسي و تبليغات غيرمجاز، طرح پنجره واحد شهري، طرح تنظيف و كنترل وضعيت خط كشي معابر و چندين طرح و پروژه ديگر اشاره كرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =