قصد سرمایه گذاری دارید: سویا بخرید/ سویا محصول قرن می شود

بازار سویا بزودی به یکی از سودبخش ترین بازارهای محصولات کشاورزی بدل می شود.

خبر بسیار هیجان انگیز است: پروژه طولانی مدت وزارت کشاورزی ایالات متحده کنار گذاشته شده است. هر سال برنامه­ها و دورنمای دانه ­های سویا در کشاورزی این کشور در حال مهم ­تر شدن است کشت و تجارت دانه­ های روغنی سویا از دهه­ های گذشته که عملا هیچ سهمی در کشاورزی نداشت در حال پشت سر گذاشتن گندم و غلات درشت دانه مثل ذرت و جو است و انتظار می­ رود که با همین شتاب نیز تا مدت ها پیش برود.

یکی از دلایلی که باعث شده است دانه ­های سویا بسیار در کشاورزی مورد اهمیت واقع شود، این است که این محصولات تقریبا به همه کار می ­آید. دانه­ های له شده سویا را می ­تواند در وعده­ های غذایی به کار برد و ارزش غذایی بالای سویا باعث شده است که به جای گوشت گوساله یا به صورت مخلوط چرخ کرده با آن استفاده شود. به عنوان یک محصول خوراکی پروتئین دار، سویا می­ تواند ماده غذایی پایه برای بسیاری از خوراکی ها باشد که انسان از آن استفاده می ­کند. از سوی دیگر، سویا دانه روغنی است که می­ توان از روغن حاصل از آن استفاده کرد و حتی در ابعاد زیاد، می ­توان از این روغن به عنوان سوخت وسایل نقلیه بیودیزلی بهره برد. همچنین در تولید بسیاری از محصولات صنعتی، روغن سویا به کار می ­رود.

اقتصاد صنعت سویا بسیار پیچیده است اما در مجموع سه بازار عمده برای دانه، روغن و کنجاله وجود دارد. روغن سویا یکی از اجزای اصلی بازار روغن خوراکی است و برای خوراک انسان به شکل‌های مختلف بخصوص مارگارین و روغن جامد فراوری می شود که از این نظر با سایر روغن‌ های نباتی رقابت می‌ کند. کنجاله سویا به عنوان یک منبع پروتیینی برای اختلا‌ط با سایر خوراک ‌های دام و مرغ هم مورد تقاضاست. سویا برای خوراک انسان به موارد متفاوت دیگری تبدیل می ‌شود که البته مقدار آنها ناچیز است و تأثیر چندانی بر قیمت سویا ندارد، قیمت سویا در منطقه و جهان در مجموع تحت تأثیر تقاضا برای روغن و کنجاله است. کنجاله سویا در تغذیه مرغ و دام به عنوان پروتیین مصرف می‌ شود. میانگین تولید کنجاله در حدود 79 درصد کل تولید دانه سویا بوده که مقدار پروتیین آن حدود 50 درصد است.

با این توصیف و با ویژگیهایی که برشمرده شد، تقاضا برای سویا مدام در حال افزایش است و بخصوص این تقاضا از سوی کشورهای آسیایی مثل چین ارایه می ­شود که به نظر می­ رسد در این کشورها در دهه آینده کشت گندم دارای اولویت بیشتری از تولید سویا داشته باشد. همین تقاضاها باعث شده است که قیمت سویا در بازارهای جهانی بالا برود و به یک محصول دارای جذابیت زیادی اقتصادی در آمریکا تبدیل شود. کشاورزان در ایالات متحده محصولات زراعی خود را از ذرت به سوی دیگر محصولات تغییر داده ­اند. حتی سویا برای علوفه دام ها و غذای پرندگان خانگی نیز بسیار مهم است و یکی از اجزای کلیدی خوراک آنها را تشکیل می ­دهد بنابراین می­ توان گفت که مرغها و دیگر پرندگان از دیگر برندگان تغییر برنامه­های وزارت کشاورزی در ایالات متحده هستند که قبلا توجه بیشتری به گوشت قرمز داشتند.

منبع: واشنگتن پست

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =