خبرگزاری صداوسیما نوشت: دفتر نمایندگی ایران در نیویورک درباره رأی به محکومیت دولت میانمار در سازمان ملل توضیح داد:

کشورمان طي سه دهه اخير يکي از قربانيان مستمر سياست زدگي کميته سوم در قبال وضعيت هاي کشوري بوده است.

تعداد کشورهايي که در کميته سوم قطعنامه حقوق بشري دارند اصولا به تعداد انگشتان يک دست هم نمي رسد و ايران همواره يکي از مشتريان اين فهرست ناميمون بوده است. فهرستي که صرفا اهداف سياسي بانيان آنرا دنبال مي نمايد (براي نمونه عربستان باني قطعنامه ضد سوريه و کانادا باني قطعنامه ضد ايراني مي باشد.)

سياست اصولي ايران در قبال طرح وضعيتهاي کشوري در کميته سوم مخالفت با آن بوده است. ايران طي سالها و در همه سخنرانيهاي خود کميته سوم را سياست زده و براي طرح وضعيتهاي کشوري نامناسب برشمرده است. اين سياست اصولي با توجه به اقدامات خصمانه کشورهاي غربي و سواستفاده آنها از کميته سوم عليه کشورمان همچنان پابرجاست.

بسياري از کشورهاي همفکر در موضوع حقوق بشر مثل چين، سوريه و روسيه عليه قطعنامه ميانمار راي دادند و کشورهايي نظير کوبا هم در راي گيري شرکت نکردند.

کشورمان نيز هنگام تصويب قطعنامه در کميته سوم بيانيه اي در محکوميت اقدامات دولت ميانمار و تقدير از دولت بنگلادش قرائت نمود که در اسناد کميته درج شده است.

نهايتا کشورمان با اشاره به سياست اصولي خود مبني بر بي اعتباري کميته سوم براي اقدام معني دار در قبال وضعيتهاي کشوري، بر عدم مشارکت در راي گيري بر روي قطعنامه ميانمار تاکيد نمود. عدم مشارکت صرفا منعکس کننده موضع ايران در قبال کميته سوم مجمع عمومي سازمان ملل است و ارتباطي با موضوع قطعنامه اي خاص ندارد، چه اينکه ايران از طريق سازمان همکاري اسلامي هم باني قطعنامه مذکور بوده و همچنان نيز باني آن است.

بنگلادش در کميته سوم و همچنين در مجمع عمومي در قبال قطعنامه کانادا عليه کشورمان راي ممتنع داد. وضعيت ايران در قبال موضوع قطعنامه هاي کشوري در کميته سوم در سطوح مختلف براي نمايندگي آن کشور و همچنين سفير بنگلادش در تهران تشريح گرديد اما تغييري در موضع آن کشور درقبال قطعنامه ضدايراني حقوق بشر حاصل نشد.

کشورمان مي توانست به نفع قطعنامه ميانمار که عربستان آن را در کميته سوم معرفي کرد راي بدهد اما بعد از آن ديگر کسي ادعاي کشورمان بر داشتن موضع اصولي عليه قطعنامه هاي کشوري را باور نمي کرد حتي کشورهاي دوست و همفکر.

کشورمان دو گزينه در قبال اين قطعنامه داشت، يا مانند برخي کشورهاي دوست راي منفي بدهد که موضعي ضدمسلمانان ميانمار بود يا راي مثبت بدهد که موضعي ضد موضع اصولي کشور است. بنابراين راه عدم مشارکت در راي گيري ضمن ارائه سخنراني و محکوميت اقدامات دولت ميانمار برگزيده شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    35 0
    عذر بدتر از گناه ،چون کمیته سوم قبلا چنین کرده و چنان حالا باید به قطعنامه محکومیت دولت میانمار رای منفی داد و یا اصلا رای نداد،خدا وکیلی مردم را چی فرض کرده اید ؟ رای منفی روسیه و چین و سوریه لکه ننگی بر چهره این دولتهای نفرت انگیز گذاشت.......
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    17 0
    پدر سیاست بسوزه که دوست و دشمن نمیشناسه.
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    20 0
    توجیه آبکی بود وقتی کمیته سوم وجود دارد و با رای دادن یا ندادن ما موجودیتش از بین نمیرود چرا از آن به نفع یک اقلیت زجر دیده استفاده نکنیم؟ ضمنا مسلمانان میانمار از این غیبت کشور شیعه چه برداشتی خواهند کرد؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    9 0
    کشورهایی که رای موافق دادند در حمایت مسلمانان روهینگیا: کلی کشور اسراییل کشورهایی که مخالفت کردند: یه تعداد معدود شامل روسیه و چین و سوریه عدم رای ایران حالا شما هی توجیه کن .... مردم فهم دارن گذشت اون دوره که همه چیزو مخفی می کردین
  • علی ف A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    15 0
    با این توجیهات بیشتر به شعور مردم توهین میکنید .مردم عقل و چشم دارن ابله نیستن سیاست یک بام و دوهواتون رو میبینن تو همون سازمان ملل که قبولش ندارید چرا هرسال میرید و تو صحن علنیش سخنرانی هم انجام میدید ؟ اون کارتون اشکال نداره ؟سکوت بهترین کاره چون همه میدونن چی به چیه هرچی بیشتر توجیه کنید بیشتر خراب میکنید خودتونو